- Nom de l'organització: Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) - Aparcaments
- Descripció de l'actuació:
L’impacte que la logística de l'última milla té avui en dia a les grans ciutats és molt elevat, tant pel que implica en la qualitat de l’aire com en la fluïdesa del trànsit global. Diferents estudis quantifiquen aquest impacte en aproximadament el 20% de les emissions contaminants i el 40% de la congestió. Tenint en compte l’augment en més del 50% de les compres online degut a la crisi sanitària, el repte de la mobilitat urbana implica oferir solucions sostenibles que ajudin als diferents operadors DUM a reduir el trànsit d’agitació, el soroll i la contaminació.
Per tal d’oferir solucions a aquesta problemàtica, el passat mes d’octubre de 2020, BSM va iniciar els treballs per habilitar espais per a operadors de la microdistribució urbana de mercaderies a 7 aparcaments de la xarxa. Es tracta d’una prova pilot, que actualment es pot trobar als aparcaments BSM Cardenal de Sentmenat (c. Cardenal de Sentmenat, 8. Districte Sarrià – Sant Gervasi), BSM Ciutat del Teatre (c. de la França Xica, 35. Districte Sants-Montjuïc), BSM Illa Borbó (c. Ramon Albó, 77s. Districte Nou Barris), BSM Litoral Port (avda. del Litoral, 34. Districte Sant Martí), BSM Marquès de Mulhacen (c. Marqués de Mulhacén, 51 B. Districte Sarrià-Sant Gervasi), BSM Sant Genís – Vall d’Hebron (pg. de la Vall d’Hebron, 138 – 176. Districte Horta – Guinardó) i BSM Tanatori de Les Corts (avda. Joan XXIII, 23-25. Districte Les Corts), i que properament s’ampliarà a 10 més.
Mitjançant un acord de col·laboració amb l’empresa de distribució de paqueteria, Geever, les actuacions als propis aparcaments es basen en transformar algunes places destinades fins ara a vehicles en un petit magatzem segur o Delivery Station. Des d’aquí, l’empresa realitza els lliuraments als domicilis dins d’un radi màxim de 750 metres, sense causar molèsties, soroll o contaminació ambiental a la via pública El subministrament diari de les mercaderies a cada Delivery Station es fa a la nit amb furgonetes lleugeres, mentre que l’entrega final als particulars es fa per mitjà de patinets elèctrics o carretons manuals.
Aquest model de proximitat permet a més, la integració de les devolucions en el mateix circuit, aprofitant els avantatges del poc impacte en la congestió i sense incrementar els nivells d’emissions. Durant l’any 2020 Geever ha gestionat més de 230.000 enviaments (entre els que hi ha els 8 aparcaments de B:SM) generant un estalvi d’emissions de 30 tones de CO2 a Barcelona.
El Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024 recentment aprovat per l’Ajuntament ja inclou les modificacions normatives necessàries per permetre els usos als aparcaments que permetin desplegar aquestes noves infraestructures.
Els aparcaments són uns espais idonis per allotjar aquests serveis, ja que:
- Ja són una infraestructura existent de la ciutat amb una capil·laritat necessària i amb espai suficient.
- Estan adequats per al trànsit de vehicles.
- Permeten que tota l’operativa es realitzi fora de l’espai públic, eliminant a més l’impacte acústic associat a la logística nocturna.
- Possibiliten als comerços convencionals la seva utilització com a magatzem addicional pels aprovisionaments o lliuraments que calguin.
Els micro-hubs de Geever tenen una dimensió de 10 m2, ocupant l’espai d’una plaça d’aparcament.
- Calendari execució:
- Pàgina web: www.aparcamentsbsm.cat
- Dades de contacte: rsc@bsmsa.cat
Compartir