Salta e ir al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Els Ruscs com a model de resiliència alimentària durant el confinament (El Rusc Que Diu Sí!)

Avatar: El Rusc Que Diu Sí! El Rusc Que Diu Sí!

La xarxa de Ruscs va adaptar-se a la situació de confinament dels mesos de març, abril i juny del 2020 amb una resposta unánime dels Responsables de Rusc i productors per seguir alimentant als consumidors de Barcelona. Al mantenir les distribucions i potenciar l’entrega a domicili perquè les persones es quedessin a casa, vam poder seguir donant suport als nostres productors locals, però també a tots els consumidors, potenciant el dret fonamental a menjar local i de qualitat, sense importar les circumstàncies. El Rusc Que Diu Sí! va vetllar per ser una font fiable d'aliments, en un context de salut pública afeblida.

La primera setmana del confinament, gràcies als esforços de totes les persones de la xarxa, el 90% dels Ruscs restaven oberts i gairebé tots van activar el servei d’entrega a domicili. Les comandes d’entrega a domicili van experimentar aquesta setmana un creixement sense precedents: un 500%. Un 30 dels Ruscs van poder mantenir l'espai de distribució, al tractar-se de botigues d'alimentació, però la resta van haver de trobar nous espais i maneres (fins i tot hi havia productors que van oferir la seva furgoneta per entregar cistelles en una cantonada de l'Eixample).

Accions:

-Per tal d'informar als consumidors dels Ruscs oberts, vam crear una landing page específica perquè els consumidors poguessin aber quins Ruscs estaven oberts. també vam enviar el llistat de Ruscs a la nostra base de consumidors interna. I vam fer molta difusió a les xarxes socials.

-Els Responsables de Rusc i Productors: un servei a la comunitat. Des del primer dia que va començar el confinament, els Responsables de Rusc, que són els emprenedors socials que han creat i gestionen els Ruscs, van mostrar la seva voluntat de donar suport a la comunitat: "Segueixo amb el meu Rusc perquè ara més que mai cal ajudar ", declara la Maria, Responsable del Rusc del barri de Gràcia.

"Hem passat de 30 comandes a la setmana, a 50, i el que més ha pujat és l’import de la comanda mitjana, que té un percentatge mitjà de 60€. A aquest augment de feina, hem de comptar l'afegit d’haver de posar el màxim d’atenció a les mesures preventives: els consumidors entren un per un, distància de seguretat... Per això ens hem anat adaptant, com per exemple fer la recollida per torns, per evitar les aglomeracions", explica la Cecilia, Responsable de 3 Ruscs a Barcelona.

A més a més, alguns dels Responsables de Rusc van perdre la seva feina principal, i la gestió dels Ruscs es va convertir en la seva font única d'ingressos. Els Responsables de Rusc reben el 10% de les vendes dels productors per les seves tasques de gestió i dinamització del Rusc.

En aquells moments els Responsables de Rusc no comptaven el seu temps ni limitaven la seva energia, perquè l’objectiu era permetre l’accés a una alimentació de qualitat. “Ha estat una setmana de bojos, i a la vegada amb moltes emocions a flor de pell. Sents realment que estàs fent un servei a la comunitat, i tothom està molt agraït ”, comparteixen la Caro i la Laura, Responsables del Rusc de la dreta de l'Eixample.

També els productors i elaboradors locals van respondre d’una forma molt positiva, "ja que ara que no podem subministrar ni escoles ni restaurants, comptar amb els Ruscs és indispensable per seguir el nostre treball i arribar als consumidors en aquests moments de crisi", afirma l'Oriol, productor de la xarxa de Catalunya.

“Aquí el repte serà poder abarcar tota aquesta demanda, ja que seguim sent petits productors amb una capacitat de producció a petita escala", comenta Roger, agricultor del Maresme.  

Les mostres de solidaritat ens han arribat també de les empreses logístiques que han gestionat les entregues a domicili, totes empreses petites, locals i en alguns casos amb especial focus en la sostenibilitat (entregues en bici a través de Mensakas, i més tard Les Mercedes). Tot i que el servei es va encarir les setmanes següents pel plus de perillositat a què van estar sotmesos, la seva primera reacció va ser oferir-se i buscar solucions adaptades a la situació de cada Rusc. "Els supermercats estan trigant com a mínim 1 setmana per entregar a domicili... mentre als Ruscs fas una comanda online i t'ho entreguem la mateixa setmana", explica l’Oriol, repartidor. 

Volem presentar aquesta pràctica per retre homenatge a tots els Responsables de Rusc i productors que ho van fer possible.

Altres accions de comunicació:

  • Campanya "Queda't amb nosaltres" al maig, en que els productors demanaven en primera persona mitjançant un vídeo que els seguissim donat suport, també després del confinament: aquí vídeo final.

  • Campanya "Elige barrio", co-creada amb l'App veïnal ¿Tienes Sal? enfocada a recordar la importància del petit comerç de barri i la relació entre veïns: aquí storie de la campanya.

  • Vam oferir una comanda solidària a la Parròquia Santa Anna a través de la proposta de la revista Opcions "Totes a Taula". I amb ganes de fer més donacions per a famílies amb dificultats degut a la crisi. També vam participar a la proposta #PorelParo, oferint Vals Regal de 5€ a les persones que van patir l'atur a causa de la pandèmia.


- Dades de contacte: Anna Garcia, anna@lcqds.es / pàgina web: https://lacolmenaquedicesi.es/ca

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir