Salta e ir al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Els microplàstics i els plàstics. Reduim-los

Avatar: EscolesSostenibles EscolesSostenibles

Escola Baldiri Reixac

A partir dels interessos dels alumnes ens surt la necessitat de saber sobre els microplàstics. Volen saber si mengem microplàstics, què és això de les illes de plàstics, si hi ha plàstics pitjors i que triguen més en descompondre’s, alternatives al plàstic.

A partir dels seus interessos fem un treball de miniprojectes on cadascú s’informa i explica a la resta el que més els interessa. Ho acompanyen amb exposició i mural online (res de paper). Cada grup relaciona la seva investigació amb un ODS.

El projete final serà la transformació d’algun element quotidià de la vida que sigui de plàstic en el mateix objecte però amb material sostenible. 

Punt de partida i objectius

El punt de partida va ser proposat per un alumne. Entre tots van decidir que aquest tema els hi agradava. A partir del tema “els microplàstics”, s’engega la pregunta: però que us interessa saber concretament?. Hi ha una pluja de temes: fabricació dels plàstics, alternatives sostenibles al plàstic, quants microplàstics hi ha en un peix, les illes de plàstic, contaminació per plàstics, el reciclatge (on va, que se’n fa?).

Els objectius principals  era conscienciar als alumnes i famílies de la necessitat de reducció dels plàstics (no només de reciclar), així com la conscienciació del mal que estem fent a planeta.

Aquest objectiu està relacionat amb la dimensió de món actual. Concretament hem treballat la competència de plantejar-se preguntes sobre el medi, cercar dades i informacions i analitzar-ne els resultats; i la competència de valorar els problemes socials rellevants (la contaminació per plàstics).

Punt de partida i objectius

El punt de partida va ser proposat per un alumne. Entre tots van decidir que aquest tema els hi agradava. A partir del tema “els microplàstics”, s’engega la pregunta: però que us interessa saber concretament?. Hi ha una pluja de temes: fabricació dels plàstics, alternatives sostenibles al plàstic, quants microplàstics hi ha en un peix, les illes de plàstic, contaminació per plàstics, el reciclatge (on va, que se’n fa?).

Els objectius principals  era conscienciar als alumnes i famílies de la necessitat de reducció dels plàstics (no només de reciclar), així com la conscienciació del mal que estem fent a planeta.

Aquest objectiu està relacionat amb la dimensió de món actual. Concretament hem treballat la competència de plantejar-se preguntes sobre el medi, cercar dades i informacions i analitzar-ne els resultats; i la competència de valorar els problemes socials rellevants (la contaminació per plàstics).

Processos i activitats realitzades

Comencem compartint el tema i decidim subtemes que ens puguin interessar. Fem un mapa mental.

Van portant informació, i l’expliquen a la resta de la classe.

Paral·lelament fem diferents lectures de plàstics, contaminació...i de la graella dels objectius desenvolupament sostenible.

Ens ajuntem per fer diferents treballs sobre els temes que ens interessen. Els hi diem “miniprojectes”. Els temes escollits son: Illes de plàstic, els microplàstics arriben a les muntanyes i arbres, els microplàstics als mars, quan triguen en desfer-se els plàstics, hi ha altres alternatives als plàstics... Després fem un mural virtual. Ho exposem a la resta de la classe per tenir més informació.

Farem un escrit del que hem aprés.

Amb tota la informació arribem a la part final. Cadascú fa una carta a la seva família explicant el problema de l’ús dels plàstics i amb propostes de millora ajustades a cada família.

Faran un projecte d’emprenedoria. Hauran de pensar i modificar un objecte real, d’ús habitual i proper de plàstic amb un objecte que pugui fer el mateix ús però de material sostenible.

A valors pensem de quina manera podem reduir (a nivell mundial) els plàstics i fem una infografia per a poder explicar-ho.

Farem una sortida a la platja amb “Anèl·lides” a fer la pràctica dels microplàstics al mar i a la sorra.

Una família de l’escola ens explicarà aspectes sobre la sostenibilitat del planeta i la importància dels nostres actes.

Finalment farem una rúbrica conjuntament, on quedi palés els coneixements, valors i actuacions que han assolit durant tot el procés.

Recursos i participació

Com a recursos materials ha estat present la mestra, algun suport i l’ajuda d’algun alumne de pràctiques. També ha participat altres mestres de l’equip aportant coneixements en altres àrees. Hem prés les decisions entre tots. S’ha valorat molt els interessos dels alumnes i s’ha proposat eines d’avaluació compartides.

Comunicació

S’ha inclòs la família com a element de canvi. Els alumnes són un bon exemple de model per a les seves famílies.

  Avaluació i valoració

S’ha fet una autoavaluació durant el procés amb la reflexió personal amb l’adult. Sempre es té en compte la idea d’evolució des del punt on es troba cada infant.

En les exposicions i escrits es veu el grau d’assoliment de cada alumne i es valora seguint el seu ritme d’aprenentatge. Finalment es fa una autoavaluació, que els ítems els decidim entre tots i ells s’autoavaluen i conclouen amb aspectes que poden millorar.

 Calendari execució: dos mesos

Dades de contacte:

Escola Baldiri Reixac (a8002174@xtec.cat)

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir