Nom de l'organització o centre educatiu:
Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona. UPC
Descripció de l'actuació:
Fora Barreres! és una activitat que ens permet analitzar l'entorn per millorar l'accessibilitat de totes les persones a través de l'eina oberta i participativa de la mapathon. Una eina útil per analitzar les necessitats de millora de l'espai urbà a l'entorn de L'EPSEB- UPC, on es proposa establir un nou Centre Universitari de la Visió , que pugui donar servei a persones en risc d'exclusió social i amb necessitats de tractaments oftalmològics.
El passat desembre de 2021, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va organitzar l’activitat Fora Barreres!, una acció simultània, col·laborativa i inclusiva en el Dia mundial de les persones amb discapacitat (03/12/2021), per sensibilitzar i visibilitzar les problemàtiques relacionades amb l'accessibilitat per avançar cap a la inclusió. L’activitat va consistir en la organització de mapathons d’accessibilitat en els diferents municipis participants, de manera col·laborativa amb administracions públiques, entitats, estudiantat i professorat de diferents escoles de la UPC.
Una mapathon és una activitat que permet recollir informació sobre l’accessibilitat d’un espai determinat a través de la participació d’un grup de persones que geolocalitza punts clau en un mapa, ajudat de tecnologia, amb el principal objectiu de sensibilitzar sobre l’accessibilitat per avançar cap a la plena inclusió, incloent la perspectiva de gènere, discapacitat física, mental o cognitiva, la visió intergeneracional, la mobilitat, etc.
Es tracta d'una eina totalment oberta i usable per a qualsevol persona que disposi d’un mòbil amb accés a internet. Això garanteix la col·laboració entre diferents persones i actors socials, alhora que la replicabilitat de l’activitat allà on sigui necessari. És una eina molt senzilla que automatitza l’ordenació dels resultats, fet que facilita encara més la sensibilització i la pressió política per avançar cap a una major inclusió.
L’activitat en qüestió es va desenvolupar de manera paral·lela a 5 municipis catalans i a dos barris de la ciutat de Barcelona, implicant un total de 245 persones repartides en 34 grups per diferents localitzacions. En total es van registrar a l’eina de la mapathon 940 punts identificats que generaven dificultats per a l'accessibilitat urbana.
En el cas del barri de la Maternitat-Sant Ramón, al districte de les Corts, la mapathon d’accessibilitat va ser organitzada per estudiantat i professorat de l’Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona de la UPC (EPSEB). Concretament hi van participar 20 estudiants de diferents centres, màsters i graus (Grau en Enginyeria en Geoinformació i Geomàtica, Màster en Diagnosi i Tècniques d’Intervenció en l’Edificació, estudiants de l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona -ETSAB-, Màster en Seguretat i Salut en el Treball: Prevenció de Riscos Laborals, i una estudiant del Programa de Doctorat). Es van distribuir en 4 grups-itineraris diferents que van registrar un total de 78 punts. L’objectiu concret era fer una anàlisi de l’entorn sobretot des d’una perspectiva d’accessibilitat visual, per tal d’identificar necessitats i propostes de millora per al projecte d’ubicació d’un nou Centre Universitari de la Visió (CUV).
El CUV és la Clínica de la Facultat d’Òptica i Optometria de la UPC de Terrassa, on els alumnes hi fan les pràctiques clíniques i posen a prova tots els coneixements que han adquirit al llarg del seus estudis. Es tracta d’un centre clínic on s’hi fa docència i recerca des de la lògica de l’Aprenentatge i Servei (ApS): s’aprèn i s’investiga a través de la pràctica de l’atenció a pacients i de l’execució de serveis especialitzats. Aquesta praxis inclou una forta perspectiva d’acció social i comunitària ja que es treballa de manera conjunta amb Serveis Socials de diferents municipis catalans, per tal de poder atendre a pacients en situació de risc d’exclusió social.
L’objectiu de l’ EPSEB-UPC és implantar un nou CUV a Barcelona per donar servei a la ciutadania de l'Àrea Metropolitana-Llobregat. En aquest sentit, l’anàlisi sobre l’estat de l’accessibilitat en l’urbanisme i la mobilitat per a persones amb discapacitat visual esdevé imprescindible. A més, és important que aquesta anàlisi sigui feta de manera participada amb la ciutadania, usuàries del futur servei i estudiantat de diferents disciplines. Per això es va comptar amb la participació d’un estudiant cec del Màster en Seguretat i Salut en el Treball: Prevenció de Riscos Laborals, que va tenir un rol important de lideratge i guiatge durant l’activitat, compartint i sensibilitzant a la resta de participants sobre les necessitats de persones amb discapacitat visual. També es va tenir molt en compte el reconeixement i la identificació de la xarxa de transport públic metropolità, que permet apropar els ciutadans al futur nou CUV, generant el mínim impacte ambiental possible i donant valor així a una mobilitat més sostenible (anàlisi de l’accés en metro, autobús, tramvia…). De fet, el mateix CUV de Terrassa va participar en l’activitat Fora Barreres! i ha fet ús de l’eina de la mapathon per tal de proposar i indicar a l’Ajuntament de Terrassa, quines són les millores necessàries en l’entorn des de la mateixa lògica, perspectiva i necessitat.
Un cop feta l’anàlisi amb el suport de la mapathon, aquesta mateixa eina elabora un informe automàticament que ordena la informació per facilitar-ne la difusió dels resultats i el diàleg pressió per demanar /obtenir millores a les administracions responsables. Així doncs, els responsables polítics de la UPC van presentar l’informe dels resultats de l’anàlisi al voltant de l’EPSEB als representants polítics del Districte per tal de prendre mesures per la millora de les necessitats identificades.
Tot i que presentem aquesta iniciativa a l’objectiu 2. Espai Públic i mobilitat: del carrer per circular al carrer per viure-hi, ja que òbviament té per objectiu l’anàlisi i la millora de l’entorn urbà per facilitar i avançar en l’accessibilitat i la inclusió de totes les persones, creiem que també té un fort impacte en els objectius:
7. Benestar de les persones: de la ciutat acollidora a la societat cohesionada, ja que és una activitat que posa al centre les condicions de vida de les persones independentment de les seves condicions físiques, cognitives, mentals, d’edat, gènere, etc., i promou l’intercanvi i la col·laboració entre entitats, administracions i acadèmia; i
9. Educació i acció ciutadana: de la conscienciació a la coresponsabilització amb coneixement de causa, ja que es tracta d’una activitat participativa amb una clara voluntat de sensibilització social i assumpció de responsabilitats per assolir millores
Calendari d'execució:
Pàgina web:
Dades de contacte:
Montserrat Bosch
Sotsdirectora Política Científica, Responsabilitat Social i Promoció
EPSEB, UPC
montserrat.bosch@upc.edu
Compartir