Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Prova pilot per la creació de la primera col·lecció de Cromos del Mapa Barcelona + Sostenible

Avatar: Proposta oficial Proposta oficial

- Nom de l'organització:

L’equip està format per la Cooperativa Raons, Espai Ambiental Cooperativa i Rezero , amb la col·laboració del Mapa Barcelona+Sostenible i l'escola FEDAC Sant Andreu que pertany a la xarxa d'Escoles+Sostenibles.

- Descripció de l'actuació:

Els cromos del barri és un joc de cartes que la Cooperativa Raons ha estat utilitzant des de l'any 2015 com eina educativa en projectes amb diverses escoles de la ciutat. Amb aquesta eina es treballa amb l'alumnat per fomentar un major coneixement dels territoris dels quals formen part cadascuna de les escoles.

El cromos han estat dissenyats perquè els infants puguin jugar amb les seves famílies o amistats a descobrir llocs del barri. Cada infant rep un sobre amb dos cromos (inicialment des del mateix centre escolar o en alguna campanya de difusió dels cromos), que contenen una imatge i unes preguntes. Per respondre-les adequadament han de visitar l’espai de la fotografia (pregunta d’observació) i buscar-ne informació per altres vies (pregunta de recerca). Un cop obtinguda la resposta han d’anar al punt de distribució que vulguin i si responen les preguntes correctament rebran un paquet amb nous cromos. Per tant, trobar les respostes permet aconseguir més cromos mitjançant els punts de distribució i fer la col·lecció sencera.

El 2020 es va decidir basar la col·lecció de cromos en punts mapats al Mapa Barcelona+Sostenible. L'objectiu de la creació dels Cromos del Mapa Barcelona + Sostenible va ser promoure i donar a conèixer la plataforma virtual del mapa i vincular-la a un territori mitjançant un joc de cartes, així com incentivar l’ús de les diferents eines del mapa entre diversos agents: infants, professorat docent, famílies, comerços, equipaments, iniciatives veïnals... . A més, buscava oferir a la xarxa Escoles+Sostenibles un recurs d’aprenentatge dels seus entorns més propers per continuar treballant l’objectiu de contribuir a la sostenibilitat des de l’educació i el reconeixement de les escoles com a agents de canvi a la ciutat.

Com a primer pas es va fer una recerca de centres on realitzar el projecte, i a Sant Andreu es va trobar una escola molt motivada per treballar la temàtica, amb professorat molt vocacional i amb recursos humans, logístics i organitzacionals excel·lents per a dur a terme el projecte. Finalment doncs, el projecte es va realitzar amb els i les alumnes de 5è de primària de l'escola FEDAC Sant Andreu.

Per tal de confeccionar la col·lecció dels cromos es van realitzar tres accions principals, cada una de les quals es va desenvolupar dues vegades per a respectar els grups bombolla derivats de la situació sanitària.

- Taller de presentació dels cromos i del projecte al centre escolar. En una primera visita a les aules es va llençar el repte de crear la primera col·lecció de cromos del Mapa B+S. Es van crear 7 equips per grup classe, i a cada un se'l va assignar una categoria del mapa sobre la qual investigar, escollir un punt i crear-ne el cromo. Tots els nens i nenes van estar molt engrescats des d'aquest moment amb la idea de poder visibilitzar les iniciatives i els llocs sostenibles del seu barri a través d'un joc de cromos.

- Itineraris de reconeixement dels punts al territori i recollida d’informació. Després d’algunes setmanes treballant des de les aules, l’alumnat acompanyat per l’equip del Mapa B+S i el professorat va recórrer el barri en petits grups per conèixer els 14 punts seleccionats. Va ser una activitat molt gratificant per tot l’alumnat ja que amb aquestes visites van poder parlar amb les persones que treballen en els punts seleccionats i persones del barri que els van aportat més informació i coneixement sobre el territori. A més, van poder fer un exercici d’observació per descobrir altres iniciatives sostenibles de cada punt i del barri.

- Taller de presentació final de les propostes dels cromos confeccionats pels alumnes. L’alumnat, després de realitzar una bona recerca durant setmanes van recollir i ordenar tota la informació per crear finalment el contingut dels seus cromos. Així, la primera col·lecció de Cromos del Districte de Sant Andreu es va concloure amb un total de 14 cromos. En aquest últim taller cada grup va presentar la categoria i icones del seu cromo, així com la descripció i les preguntes per al joc, resolent els dubtes dels seus companys i companyes, del professorat i de les dinamitzadores de Raons i Espai Ambiental.

Entremig d’aquestes accions on les 3 entitats del mapa van participar de forma directa, el professorat va treballar de forma autònoma amb els alumnes per tal de: formar els equips per cada cromo, recopilar informació sobre els punts, treballar conceptes de sostenibilitat relacionats, ordenar els continguts dels cromos i preparar les presentacions de cadascun, enriquint el contingut acadèmic del projecte. 

A causa de la situació sanitària excepcional els cromos no s'han pogut utilitzar com a tal ja que no es va poder engegar el joc de barri que consistiria en recórrer els punts, contestar les preguntes de cada cromo i aconseguir més cromos per tal d’acabar la col·lecció. Però, es va realitzar un vídeo resum explicant el projecte i la metodologia per fer-lo arribar als agents/entitats/equipaments de Sant Andreu un cop es pugui posar en marxa aquesta part del projecte, i servirà també per a la informació dels agents que puguin participar en noves rèpliques del projecte en altres territoris.

Cal destacar també que els Cromos es van revisar per persones amb diversitat funcional i gràcies als seus consells i el seu seguiment es van implementar les següents accions: la gràfica dels cromos té en compte els criteris d'accessibilitat, tant els cromos com els relats associats estan redactats segons els criteris de lectura fàcil, i cada cromo conté un codi QR que permet accedir a un relat explicatiu de l'eina adaptat a persones amb visió reduïda. A més, es va tenir molt en compte el factor de l’accessibilitat dels propis punts dels cromos seleccionats.

- Calendari execució: Les actuacions amb l'escola es van desenvolupar entre el 30 de setembre i el 10 de novembre de 2020, però les tres entitats van realitzar tasques prèvies i posteriors de coordinació, planificació i tancament.

- Pàgina web:

Mapa Barcelona + Sostenible (bcnsostenible.cat)

https://bcnsostenible.cat/web/relat/5e1ca4ae940cd79a628b4568

https://bcnsostenible.cat/web/relat/5f7dadf6940cd77f028b4567?page=3

https://bcnsostenible.cat/web/relat/5f9aec41940cd74d228b4567

https://bcnsostenible.cat/web/relat/5fbccb6d940cd78b2f8b4569

- Dades de contacte:

Lucia Zandigiacomi

lucia.z@raons.coop

Comentari

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir