- Nom de l'organització o centre educatiu: Escola Baixeras
- Descripció de l'actuació:
La situació climàtica i de pèrdua de biodiversitat que estem vivint els últims anys assenyala de manera directa la urgència de revisar la relació que tenim les persones amb la natura i el nostre entorn. I la millor manera de conscienciar i educar en el respecte per la natura i l’entorn és conèixer i gaudir dels éssers vius amb els quals compartim el medi ambient.
Amb aquesta motivació, les famílies de l’Escola Baixeras, volem que els nostres fills i filles puguin desenvolupar una activitat continuada d’observació de les aus que viuen i troben refugi en el seu pati, el seu entorn més proper, i no només quan van a espais naturals. També hi ha ocells a les ciutats i cal conèixer les diferents espècies que hi podem identificar, així com els seus hàbits, de nidificació i cria, d’alimentació o higiènics.
El pati d’infantil és excepcional per que ofereix als ocells refugi, aliment, aigua corrent; i aquests valors el fan un espai excepcional al barri gòtic de Barcelona amb pocs espais verds que ofereixin les condicions que els ocells necessiten per assentar-se.
Així, l’observatori del pati d’infantil de l’Escola Baixeras vol aprofitar aquest entorn per facilitar la iniciació a l'observació d'aus per desplegar aquesta activitat com una manera (pràctica) de conèixer i entendre els ocells i el medi que compartim amb ells i la resta d'éssers vius (insectes, plantes…) en les diferents estacions del cicle anual.
Tal i com diuen els currículums d’Educació Infantil i Primària, un dels eixos d’aprenentatge és el coneixement i la cura de l’entorn. L’equip de mestres de l’escola Baixeras creiem que tenir un observatori d’ocells dins de l’escola ens permet realitzar activitats encaminades a assolir aquest eix.
El fet d’estar situat al jardí d’Infantil ens permet despertar la curiositat envers els ocells a l’etapa de 3-6 i començar a realitzar les primeres observacions, més espontànies, sense haver d’estar molta estona esperant, ja que podem aprofitar aquells moments d’aparició d’ocells.
A l’etapa de Primària, situem la proposta al cicle mitjà, per tal d’assegurar un projecte més complert i coherent. Tot i que, evidentment, està obert a la possibilitat de la realització de visites per part de tots els cursos de Primària.
OBJECTIUS DEL PROJECTE:
- Conèixer els ocells que viuen a la ciutat de Barcelona.
- Observar i reconèixer visualment les espècies més habituals del nostre jardí: pit roig, pardal, tallarol de cap negre, merla.
- Escoltar i intentar diferenciar els seus cants.
- Conèixer la seva ‘llar’ i observar com són els nius.
- Investigar què mengen i com el bec n’està relacionat.
- Preparar menjadores i reposar-ne el menjar.
- Tenir cura del nostre entorn.
- Escolta atenta, relaxació, respecte.
ALTRES ACTIVITATS QUE SE’N PODEN DERIVAR:
- Processos migratoris de les aus.
- Nomenglatures de les diferents espècies
- Estadístiques de les espècies observades
- Dibuix al natural
Activitats dutes a terme:
1- Xerrada especialista: Ve un especialista en el tema que explica als infants els tipus d'ocells que tenim i com identificar-los. Deixarem el material visual penjat dintre de l'observatori d'ocells.
2- Conèixer i identificar els ocells i els seus cants, els seus hàbits alimentaris, de nidificació, cria i higiènics en les diferents estacions de l’any. En sessions a l’aula es fan activitats de descripció, dibuix i escolta dels cants del diferents ocells (els més habituals en les diferents estacions de l’any).
3- Preparar caixes-niu, menjadores, menjar i punts d’aigua. En sessions a l’aula es fabrican i es fa manteniment de les menjadores i nius.
4- Observar ocells
Alumnat d’infantil: hi h moments d’observació espontània i modelatge de les mestres de com identificar l’espècie (tant per la vista com per la oïda). Però també programam moments d’observació en petit grup per poder observar com mengen, com veuen aigua o com es renten. També hi ha moments que estan al pati i espontàneament fan observacions.
Alumnat de Primària: s’estableix un calendari de visites puntuals a cada trimetre i una programació de visites més seguides a la Primavera, que és l’època de l’any amb més activitat per part dels ocells.
Un aspecte important és saber i fer saber a nens i famílies com actuar en el cas de trobar un ocells que ha caigut del niu, una situació a la que hem de fer front cada primavera al pati de l’escola.
- Calendari execució:
La construcció es comença al curs 2020-2021 i s'acaba al primer trimestre del 2022-2023. Però no és només la construcció, sino tot el treball pedagògic que hi ha darrera amb els infants i que hem explicat anteriorment. Aquest projecte no té un fi, ja que contínuament anem observant i descobrint noves possibilitats.
- Pàgina web:
https://agora.xtec.cat/escolabaixeras/
- Dades de contacte:
Ana Correa: annac@escolabaixeras.cat
Núria Mena: nuriam@escolabaixeras.cat
Compartir