Què és l’Assemblea Ciutadana pel Clima?
L'Assemblea Ciutadana pel Clima és un procés deliberatiu de 100 persones entre els 16 i els 75 anys per debatre la situació d’emergència climàtica a la ciutat i concretar accions i solucions per a millorar-la, tot donant resposta a la pregunta: Què podem fer per a fer front a l’emergència climàtica?
Per què una Assemblea Ciutadana pel clima?
El canvi climàtic és una realitat i tenim 8 anys clau per actuar per frenar el canvi climàtic, evitar que els danys siguin irreversibles i que el nostre planeta no sigui un lloc on sigui difícil de viure-hi.
Barcelona està compromesa amb la lluita contra el canvi climàtic i per això es vol generar un espai de participació directa amb les persones de la ciutat per debatre la situació d’emergència climàtica a Barcelona i concretar accions i solucions per a millorar-la.
Quins antecedents hi ha?
A l’Ajuntament de Barcelona, el 2021 es va impulsar la primera assemblea deliberativa: el Fòrum Jove BCN.
A l’estat espanyol, el desembre del 2021 es va realitzar la primera sessió de l’”Asamblea Ciutadana para el Clima”
Quins són els objectius de l’Assemblea?
Aquesta assemblea deliberativa té la finalitat de concretar les polítiques municipals necessàries en alguns temes escollits per les persones participants per fer front a la crisi climàtica a la ciutat de Barcelona.
Necessito coneixements previs sobre sostenibilitat i canvi climàtic per participar?
No, per implicar-t’hi no és necessari tenir cap coneixement tècnic previ ni experiència.
Per què serviran els resultats i conclusions finals?
Els debats serviran per fer recomanacions a l’Ajuntament de Barcelona, i l’Ajuntament haurà de donar resposta a totes les propostes plantejades i realitzar aquelles que tècnicament es considerin viables.
Quin és l’àmbit territorial on actua l’Assemblea?
L’Assemblea Ciutadana pel Clima es duu a terme al conjunt de la ciutat de Barcelona, tot i que les propostes d’aquesta deliberació poden incloure propostes limitades a un territori inferior (barri, districte) o recomanacions per treballar en un context més ampli (per exemple Àrea Metropolitana), sempre en el marc de les competències municipals.
Qui pot participar en l'Assemblea?
S’ha preseleccionat una mostra representativa demogràficament i socioeconòmica de la ciutadania de Barcelona, de 20.000 persones, que han rebut una carta amb un codi i un enllaç a un formulari.
Les persones que han rebut la carta i volen participar poden omplir el formulari fins al 15 de juliol.
A partir de les persones que contestin el qüestionari es farà un segon sorteig per decidir les 100 persones participants i les 100 substitutes que siguin les més representatives possibles de la ciutadania de la ciutat de Barcelona.
La participació és remunerada?
Les persones que finalment participin en l'Assemblea Ciutadana pel Clima, després d’haver estat escollides per sorteig d’entre les persones que han accedit a participar, rebran una compensació econòmica de 9 euros bruts l’hora, amb una previsió de 10 sessions participatives. En total es preveuen unes 35 hores de debat i deliberació en el procés en el seu conjunt.
En total seran un màxim de 315 € bruts per persona i es farà un únic pagament una vegada hagin finalitzat les sessions de l’any 2022.
Quan seran les trobades?
Les dates previstes per fer les trobades presencials seran:
3 sessions de debat d’agenda:
6 sessions de debats temàtics de treball en plenari i grups reduïts:
4a sessió el 21 d'octubre de 17 a 20 h.
5a sessió el 22 d’octubre de 10 a 14 h.
6a sessió el 4 de novembre de 17 a 20 h.
7a sessió el 5 novembre de 10 a 14 h.
8a sessió el 18 novembre de 17 a 20 h.
9a sessió el 19 de novembre de 10 a 14 h.
2 Sessions d’exposició de resultats i presentació de propostes:
10a sessió el 16 desembre de 16 h a 20 h on es redactaran i votaran les propostes i recomanacions per part de les persones participants a l'Assemblea Ciutadana pel Clima.
Sessió de presentació de les propostes i recomanacions als regidors i regidores de l'Ajuntament de Barcelona. (data per confirmar, sessió no remunerada)
En total la dedicació serà de 38 hores, en 11 sessions deliberatives
On es faran les trobades?
Les sessions es desenvoluparan a l’Espai Jove la Fontana (Carrer Gran de Gràcia, 190 - 192, 08012 Barcelona).
S’hi pot arribar amb:
Metro: L3 parada La Fontana.
Bus: V17, 22, 24, 27, D40 i N4
Ferrocarrils FGC: S1, S2, S5, S55, L6 i L7 (parada Gràcia).
Què passa si em coincideix amb estudis o feina?
S’ha buscat un horari que permeti participar al màxim de gent possible, però és imprescindible tenir disponibilitat en aquestes franges i dies. El pagament de les hores es basarà en els fulls d’assistència de cada sessió que la persona haurà de signar tant a l’entrada com a la sortida. Només es pagaran les hores d’assistència acreditades mitjançant aquests fulls d’assistència.
Hi haurà mesures d’accessibilitat per atendre la diversitat funcional?
Sí, posarem al teu abast les mesures d’accessibilitat adequades, si ens ho fas saber amb antelació.
Quan sabré si he estat seleccionat/ada?
Es preveu contactar via telefònica amb les persones seleccionades per participar en l'Assemblea durant l'última setmana del mes de juliol.
Ja s'ha tancat la selecció de les participants, les persones seleccionades han rebut una trucada telefònica i un correu amb tota la informació de la seva participació. Si no heu rebut cap comunicat és que no heu estat seleccionats.
Hi haurà algun servei de cura d’infants durant les sessions?
Sí, si tens infants majors de 5 anys a càrrec teu i ho necessites, podràs fer ús d’un servei de canguratge que proporcionarà l’Ajuntament de Barcelona.
Compartir