Salta e ir al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Cambios en "Constitució de la Comissió de Seguiment"

Descripción (Català)

  • +

    PROCÉS PARTICIPATIU PER L’ELABORACIÓ DE L’ORDENANÇA DE LA ZONA DE BAIXES EMISSIONS

    COMISSIÓ DE SEGUIMENT

    Sessió del dia 28 de maig de 2019

     Assistents:

    Representants de les següents entitats:

    ANESDOR, Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana, IQS, Plataforma per la Qualitat de l’Aire, CCOO, IERMB-UAB.

    Tècnics municipals:

    Cristina Castells, Direcció d’Energia i Qualitat Ambiental, Ajuntament de Barcelona

    Arantxa Millás, Direcció d’Energia i Qualitat Ambiental, Ajuntament de Barcelona

    Felix Campos, Departament de Gestió de la Mobilitat, Ajuntament de Barcelona

    Xavier Moreno, Departament de Participació d’Ecologia Urbana, Ajuntament de Barcelona

    Jèssica Pujol Vendrell, Departament de Participació d’Ecologia Urbana, Ajuntament de Barcelona


    Ordre del dia:

    -         Constitució de la Comissió de Seguiment

    -         Presentació del procés participatiu

    -         Torn obert de paraula


    Xavier Moreno dóna la benvinguda a tots els assistents i, després d’una ronda de presentacions, explica que l’objectiu de la reunió és constituir la Comissió de Seguiment formalment i compartir el disseny del procés participatiu que s’ha pensat per tal de recollir esmenes i millores.

    Els objectius del procés són informar i difondre sobre les polítiques de reducció de la contaminació i recollir propostes i consideracions en relació a l’elaboració de l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions.

    Tot seguit explica que els membres de la Comissió de Seguiment són representants de les següents entitats:

    ANESDOR, Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana, IQS, TMB, Plataforma per la Qualitat de l’Aire, PIMEC Comerç, Port de Barcelona, CSIC, CCOO, UAB.



    I les funcions que se li encomanen són les següents:

    a) Emetre opinió sobre els instruments i la metodologia concreta de debat proposats, suggerir les modificacions que consideri convenients i emetre informe. A aquests efectes pot demanar opinió a la Comissió Assessora dels processos participatius.

    b) Fer el seguiment del funcionament i l’eficàcia dels instruments de debat i recomanar millores.

     c) Emetre informe sobre les esmenes presentades pels participants en els instruments de debat respecte dels resums formalitzats en les actes de les sessions.

    d) Conèixer i debatre l'informe de resultats del procés i afegir-hi suggeriments o millores.

    e) Les altres que es deriven d’aquest reglament i les que se li encomanin amb el decret d’aprovació del procés o posteriorment.

    A nivell de calendari, es preveu realitzar les sessions de de debat durant els mesos de juny i juliol, la fase de retorn es preveu pel setembre/octubre i la tramitació de l’ordenança durant el darrer trimestre del 2019.

    Es planteja la realització de 4 sessions de debat:

    -         Una sessió amb representants membres dels següents espais de participació: Pacte per la mobilitat, Consell per la Sostenibilitat, Consell de Benestar Social i Taula contra la contaminació de l’Aire.

    -         Tres sessions territorialitzades obertes a la ciutadania: Zona Llobregat (Sarrià-Sant Gervasi, Les Corts, Sants-Montjuïc), Zona Centre (Gràcia, Eixample i Ciutat Vella) i Zona Besòs (Horta-Guinardó, Sant Andreu, Sant Martí i Nou Barris).

    Paral·lelament s’obrirà un espai de participació a la plataforma Decidim per recollir propostes.

    Tot seguit s’obre el torn de paraula:

    Des d’ANESDOR pregunta si hi ha algun tipus d’incompatibilitat entre ser membre de la Comissió de Seguiment i participant de les sessions. Es respon que no, que tot el contrari, que s’espera que els membres de la Comissió de Seguiment puguin assistir al debat i participar-hi activament.

    Des del Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana es pregunta si els altres municipis que també formen part de la Zona de Baixes Emissions estan convidats en participar d’aquest procés. Es respon que tots els municipis tenen l’obligació de realitzar la seva pròpia ordenança. Tanmateix s’està treballant en coordinació a través de l’Àrea Metropolitana per unificar criteris.

    Des de CCOO es proposa convidar a les sessions de treball a representants de zones on es concentren moltes empreses i, per tant, hi ha molta mobilitat de treballadors, com pugui ser el Consorci de la Zona Franca.

    Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire es pregunta qui serà l’encarregat d’avaluar les propostes i redactar l’ordenança. I si hi haurà un retorn. Es respon que es farà des del Departament de Qualitat Ambiental i que hi haurà un retorn tant el marc de la Comissió de Seguiment com a través de la plataforma Decidim.

    Des del Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana  es proposa canviar el relat i el discurs i passar de dir “afectats” a “beneficiaris”, ja que és una mesura que afavoreix a tothom, d’interès general. En aquest sentit, proposa que s’incloguin indicadors dels beneficis socials de l’aplicació de l’ordenança.

    Des d’ANESDOR es proposa que a les sessions de treball es tingui en compte, també, el tema de la seguretat vial.

    Des de l’IQS es pregunta si s’ha pensat en oferir alternatives de mobilitat a les persones que ja no puguin circular amb els seus cotxes. Es respon que actualment ja s’està aplicant alguna proposta, com el fet de la gratuïtat en transport públic durant 3 anys si es porta el cotxe contaminant a desballestar. Tanmateix, s’explica que hi ha diverses idees però encara no estan materialitzades. També que aquest procés a de servir per flexibilitzar la mesura, si així es demana, per millorar-ne la seva aplicació des d’un punt de vista social.

    Des del Grup d’Interès per la Sostenibilitat Urbana es pregunta si s’ha previst que es pugui generar desobediència a la mesura, i que la gent no “faci” cas de la restricció. Es respon que la mesura va acompanyada d’un règim sancionador i d’incentius per canviar el cotxe.

    Des de IERMB-UAB es destaca que durant la presentació de la mesura cal incidir en el fet que aquesta mesura s’aplica per tal de fomentar l’ús del transport públic. Pel que cal dedicar una part de la presentació a mostrar les línies de bus, sobretot interurbà, que es poden utilitzar.

    Es pregunta quantes reunions d’aquesta Comissió de Seguiment es preveuen. Es respon que de moment se’n plantegen dues més: una després de les sessions de debat i una pel retorn. Però que si algun membre de la CdS creu necessària una altre reunió, ho pot demanar i es convocarà, si s’escau.

    Es pregunta si s’ha pensat en situacions excepcionals com per exemple si hi ha vaga de transport públic. I en aquelles persones que no tenen capacitat econòmica per canviar el vehicle. Es respon que es preveu incorporar un marge per situacions excepcionals, però no detallar-ho tant en l’articulat. En relació a les persones que no tenen capacitat econòmica, no hi ha prevista una condonació en concret, sí que hi ha marge per establir períodes transitoris per determinats col·lectius si així es demana, però seria interessant pensar en incorporar línies d’ajudes per persones amb vulnerabilitat social.

    I sense més intervencions, es dona la sessió per finalitzada.

Descripción (Castellano)

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir