Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Retorn del procés

L’estació de Barcelona-Sants es convertirà en un referent de la mobilitat del futur: sostenible, integrada en un nou model urbà i orientada al ciutadà


> L’avantprojecte d’ampliació i millora contempla una estació oberta i permeable, amb accés per les quatre façanes, multimodal i accessible a diferents tipus de mobilitat i amb espais verds i de lleure al voltant de l’edifici

> L’avantprojecte resol un deute històric amb la ciutat i conclou després d’un procés participatiu d’un any amb entitats del territori, associacions veïnals i comerciants

Fruit del protocol signat entre l’Ajuntament de Barcelona i Adif Alta Velocitat (AV), s’ha concretat un projecte de transformació per Barcelona-Sants com estació de referència de la mobilitat de futur: sostenible, integrada en el nou model urbà de la ciutat i orientada al ciutadà. Així queda recollit en l’avantprojecte d’ampliació i millora de l’estació per la reordenació i transformació de l’edifici de passatgers i la plaça Països Catalans, realitzat per Adif AV.

La fase de disseny i planificació de l’estació Barcelona-Sants culmina després d’un procés participatiu desenvolupat durant l’últim any amb entitats del territori, associacions de veïns i comerciants. L’avantprojecte configura l’estació de Barcelona-Sants com un punt neuràlgic de trobada, cosit d’est a oest i de nord a sud per espais verds, permeable a la traça urbana i obert a la vida social, cultural i econòmica de la ciutat. La transformació de l’estació i el seu entorn resol un deute històric amb la ciutat i els seus barris més propers i es projecta com la resposta al previsible increment del trànsit del transport de viatgers.

La proposta ha treballat amb un increment de l’espai dedicat a l’activitat ferroviària, que es duplica fins als 36.000m2, augmentant en la mateixa proporció la superfície destinada a Alta Velocitat, com també la dels serveis de Rodalies i Mitja Distància. La proposta de disseny aprofita, a més, l’oportunitat d’integrar l’estació en un nou model urbà, eliminant l’efecte rotonda i facilitant la permeabilitat de les connexions a peu.

Referent de sostenibilitat

Amb l’avantprojecte de Barcelona-Sants es fa una aposta ferma per la sostenibilitat en diferents àmbits:

  • Es projecta un entorn vegetal amb arbrat i parterres a la banda muntanya que encerclarà la plaça Països Catalans- que recupera part dels seus elements originals, tornant al seu valor arquitectònic- i inclourà zones verdes per passejar, jugar i gaudir del entorn, així com una nova zona destinada als skaters. El Bosc Viriat serà una massa arbrada amb nous exemplars que s’incorporaran. També es crea una connexió amb l’eix verd de Provença i l’Avinguda Roma.

  • A sobre de l’estació es projecta un mantell que actua de coberta generadora d’ombra sobre la ciutat i captadora de llum natural pel vestíbul. A la coberta es destinarà un espai de 14.000 m2 a la instal·lació de plaques fotovoltaiques, que generaran gairebé 3,8 GWh/any per l’autoconsum amb energia renovable.

  • Barcelona-Sants contribuirà a la reducció d’emissions de CO2 y avançarà cap a un entorn de zero residus, amb l’aprofitament del la calor residual de les andanes i el vestíbul.

  • Els gran patis afavoriran la ventilació i la il·luminació natural, i també es comptarà amb façanes obertes i de gran transparència. A banda, s’utilitzaran materials de baix impacte en carboni, com el granit, la fusta i el metall.

Amb totes aquestes actuacions, Barcelona-Sants aportarà un estalvi d’energia respecte a un edifici convencional equivalent del 48%.

Integrada en l’entorn i orientada al ciutadà

La nova estació serà permeable, amb accés per les quatre façanes i integrada en un nou entorn, facilitant la connexió de la seva plaça principal amb la resta del teixit urbà a través de passos per a vianants (connexió Numància-Tarragona, Rector Triadó, Dolors Batlle) i l’eix central (connexió Av. Roma/Tarradellas). Des d’aquí es preveuen circulacions directes que permetran múltiples possibilitats per creuar la plaça, a la vegada que es defineixen àrees d’estada i es faciliten itineraris accessibles.

L’aposta pel ciutadà-vianant es materialitza també eliminant el trànsit rodat a Viriat, a més d’eliminar la circulació a la zona nord del Passeig de Sant Antoni, que es substitueix per un espai públic.

L’estació inclourà una nova ludoteca i es comptarà amb un espai públic preparat per acollir esdeveniments culturals. Així mateix es crea una àmplia zona de jocs infantils i es recuperen les fonts originals d’aigua de la plaça Països Catalans, utilitzades com a joc. Els espais públics d’aquesta plaça es reforçaran amb la creació del Bosc de Viriat .

Multimodalitat i mobilitat sostenible

Barcelona-Sants es convertirà en una referència d’estació multimodal (Rodalies i Alta Velocitat), accessible a diferents tipus de mobilitat:

  • Els passatgers gaudiran de més espai destinat a usos ferroviaris, que es duplicarà fins els 36.000m2. El vestíbul es projecta com una continuació de l’espai exterior, amb entrada de llum i ventilació natural a través de grans claraboies situades a la coberta.

  • L’estació comptarà amb quatre sales per passatgers: dues dedicades a l’Alta Velocitat (arribades i sortides) i dues a Rodalies, ampliant la seva capacitat i nivell de confort.

  • Es crea un nou vestíbul de metro, un espai singular que donarà accés a l’eix transversal de l’estació, amb el qual comuniquen Rodalies i Alta Velocitat, reforçant així el caràcter multimodal.

Els usuaris de l’autobús urbà tindran parades al Passeig de Sant Antoni, al davant de les noves portes d’accés, en un recorregut protegit que no superarà els 50 m.

La banda muntanya es configurarà com un espai per la mobilitat activa, amb espai per bicicletes i patinets i àmplies zones per a vianants. D’aquesta manera la relació entre espai peatonal i el viari s’incrementarà fins a una proporció del 85%/15%, respectivament. L’estació preveu un contenidor sota rasant per a bicicletes, patinets i vehicles nets, que connectarà amb el nou carril bici i recorrerà la banda muntanya, sense afectar l’àrea verda en superfície.

L’avantprojecte de la futura estació Barcelona-Sants crea un nou nivell de ciutat sobre la coberta actual, a la qual s’hi accedirà des de les quatre bandes de l’entorn de l’estació a través de passarel·les urbanes. En aquest nivell, els locals tindran caràcter urbà, i estaran orientats a ciutat amb àrees de coworking, vinculades a empreses tecnològiques i d’innovació, restauració de qualitat i zones lúdiques per a esdeveniments sòcio culturals.

Deu actuacions fins juny de 2026

El procés de transformació de l’estació Barcelona-Sants es desenvoluparà de manera progressiva per fases i s’inicia amb una desena d’actuacions que es faran en paral·lel i finalitzaran, en una primera etapa, a mitjans de 2026:

  • Les primeres, en desenvolupament per part d’Adif AV, consisteixen en actuacions prèvies a les andanes de Rodalies i Alta Velocitat, amb la sala d’embarcament d’Alta Velocitat i amb les lloses de cobriment del recinte ferroviari. Aquestes obres finalitzaran entre mitjans de 2024 i agost de 2025;

  • En paral·lel, l’Ajuntament abordarà la redacció dels projectes, tramitacions i execucions de les obres d’adequació temporal de l’entorn per permetre la seva transformació progressiva. La primera fase d’aquestes actuacions es farà entre finals de 2023 y el primer trimestre de 2026;

  • El procés culminarà amb les obres de la primera fase de remodelació de l’estació, el seu entorn i la plaça Països Catalans, que es desenvoluparan fins a mitjans 2026.


Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir