Millorem els serveis socials i educatius a infants i adolescents
-
Museu Picasso (entrada per Plaça Jaume Sabartés)Carrer de Montcada, 15-23, 08003 Barcelona, España
-
Cal repensar la cartera de serveis socials de competència local per poder donar suport a les famílies i els infants que tenen condicions socials desfavorables, és per això que les famílies i la ciutadania s'han d'implicar en la definició d'aquests serveis. (Atenció: S'ha canviat l'espai, ara es farà al Museu Picasso)
Accés a la tecnologia i les competències digitalsAmpliar el mobiliari urbà i l’espai públic destinat a joves i al seu lleure i ociPotenciar una oferta cultural i esportiva assequible als barris més desafavoritsTrencar amb la pobresa de la mobilitat i garantir la mobilitat entre els joves de diferents barris de la ciutatDinamització d’espais públics i presencia d’agents educatius (educadors de carrer, etc).Accés als equipaments esportius durant les vacances pels infantsCrear o potenciar els espais infantils a les bibilioteques públiquesPromoure els espais de relació de la xarxa educativa, xarxa de salut, xarxa de salut mental i xarxa de serveis socialsAconseguir que els serveis públics siguin per a tothomAmpliar el nombre de vetlladoresImplementar programes de suport educatiu i de salut mental en sinergia amb l’entornReduir la institucionalització dels infants a CRAES en favor de potenciar famílies d’acollidaPromoure programes de suport a l’acolliment d’infants tutelats en famílies extenses.Difondre els serveis socials i educatius el paper i funció social.Suport FamiliarAmpliar els serveis d’escolta i treball amb adolescentsImpulsar programes d’inserció laboral per a adolescents d’entre 16 i 18 anys i per pares i mares (Programa Làbora).Potenciar l’estructura dels Centres de Serveis Socials amb perfils d’educadors socials i treballadors familiars.Incorporar o reforçar el perfil de TIS als Centres d’Educació Infantil i Primària i als Instituts d’Ensenyament Secundari.Donar suport econòmic en temes de material escolar i revisar la ràtio mestre-alumnes segons la realitat del barri a les escoles.Aprofitar els equipaments ja existents per a ús socialOfertar a tots els infants i adolescents en general els Centres ObertsAugmentar i potenciar els espais familiars municipals per als infants de 0 a 3 anys i de 0 a 6 anysMillorar la xarxa de Centres Oberts.Contribuir amb finançament dels Centres Oberts per tal d’assegurar que siguin inclusius i diversosTarifació social dels serveis municipalsModel d'atenció integral sociosanitàriaOferir a tots els infants i adolescents en general els Centres ObertsFer una tarifació social en l'oferta cultural i esportiva dels barris més desafavoritsDonar més suport a les famílies per comprar material escolarPla d’actuació a menors no acompanyatsOferir activitats de lleure educatiu en períodes no lectiusObrir els patis dels equipaments educatiusPla de treball socioeducatiu per a la millora de la infància en risc socialActualitzar l’oferta educativa a persones adultesImpulsar l'acció comunitària al territoriFer créixer la xarxa de centres oberts per a infants i adolescents en situació de vulnerabilitatFer créixer la xarxa de centres oberts per a infants i adolescents en situació de vulnerabilitatPla infància 2017-2020: Pla pels drets de la infància i l'adolescènciaIncrementar el suport a les activitats educatives complementàries i a les necessitats educatives especials a l'aulaPla d’educacióRehabilitar l'espai públic de manera integralImpulsar el transport públic amb preus socialsMillorar els serveis socials bàsics d'atenció integralActa de la trobada
La sessió s’inicia amb la presentació de Marta Truñó sobre la diagnosi elaborada per l’Institut de la Infància de Barcelona, centrant-se especialment en:- 3 de cada 10 infants de Barcelona están en risc de pobresa degut a conficions materials com els baixos salaris i l’elevat cost de l’habitatge.- Les famílies amb infants són 4 vegades més pobres.- Les condicions materials de la desigulatat són:o No poder fer front a despeses sobrevingudeso Endarreriments en els pagamentso Sobrecost de l’habitatge.- Les condicions relacionals de la desigualtat són:o 11% d’infants sense lleure regularo 7,5% d’infants que no poden anar a les sortides o colònies escolarso El temps compartin en familia està menys condicionay per la renda familiar- Pocs suports a les famílies- No s’ha d’enfocar només des de la perspectiva de l’emergència social i alimentàriaUn cop realitzada la diagnosi, es presenta el procés participatiu del PAM i els seus objectius.A continuació s’inicià una dinàmica de diagnosi col·lectiu de les principals problemàtiques i especialment d’allò que funciona adequadament i que es podria potenciar:- Programa de suport a la criança a famílies extenses.- Xarxa entre els agents educatius (escoles, centres oberts, associacions, professionals…)- Espais de reeducació personals- Els centres oberts per infants, però també per adolescents.A partir d’aquí, el taller passa a debatre al voltant de les principals temàtiques i a elaborar les propostes.Un cop finalitzat el taller, s’explica quin serà el procés que seguirà a la fase participativa del PAM.
Compartir