La sessió s’inicia amb la presentació de Marta Truñó sobre la diagnosi elaborada per l’Institut de la Infància de Barcelona, centrant-se especialment en:
- 3 de cada 10 infants de Barcelona están en risc de pobresa degut a conficions materials com els baixos salaris i l’elevat cost de l’habitatge.
- Les famílies amb infants són 4 vegades més pobres.
- Les condicions materials de la desigulatat són:
o No poder fer front a despeses sobrevingudes
o Endarreriments en els pagaments
o Sobrecost de l’habitatge.
- Les condicions relacionals de la desigualtat són:
o 11% d’infants sense lleure regular
o 7,5% d’infants que no poden anar a les sortides o colònies escolars
o El temps compartin en familia està menys condicionay per la renda familiar
- Pocs suports a les famílies
- No s’ha d’enfocar només des de la perspectiva de l’emergència social i alimentària
Un cop realitzada la diagnosi, es presenta el procés participatiu del PAM i els seus objectius.
A continuació s’inicià una dinàmica de diagnosi col·lectiu de les principals problemàtiques i especialment d’allò que funciona adequadament i que es podria potenciar:
- Programa de suport a la criança a famílies extenses.
- Xarxa entre els agents educatius (escoles, centres oberts, associacions, professionals…)
- Espais de reeducació personals
- Els centres oberts per infants, però també per adolescents.
A partir d’aquí, el taller passa a debatre al voltant de les principals temàtiques i a elaborar les propostes.
Un cop finalitzat el taller, s’explica quin serà el procés que seguirà a la fase participativa del PAM.