Jornada Ciutat Inclusiva
-
Museu Picasso (entrada per Plaça Jaume Sabartés)Carrer de Montcada, 15, 08003 Barcelona, Barcelona, Espanya
-
Aquesta sessió se centrarà en la necessitat de platejar una estratègia per lluitar en favor de la inclusió social davant les desigualtats socials i territorials a Barcelona, definint els eixos i àmbits prioritaris per fer el desplegament d’estratègies territorials. (CANVI D'HORA: EL DEBAT ÉS A LES 17:30)
Dotació d’espais de qualitat mediambiental en el lleure que garanteixin la qualitat equitativa de l’entorn de tots els barrisActuacions en matèria de serveis socials i sanitaris enfocades a la prevencióDetectar els problemes de salut associats a cada barri en relació a la situació social de cada territoriImplantació d’iniciatives destinades a combatre la pobresa energèticaAconseguir una escola única i completament inclusivaIncorporar mecanismes de suport a les escoles que garanteixin la igualtat d’aprenentatgeFormació al professorat per tal de facilitar el treball cooperatiu en matèria d’inclusió escolarAssegurar l’accés a la formació, tant bàsica com de segona oportunitat de manera territorialment equilibradaSensibilitzar la població a partir de la visibilització de la acció social així com dels col•lectius invisiblesRenovació del concepte i organització de les festes de la ciutatImplantar actuacions per evitar l’escletxa digitalApoderament de la ciutadania en la defensa dels seus drets, donant veu a les persones com a agents inclusius i no com a agents a incloureGarantir la vida digna de les personesPassar d’un enfocament de carència a un enfocament de potencialitatFomentar l’esport com a mesura de relacions interculturals i d’inclusióPromoció del lleure educatiu com a sistema d’inclusió d’infants i jovesGarantir el dret de tothom a la culturaImplementació de programes d’habitatge social a nivell metropolitàCreació d’una borsa d’habitatge social accessible per als col•lectius més vulnerables i equilibrat des d’una òptica territorialCompactar els horaris laborals per tal de garantir una major disponibilitat per a activitats de caire socialReconèixer el rol transversal dels diferents àmbits municipals (salut, educació, etc.) en el procés d’ocupacióFacilitar la coordinació entre els agents, dispositius i programes d’ocupació de Barcelona Activa i el teixit social i microeconòmic dels barrisDetecció de les necessitats en ocupació per barris per tal d’adequar les polítiques d’ocupació en conseqüènciaPotenciar clàusules socials en la contractació pública, vinculant a la vegada la RSC amb el desenvolupament localPolítiques d’ocupació centrades en revertir els processos d’exclusió en el mercat laboral ordinari a partir de la focalització en col•lectius vulnerablesGarantir l’efectivitat de les polítiques d’ocupació a partir d’un diàleg amb el sector empresarial (creadors d’ocupació)Extrapolar les bones pràctiques identificades en un districte/barri a la resta de districtes. Recopilats a través dels tècnics dels barris, les entitats i els observatoris que treballen en matèria socialTreball conjunt entre els municipis de l’Àrea Metropolitana per respondre a les necessitats dels ciutadans, exigint el compliment dels mapes de serveis bàsics per garantir l'equilibri entre municipis i amb visió de futur (Mapa Metropolità d'inclusió)Fusionar els mapes de recursos amb la geo-localització dels recursosMillorar la connexió entre l’administració amb les iniciatives socials dels barrisSimplificar els processos administratius per tal que el procés sigui més fàcil i cost-efectiu, implementant la finestra única en els serveis d’atenció ciutadanaRevisió de les convocatòries de subvencions per a entitats per tal d’optimitzar-les com element de treball conjunt entre administració i entitatsGarantir transparència i eines d’avaluació continuadesFomentar la relació entre acadèmia i entitats socials amb experiència, creant un nou model de treball en xarxa i coresponsabilitatPla d’inclusió com a resultat d’un diàleg/treball en xarxa entre els diferents agents que participen de la inclusió social, que garanteixi la seva coresponsabilitat i que representi tots els col•lectius organitzats i no organitzats, i l'ajuntamentContemplar al pla d’inclusió l’ anàlisi de necessitats socials i serveis per barris per tal de combatre les desigualtats existents, tant en els àmbits de recursos i serveis generals com en els de pobresaContemplar el pla d’inclusió de ciutat com una estratègia a llarg termini que se centri en la reducció de les causes estructurals de les desigualtats, que tingui vocació de permanència i que sigui avaluableCreació d’un pla d’inclusió entès com a resposta política al mapa de vulnerabilitat de la ciutat, a les diferents àrees socials que componen la inclusió, a la coordinació entre agents implicats i als recursos existents i necessaris per executar-loFacilitar la mobilitat, cooperació i interrelació entre tots els barrisDonar més veu i poder de decisió a les famílies de persones vulnerables a l’hora de gestionar els recursos que es posen a la seva disposició des de l’administracióGarantir que els concursos per a la gestió d’equipaments culturals integrin clàusules socialsGeneració d’ocupació a partir de l’economia socialModel d'atenció integral sociosanitàriaReduir la desigualtat educativa en l’accés a l’educacióRendes municipals infantil i complementàriaPla integral de gestió pública de les escoles bressol municipalsEducació comunitària i treball educatiu en xarxa als barrisAdjudicar 2.000 pisos per a col·lectius en situació de vulnerabilitat i afectats urbanísticsImpulsar la construcció de 4.000 habitatges, majoritàriament en règim de lloguer assequibleFormació i acompanyament per avançar cap a una nova pràctica socioeconòmicaAmpliar el verd, projecte transversalCap a una participació inclusivaDesenvolupar el Comuns UrbansImpulsar l'acció comunitària al territoriDesplegar l’administració electrònica i l’arxiu electrònicProgrames esportius per a infants i joves en territoris amb risc d’exclusió socialInnovació social, recerca aplicada i coproducció de polítiques públiquesPla d'inclusió social 2016-2019Pla contra l'atur i per la qualitat del treball juvenilPla de foment a la cultura de proximitat i la descentralització de les activitats culturalsContractació socioambientalment responsable i transparentPla de foment de l'ocupació, que fomenti la proximitat i l'economia pluralProgrames esportius per a infants i joves en territoris amb risc d’exclusió socialEnfortir els espais participatius al territoriPromoure l'enfortiment econòmic, democràtic i social de l'associacionismeAplicar la llei de mesures urgents per afrontar la pobresa energètica i l'emergència habitacionalReforçar i estendre el programa salut als barris en els divuit barris en pitjor situacióNou model d'oficina local d'ocupacióIncrementar el suport a les activitats educatives complementàries i a les necessitats educatives especials a l'aulaSituar l'ocupació al centre de les polítiques municipalsNou model d'orientació i intermediació laboralPla d’educacióIncrementar les actuacions per millorar l'ocupabilitatUnitat de prevenció de l’exclusió residencial i la pobresa energèticaPla de públics i d'inclusió socialMillorar els programes dirigits a persones en risc, situació de vulnerabilitat i/o exclusió socialActa de la trobada
Introducció: La sessió va començar amb una presentació institucional a càrrec de Laia Ortiz (Segona tinent d’alcaldessa) i les ponències de Ismael Blanco (Professor de la UAB) i Josep Villarreal (Director d'Estratègia i Innovació a l'Àrea de Qualitat i Vida, Igualtat i Esports), Anna Forment consultora d’everis, va presentar la dinàmica del debat.Dinàmica de la sessió: Un cop acabades les presentacions, es va procedir a explicar la dinàmica de la sessió i dividir els participants en grups d’unes 8 persones, assegurant un equilibri entre els diferents actors participants. Els debats grupals van servir per facilitar la participació de tots els assistents que van efectuar propostes concretes sobre els temes/eixos a debatre (Habitatge, Cultura, Economia, Ocupació, Educació/Formació, Serveis Socials i Sanitat, Relacional, Ciutadà Polític). Cada proposta es va escriure en un post-it que a la vegada es va distribuir entre els diferents temes/eixos. D'aquesta manera es va assegurar, d'una banda, diversitat temàtica en les propostes, i d'una altra, la concreció de les idees en iniciatives de millora.Posada un comú: Acabada l'hora i mitja de debat per grups, es van reagrupar els participants per tal de posar en comú les iniciatives sorgides en un mapa mental. Un representant de cada grup va introduir les propostes, podent debatre sobre les mateixes en un debat obert.Durant la posada en comú, es va registrar una alta participació per part dels diferents participants, que van matisar o comentar algunes de les iniciatives sorgides.
Compartir