ORDRE DEL DIA
Benvinguda
Les propostes del Consell en el procés participatiu i d’elaboració del PAM
Pla de treball del Consell Assessor de la Gent Gran 2016- 2019
Informació de les principals actuacions municipals posades en marxa
Procés renovació dels òrgans del Consell; Vicepresidència i Permanent
Preguntes i suggeriments
Les propostes del Consell en el procés participatiu i d’elaboració del PAM
La Sra. Laura Pérez, Presidenta i Regidora de Cicle de Vida, Feminismes i LGTBI, dona la paraula a la Sra. Mary Luz Eixarch, vicepresidenta associativa del Consell, qui fa un resum del resultat i una valoració del procés dut a terme en el marc del procés participatiu del PAM, en el destaca l’aposta que des del CAGG s’ha fet per tal de donar veu a les entitats, consells i comissions de gent gran de districte i altres persones grans d’equipament o a títol individual. Recorda que en el debat han participat 123 persones i s’han formulat un centenar llarg de propostes.
Informa que les propostes que avui és presenten en la Comissió Permanent han estat formulades en el marc de la sessió de treball específica en la que es van convocar totes les entitats i persones grans membres del Consell Assessor de la Gent Gran. Destaca que fruit del treball realitzat, a partir de les propostes sorgides de la IV Convenció i dels objectius i línies d’actuació del document del PAM relacionades amb les persones grans, avui es posen a debat d’aquesta Permanent
Per continuar amb aquest punt de l’ordre del dia, es dona consecutivament veu al Consell a traves de les persones portantveus dels 2 grups en que s’han dividit els treball i que presenten les propostes.
En primer lloc, el Sr. Juan Alamillo, portaveu Grup 1 presenta les propostes sobre Justícia Social, Habitatge, Sanitat i salut i Espai públic mobilitat i participació. A continuació el Sr. Joan Trullas, portaveu Grup2, presenta les relacionades amb Autonomia personal i reconeixement de les cures, Educació i coneixements, Equitat de gènere i diversitat sexual i Cicles de vida.
Les propostes presentades, que han contat amb el suport unànime del la Comissió Permanent, són les següents:
Eix 1. Una Barcelona diversa que asseguri el bon viure
1.1 Justícia Social
Aportacions
Garantir l’atenció social de les persones grans i assolir “temps d’espera 0” per ser atesos en el centres de Serveis Socials
Integració del sistema social i sanitari i avançar en la línia d’atenció centrada en la persona amb altres experiències d’atenció integrada entre el sistema social i el sanitari.
Adequació de les tarifes dels serveis bàsics i actualització, d'acord amb l'IPC, dels indicadors econòmics d’aplicació i accés als serveis socials (IRSC i IPREM)
Garantir el desplegament de Llei de Promoció de la Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència i impulsar les mesures necessàries per tal de garantir la realització sense temps d’espera del 100% dels Programes Individuals d’Atenció (PIA)
Millorar la informació de les persones grans sobre el conjunt de recursos i serveis recollits en el Catàleg de Serveis Socials, mitjançant els canals tradicionals i electrònics.
Disposar d’informació i dades actualitzades relatives als hàbits i condicions de vida de les persones grans com a instrument per adequar les actuacions a les noves necessitats emergents.
Abordar de forma integral les situacions de pobresa energètica en què es troben moltes persones grans sense recursos, promovent acords de coresponsabilitat amb les empreses subministradores i incrementant els ajuts econòmics i la intervenció municipal.
1.2 Autonomia personal i reconeixement de les cures
Aportacions
Apostar decididament per actuacions que afavoreixin la promoció de l’autonomia personal.
Posar en marxa experiències pilot d’implementació del model d’atenció integral i centrada en la persona en centres residencials i en el Servei d’Ajut a Domicili, que afavoreixin l’autonomia i el benestar de les persones grans.
Estendre a tots els districtes el Programa d’Acompanyament i Prevenció de la Solitud, endegat al districte de Ciutat Vella, com una iniciativa innovadora i eficaç per prevenir la situació de potencial aïllament i exclusió en què es troben determinades persones grans.
Continuar amb el procés d’ampliació a d’altres barris de la ciutat de l’experiència Baixem al Carrer per fer front a situacions d’aïllament com a conseqüència de la manca d’accessibilitat arquitectònica.
Ampliar la prestació del Servei d’Ajuda a Domicili a les persones grans amb situació de dependència moderada
Promoure actuacions que contribueixin a millorar la vida quotidiana de les persones grans que viuen a casa seva, afavorint recursos específics per a la instal·lació d’ascensors i millores de la llar.
Treballar per donar més visibilitat a les persones grans en situació de dependència i millorar i així les seves oportunitats d’envellir en més bones condicions, i fer respectar els seus desitjos i la seva autonomia.
Promoure la cultura de la cura entre famílies i professionals i treballar per tal que el conjunt de la ciutadania prengui consciència del dret de les persones grans a ser cuidades i que aquesta cura no recaigui només sobre les dones.
Continuar ampliant el nombre de places disponibles dins del Programa Respir per tal de millorar la qualitat de vida de les persones cuidadores, i impulsar i donar suport a la Xarxa de Famílies Cuidadores.
Continuar estenent el Programa d’Àpats en Companyia per facilitar una alimentació adequada i un espai relacional amb la comunitat.
1.3 Educació i coneixement
Aportacions
Donar resposta, en col·laboració amb el teixit social, a les necessitats formatives vinculades a les trajectòries vitals, garantint la igualtat d’oportunitats en aquest procés d’aprenentatge.
Promoure actuacions per l’eradicació de la bretxa digitat i el risc d’exclusió social que representa per a les persones grans la manca d’accés a les tecnologies de la informació i la comunicació.
Impulsar actuacions que afavoreixin l’aprenentatge al llarg de la vida, ja sigui formació acadèmica, activitats o cursos que es realitzen en els casals, espais de gent gran, en les entitats i equipaments.
Apostar per l’impuls de projectes intergeneracionals que afavoreixin la formació, aprenentatge i transmissió de coneixement entre persones grans i joves.
Reconeixement de la tasca de suport a la cura a la petita infància i ampliació de l’oferta educativa de 0 a 3 anys per afavorir la conciliació familiar i de les pròpies persones grans.
1.4 Equitat de gènere i diversitat sexual
Aportacions
Garantir la visibilitat de les persones grans en la seva diversitat i el reconeixement de les dones grans i de les seves específiques situacions, necessitats i exigències com a dones.
Treballar per revertir la doble discriminació que sovint pateixen les persones grans, especialment de les dones grans, com a conseqüència de factors derivats de l’edatisme, orientació sexual, dependència i gènere.
Desplegar iniciatives que afavoreixin el respecte a les persones grans LGTBI i promoguin la seva participació en equipaments i serveis específics per a gent gran, així com assegurar que en els serveis d’atenció i equipaments residencials se sentin segures i respectades per la seva orientació sexual i identitat de gènere.
Fer front a la situació de pobresa en que es troben moltes dones grans que viuen soles
Afavorir l’empoderant de les dones grans i fer possible la paritat en els càrrecs dels òrgans, entitats i espais de participació.
Promoure la realització de tallers de Resiliència en tots els districtes de la ciutat
1.5 Cicles de vida
Aportacions
Promoure accions que afavoreixin el voluntariat i la participació de les persones grans en entitats, casals i espais de gent gran, garantint-ne l’assessorament i la formació.
Donar visibilitat i reconeixement a la contribució social que fan les persones grans que participen en tota mena d’entitats, projectes i iniciatives comunitàries de la ciutat.
Impulsar, un marc d’intervenció integral i coordinat per fer front a les diferents situacions d’aïllament i soledat no volguda en què es troben algunes persones grans
Continuar impulsant i estenent el projecte Radars per a les Persones Grans com a intervenció comunitària que afavoreix que les persones grans que viuen soles puguin continuar a la seva llar.
Afavorir iniciatives que facilitin a les persones grans un ús més freqüent i còmode del transport públic a la ciutat, amb actuacions que contemplin aspectes relacionats amb l’accessibilitat, la informació i el bon tracte.
Desplegar mesures en l’àmbit de l’espai públic que afavoreixin i donin visibilitat a la necessitat de fer de Barcelona una ciutat més amigable envers les persones grans, que faciliti la mobilitat de les persones grans ( instal•lació bancs, lavabos d’accés públic), i promogui projectes que reconeguin i fomentin l’ús compartit de l’espai públic, la socialització i els usos del temps de les persones grans i de tota la ciutadania,
Vetllar perquè l’espai públic de la ciutat sigui un espai segur per a les persones grans, i per al conjunt de vianants, en especial pel que fa a impediments causats per bastides, vorades, vetlladors o elements del mobiliari urbà.
Promoure un envelliment actiu que fomenti estils i hàbits saludables per envellir en millors condicions.
Continuar avançant en la construcció d’una ciutat més amigable amb les persones grans, que promogui iniciatives amb implicació de diferents actors, i participant més activament en la Xarxa Internacional de Ciutats Amigables de l’OMS.
Impulsar l’elaboració d’un pla estratègic que promogui la cultura del bon tracte i la tolerància zero davant les situacions de maltractament de persones grans.
Desplegar el “Protocol d’actuació davant el maltractament a les persones grans” com a eina per orientar les actuacions de professionals i afavorir un treball multidisciplinari.
Continuar promovent la divulgació del contingut del document obert Drets i llibertats de les persones grans amb dependència, elaborat pel Consell Assessor de la Gent Gran.
Treballar conjuntament amb el moviment participatiu de la gent gran per revertir el greuge ocasionat per la manca o endarreriment de les actuacions per la pèrdua de drets socials com a conseqüència de la crisi
1.6 Habitatge
Aportacions
Continuar amb la construcció d’habitatges amb serveis com a model més eficaç per fer front als problemes relacionats amb l’habitatge que pateixen les persones grans i revisar les condicions d’accés per adequar-les a les necessitats de serveis complementaris que demanden les persones grans per viure de manera independent.
Promoure actuacions que contribueixin a millorar la vida quotidiana de les persones grans que viuen a casa seva, afavorint recursos específics per a la instal•lació d’ascensors i millores de la llar.
Impulsar des de les oficines d’habitatge un major coneixement i informació de les condicions en què es troben els habitatges ocupats per les persones grans i especialment les persones de més de 80 anys.
Impulsar polítiques que afavoreixin l’ús social del gran estoc de pisos buits i evitin l’execució dels desnonaments.
Impulsar experiències pilot de caràcter comunitari que afavoreixin la posada en marxa de noves solucions habitacionals satisfactòries per a les persones grans en les diferents etapes de l’envelliment.
Lluitar contra “mobbing” immobiliari i les pràctiques d'assetjament i abús que pateixen les persones grans per forçar que, marxin de casa seva.
1.7 Sanitat i salut
Aportacions
Revertir les conseqüències de l’aplicació de la Reforma del Sistema Sanitari ( Reial Decret Llei 16/2012), que desmantella el model del sistema de salut públic, universal i de qualitat.
Dur a terme una gestió més eficient i racional dels recursos per tal de garantir la qualitat i viabilitat del model.
Acabar amb les externalitzacions i privatitzacions dels serveis de salut.
Integració de l’Atenció Primària amb la resta de xares sanitaries
Apostar per la incorporació de l’especialitat de geriatria en els centres d’atenció primària de salut i garantir la formació específica en l’atenció a la gent gran dels metges de capçalera.
Reforçar l’Atenció Primària de proximitat com a mesura més eficaç per evitar el col·lapse de les urgències.
Garantir un major control públic del cost dels medicaments per tractament de patologies menors.
Promoure accions que garanteixen una correcta provisió de la medicació de les persones grans en situació de vulnerabilitat, en el marc de programa com el de Sistemes Personalitzats de Dosificació (SPD) que duen a terme la xarxa de farmàcies de la ciutat.
Eix 3. Una Barcelona més humana i en transició ecològica. Espai públic i mobilitat
Aportacions
Promoure una ciutat més accessible i segura per a les persones grans en el transport i en l’espai públic.
Incorporar la perspectiva de les persones grans en la construcció de la ciutat per a totes les edats.
Promoure projectes que reconeguin i fomentin l’ús compartit de l’espai públic, a través d’iniciatives diverses per reforçar la socialització, la interacció i els usos del temps en comunitat de les persones grans i de la ciutadania en general
Afavorir iniciatives que facilitin a les persones grans un ús més freqüent i còmode del transport públic a la ciutat, amb actuacions que contemplin aspectes relacionats amb l’accessibilitat, la informació i el bon tracte.
Eix 4. Una Barcelona participativa que garanteix el bon govern. Participació i acció comunitària
Aportacions
Afavorir una major implicació dels òrgans de participació de la gent gran en els processos de definició, implantació i avaluació dels recursos i serveis adreçats a les persones grans.
Reforçar el paper dels consells i comissions de gent gran per fer possible abordar els reptes de futur que han d’encarar aquests òrgans de participació en un context social canviant.
Impulsar espais i accions que facin possible la participació de les persones grans que necessiten atenció o cures de forma continuada, com una oportunitat per avançar en l’adequació de la ciutat i dels seus entorns de proximitat.
Repensar el marc de la participació de les persones grans per adequar-lo als interessos, les condicions de vida i les necessitats d’uns nous actors que tenen noves formes d’envellir.
Garantir el dret a una informació de qualitat i gratuïta per a tota la ciutadania de serveis com el 010 i l’accés a través de canals d’atenció personal i no exclusivament automatitzats o digitats .