La proposta prevista per l’MPGM en relació a la mobilitat preveu un canvi molt important pel territori inclòs en l’àmbit de treball. En l’apartat de la Memòria del document d’aprovació inicial s’indica que la proposta preveu una mobilitat racional i sostenible recolzada en les següents tres premisses:
- Partir del Pla de Mobilitat urbana de Barcelona com a base de l’ordenació de la mobilitat a Gràcia.
- Tenir en compte l’experiència de la superilla de Gràcia i de la proposta de la nova superilla del Camp d’en Grassot (fora de l’àmbit de l’MPGM) per anar estenent-la a la totalitat dels barris de Gràcia.
- Apostar clarament per la mobilitat activa i saludable amb el trípode: a peu, en bici i en transport públic.
A partir d’aquí es proposa diferenciar quatre subsistemes dins de l’espai viari i regular els usos i la urbanització en coherència:
- Xarxa viària bàsica o carrers principals (els que conformen les superilles)
- Xarxa de connectors locals
- Eixos d’activitat (on actualment es concentra l’activitat econòmica en planta baixa); i
- Carrers residencials (on s’admet l’habitatge en planta baixa però limitat a l’ús d’habitatge protegit genèric.
En el cas concret del tram descrit de Verdi sobre el que es fa la petició, aquest s’inclou dins dels eixos d’activitat, clau 5e. La proposta general de Mobilitat prevista per l’MPGM així com la incorporació d’aquest tram de carrer dins dels eixos d’activitat, aporta un canvi significatiu en la naturalesa d’aquest vial. En aquest sentit, la normativa del document d’aprovació inicial preveu que aquest sistema estigui constituït per la part del sistema viari que s’identifica com a vies urbanes d’especial caràcter cívic com a suport d’activitats i de relacions ciutadanes, de preferent significació per a vianants i de regulació del trànsit restringit de vehicles i aparcaments.
Sobre aquests eixos d’activitat, l’MPGM n’estableix el foment i la presència d’activitats diverses en les plantes baixes que inclourien els usos del comerç, els usos terciaris així com els serveis de diferents naturalesa i similars que garanteixen una dinàmica d’activitat intensa i complexa dins de l’àmbit de l’MPGM. En aquest sentit, la normativa també inclou que els projectes d’urbanització que es redactin en el sistema d’eixos d’activitat, s’executaran preferentment amb secció única i d’acord amb els criteris ambientals que s’adjunten en l’MPGM.
A partir d’aquí, cal recordar que ens trobem en el marc d’una Modificació de planejament general. Per tant, la petició concreta de peatonalitzar un tram d’un carrer o altres solucions com les plantejades s’hauran d’emmarcar i avaluar en el context d’un projecte d’urbanització.
En relació a les inversions en l’actual Mercat de Lesseps, aquestes depassen el marc de les competències d’una figura de planejament. Cal tenir present que els usos es regulen per figures de planejament específiques d’àmbit de districte o de barri. En aquest sentit, cal indicar que recentment s’ha aprovat inicialment amb data 18/02/2021 la Modificació puntual del PE Establiments de Concurrència pública i altres activitats del Districte de Gràcia en l'àmbit de la Travessera de Dalt que cerca dinamitzar la implantació de locals i comerços a l’entorn de l’eix de la Travessera de Dalt com a àrea de tractament específic (ATE-2.2) per tal de poder establir una regulació que permeti un cert relaxament normatiu per a les noves activitats que n’afavoreixi la implantació.
Per tot allò expressat anteriorment, es conclou que la petició és coherent amb els objectius de l’MPGM tot i que les propostes concretes de peatonalització o d’inversions en l’actual Mercat depassin les determinacions que són pròpies d’una Modificació de PGM i hagin de ser avaluades a partir de posteriors actuacions com ara futurs projectes de reurbanització d’aquest àmbit.
Compartir