L’MPGM preveu entre els seus objectius la creació d’un sistema ambiental de Gràcia que prevegi la millora de les condicions actuals i compensi les mancances, especialment d’espais lliures existent en l’àmbit. Alhora ha de permetre la millora del parc edificat tant públic com privat, i incidir sobre la mobilitat per alliberar el màxim possible l’espai públic.
Sobre aquest marc de treball s’indica que la Modificació opta per desenvolupar l’estratègia de màxim potencial de tots els espais. Es descriu que aquesta proposta comporta una estratègia radicalment diferent per la ciutat, on no només es reconeixen uns espais de major valor, sinó que es demana a tots els espais que aportin allò que poden, el seu màxim potencial. En aquest sentit, el document d’MPGM treballa tant en la nova regulació dels espais de carrers, espais lliures i equipaments com en la regulació dels espais lliures privats.
La Modificació opta per desenvolupar l’estratègia citada de màxim potencial de tots els espais. A partir d’aquí, d’una banda, es fa un desenvolupament metodològic per tal que aquesta estratègia de ciutat en termes de sostenibilitat continua sigui aplicable des del planejament desenvolupant-se l’índex de devolució ecològica de l’espai urbà (IDEEU). De l’altra, es concreta la proposta amb un conjunt de mesures transposades a la normativa de la modificació, mitjançant la incorporació d’un Annex que preveu una Ordenança Ambiental.
D’altra banda, la Modificació de PGM també fa un treball molt acurat d’estudi de les afectacions viaries vigents d’acord amb els objectius de Mobilitat previstos. En aquest sentit, la proposta aprovada inicialment, en l’apartat de Revisió de les afectacions urbanístiques indica el següent:
El sistema viari és el sistema de major presència en el conjunt de l’àmbit, com a resultat d’un planejament que, en el seu moment, afavoria el vehicle privat de motor com a mitjà principal de transport. La mobilitat a peu, en bicicleta o en transport públic ha de desplaçar aquesta concepció anacrònica del planejament vigent del segle XX i, en aquest sentit, s’ha proposat eliminar la major part de les afectacions viàries mantenint, tan sols, aquelles que suposin una millora del paisatge urbà. E detall concret de la proposta prevista es pot consultar en el document d’aprovació inicial.
Les propostes de l’MPGM també tenen l’objectiu de preveure mesures d’acord amb la progressiva reducció de vehicles i acotar els espais d’aparcament en tots els carrers residencials. Una altra mesura que va en aquesta línia també és la proposta de reducció del moviment de vehicles de distribució de mercaderies per l’interior de la vila de Gràcia.
Per últim, també es proposta un sistema de jerarquització de vies d’acord amb els objectius ambientals i de mobilitat previstos per la Modificació i que té com a objectiu principal assolir una mobilitat racional i sostenible dins l’àmbit de l’MPGM, basada en el trípode a peu / bicicleta / transport públic.
Aquest és un petit resum d’algunes de les principals propostes que tenen una incidència més directa amb la sol·licitud realitzada, però per tal de tenir un coneixement més profund de la totalitat de propostes encaminades a garantir una millora ambiental de la Vila de Gràcia els emplacem a consultar la totalitat del document aprovat inicialment.
Per tot allò descrit anteriorment, es conclou que la proposta s’inclou en el contingut del document d’aprovació inicial de l’MPGM.
Compartir