El plenari del Consell Municipal ha donat llum verda el Pla de Mobilitat Urbana 2024 (PMU), el full de ruta en matèria de mobilitat a la ciutat.
Entre els anys 2017 i 2018 es va dur a terme el procés de participació amb l’objectiu de fer una diagnosi participada i validar els eixos i objectius principals. Es van celebrar 2 sessions amb membres del Pacte per la Mobilitat, 11 sessions dirigides a col·lectius específics i 4 sessions temàtiques obertes a tota la ciutadania.
El pla concreta un total de 62 línies d’actuació i més de 300 mesures per assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable i es fixa l’objectiu que al 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta.
El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, la distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície.
En un horitzó 2024, el PMU aposta per garantir el dret universal a la mobilitat, orientant el repartiment modal cap a les formes sostenibles i saludables de moure’s - a peu, en transport públic, en bicicleta/VMP i vehicles nets - i actuant sobre les condicions de l’ús dels vehicles motoritzats, definint els grans objectius i les actuacions de mobilitat que se’n deriven. El PMU 2024 actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, mobilitat sostenible, mobilitat saludable, mobilitat equitativa i mobilitat intel·ligent i proposa arribar al següent repartiment modal al 2024 (en relació a les xifres del 2018):
Desplaçaments a peu: passar del 34,35% al 35,27% de quota modal.
Desplaçaments en transport públic: passar del 37,33% al 41,25% de quota modal.
Desplaçaments en bicicleta i VMP: passar del 2,28% al 5% de quota modal.
Desplaçaments en vehicle privat: passar del 26,04% al 18,48% de quota modal.
El PMU aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles: a peu (+7,5%), en transport públic (+15,7%) i en bicicleta (+129,4%), i reduir els que es fan en vehicle privat (-25,6%), en relació al 2018. Amb aquest repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta, assolint la xifra més alta d’etapes realitzades amb mitjans sostenibles. Per aconseguir-ho es concreten un total de 62 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:
Afavorir els desplaçaments amb modes sostenibles.
Reduir els desplaçaments ineficients o contaminants.
Regular i millorar l’eficiència de la mobilitat essencial.
El PMU posa com a base de la mobilitat al vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i en la regulació de l’aparcament en superfície. Entre les accions destaquen:
En l’àmbit dels vianants: eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici en voreres; augmentar amb 32 km els carrers per a vianants; millorar la vigilància i control de la disciplina a les voreres; instal·lar ascensors i escales mecàniques accessibles a l’espai públic; eliminar tots els obstacles en els espais destinats a vianants (pals, armaris, etc.); restringir i reduir la mobilitat rodada als entorns dels centres escolars, almenys en els horaris d’entrada i sortida.
En l’àmbit del transport públic: millorar l’eficiència de la xarxa de bus, racionalitzant els recursos en base a la demanda de cada línia i revisant trajectes; analitzar la xarxa de cap de setmana per donar un millor servei al client en base als seus moviments; incrementar 67 nous km de carril bus; elaborar una proposta d’ordenació d’autobusos supramunicipals i de creació d’estacions d’autobusos; impulsar Park&Ride amb connexió al transport públic en origen; analitzar la transformació de les línies de bus de barri a bus a demanda; completar línies senceres amb busos zero-emissions; implantar el pla de millora de l’oferta de metro millorant la freqüència de pas; prioritzar i impulsar actuacions crítiques del pla de rodalies; estudiar el sistema de microparades de forma generalitzada.
En l’àmbit de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal: incrementar la xarxa actual de carrils bici en un 40%; incloure un carril <30 km/h als carrers de tres o més carrils de circulació, per fomentar la compatibilitat amb la bici; estudiar l’ampliació del nombre de bicicletes elèctriques del Bicing en funció de la demanda; desenvolupar el pla estratègic d’aparcament segur de bicicleta a la ciutat.
En l’àmbit de la distribució urbana de mercaderies (DUM): estudiar la modulació del temps d’estacionament a l’ÀreaDum en funció del tipus d’activitat de distribució que es realitzi; impulsar la implantació de microplataformes logístiques de distribució d’última milla com a mínim una a cada districte de la ciutat; promoure la càrrega i descàrrega nocturna amb vehicles silenciosos; potenciar el sistema de consignes o Click&Collect (alternatives per reduir els lliuraments a domicili); analitzar la sinistralitat en l’àmbit DUM i promoure mesures per minimitzar-la.
En l’àmbit del vehicle privat: intensificar les actuacions sobre les zones de concentració i punts de risc de sinistres; fomentar i prioritzar l’ús de vehicles més sostenibles i menys sorollosos, preferentment elèctrics i alternativament GLP o GNC; assolir un 80% de la flota municipal elèctrica el 2024; incrementar els punts de recàrrega per vehicles elèctrics (60 punts de recàrrega ràpida); desenvolupar i implementar l’Estratègia d’Aparcament de la ciutat; estendre la regulació de l’AREA a tota la ciutat fins assolir el 90% de les places regulades en calçada; potenciar una xarxa d’aparcaments amb serveis a la mobilitat més diversificats (bicicletes, motos, DUM, vehicle elèctric i vehicle compartit).
En l’àmbit de les noves tecnologies: estendre els serveis de vehicles compartits a l’àmbit metropolità (turismes, motos i bicicletes), amb la respectiva ampliació de llicències; implementar la incorporació de sistemes automàtics de control de la indisciplina viària (Ex: radar, radar pedagògic, radars de tram, foto-vermell, càmeres, etc.); introduir la vídeo-denúncia als busos per tal d’identificar i multar als vehicles que facin infraccions a les parades i als carrils bus.
El document definitiu del PMU ha introduït canvis, millores o precisions al document aprovat inicialment atenent total o parcialment la demanda de 374 sol·licituds de les al·legacions rebudes (84%). Per altra banda, s’han desestimat 70 propostes (16%) per no ser compatibles amb els objectius estratègics del Pla o bé per ser propostes que superaven l’abast i/o l'àmbit de les competències del Pla.
Document sencer del PMU 2024
Compartir