1. El Pla de Ciutat que defineix i impulsa les polítiques de gènere (endavant el Pla) és el document en el qual es plasma periòdicament el desenvolupament i la concreció de la política municipal en matèria d'igualtat de dones i homes. Constitueix l’instrument fonamental d’actuació de l’Ajuntament de Barcelona per a l’eliminació de les desigualtats de gènere, i és una eina per a la promoció de l’equitat entre dones i homes, i entre les mateixes dones.
2. El Pla ha de ser l’instrument que desplegui la transversalitat de la perspectiva de gènere en el conjunt de les polítiques municipals. Com a mínim, el Pla ha d’incorporar accions estratègiques per promoure que tots els sistemes d’informació de l’Ajuntament desagreguin les dades per sexe i les emprin per fer anàlisis de gènere; ha d’assegurar que s’incorpora la perspectiva de gènere en els serveis de foment de l’ocupació, suport del treball domèstic i de cures, en la lluita contra la feminització de la pobresa i la precarietat, en la reorganització del temps i la coresponsabilitat i conciliació personal, laboral i familiar. També en les actuacions de participació política, social i tecnològica; esports; salut, drets sexuals i reproductius. En l’àmbit de la coeducació; cultura i memòria col·lectiva; ciutadania, migracions i interculturalitat. Igualment en els serveis d’habitatge, xarxa d’atenció a les víctimes de violència masclista, i en els serveis de justícia global i cooperació. I finalment dins de les competències sobre ecologia i espai urbà, mobilitat i prevenció i seguretat.
3. El pla ha de elaborar-se així mateix en concordança i coordinació amb la planificació en matèria de diversitat sexual i de gènere per tal de fer front al sexisme de forma amplia, que subordina a les dones i exclou les persones amb cossos, identitats, expressions i desitjos que estan fora de la norma de gènere.
4. Així mateix, el Pla o els plans o programes concrets que del mateix puguin derivar-se hauran de prestar especial atenció a variables com l'edat, l'origen nacional, les conviccions religioses, l’etnicitat, la diversitat funcional, la identitat de gènere o l'orientació sexual i contemplar les necessitats que de forma específica afecten a la persona i als diferents col·lectius generant situacions de múltiple discriminació.
5. Correspon a l’òrgan polític responsable de polítiques de gènere l’impuls, seguiment i desenvolupament dels plans, amb la col·laboració de l’òrgan responsable de l’aplicació de la Transversalitat de Gènere.
6. L’òrgan polític responsable de polítiques de gènere, conjuntament amb l’òrgan responsable de l’aplicació de la Transversalitat de gènere, ha de promoure la participació ciutadana, i en especial, dels grups feministes i de les entitats de defensa dels drets de les dones, per tal d’impulsar-ne la participació en el disseny, l'elaboració, el desenvolupament i l'avaluació del Pla de Ciutat de polítiques de gènere.
7. El Pla ha d’estar vigent dins del període previst o prorrogat expressament.
8. El Pla ha de comptar amb una partida pressupostària específica a càrrec de totes les àrees implicades en l’aplicació d’aquest Reglament, en cas que les seves previsions comportin despeses o ingressos. Per a les mesures de caràcter general de pla, els òrgans administratius responsables de les polítiques de gènere han de tenir una partida pressupostària específica. A més, el Pla ha de recollir, dins de la partida pressupostària, l’import a càrrec de la Generalitat de Catalunya, en compliment de l’article 6.2 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol, a fi de complementar la suficiència financera especifica per l’aplicació d’aquest Reglament.
9. L’òrgan responsable de l’aplicació de la Transversalitat de Gènere ha d’elaborar un informe de seguiment i avaluació del Pla al final del seu període de vigència, amb indicadors d’execució i d’impacte. Aquest informe s’ha de presentar al Plenari del Consell Municipal.
Compartir