Transformar els patis i espais exteriors de les escoles per al joc i l’educació a l’aire lliure és un projecte tractor previst en el Pla del joc a l’espai públic per avançar cap a una ciutat jugable que té com a fita doblar els patis adequats de la ciutat amb l’objectiu que siguin més verds, coeducatius i comunitaris.
També en el marc de la lluita contra l’emergència climàtica, el Pla Clima exposa com la transformació de la ciutat des de les escoles és una estratègia clau per mitigar els impactes de la crisi ecològica. A més, la situació de pandèmia per la Covid-19, ha afegit un nou motiu d’urgència per accelerar la transformació dels patis. S’ha posat de manifest el paper fonamental de l’escola i la necessitat de comptar amb entorns més adequats a l’aire lliure per a les oportunitats de joc i aprenentatge.
Aquest nou pla també recull els aprenentatges i el testimoni de diverses experiències prèvies de repensar i millorar patis amb mirada de gènere i de sostenibilitat ambiental, en especial durant anys mitjançant la Xarxa d’Escoles + Sostenibles de l’Ajuntament de Barcelona.
El programa per a la transformació dels patis escolars dels centres educatius de Barcelona treballa per millorar tant els espais físics com les dinàmiques i relacions que s’hi esdevenen, amb l’objectiu que siguin més igualitàries mitjançant la diversificació del joc. Alhora, vol convertir-los en equipaments comunitaris accessibles per a la gent dels barris, sumant-se en molts casos a la xarxa de refugis climàtics de la ciutat.
Aquest programa pretén donar més rellevància a la vida als patis partint de la idea que el pati és escola i que, per tant, ha de formar part del projecte pedagògic i la comunitat educativa ha de ser la protagonista de la reflexió i millores sobre els espais, les experiències i usos dels patis.
El procés i actuacions per transformar el pati són:
Constitució del Grup Motor de centre a partir de representants de cada sector de la comunitat educativa.
Sessió informativa: Sessió inicial amb tot el Grup motor i l’equip dinamitzador.
Treball intern: Primeres reflexions de cadascun dels agents (Equip de direcció, AFA, professorat, alumnat, equip del temps del migdia i entitats vinculades al centre).
1ª Sessió participativa: Sessió de treball dinamitzada del Grup Motor per a compartir visions de cada agent.
2ª Sessió participativa: Sessió de treball de representants del Grup Motor amb l’arquitecte.
3ª Sessió participativa: Sessió de treball dinamitzada de contrast de l’Avant-projecte amb el Grup Motor i identificació d’elements claus pel projecte educatiu de pati.
Sessió de presentació del projecte final.
Treball intern: Elaboració del projecte educatiu de pati.
Treball intern: Valoració del procés participatiu.
4ª Sessió participativa: Sessió de treball del Grup Motor per a la valoració del procés i el resultat.
Aquestes sessions es complementen amb una formació destinada al professorat per oferir recursos i estratègies per gestionar les dinàmiques de treball durant el procés de transformació del pati amb tota la comunitat eductiva del centre.
Compartir