Una de les principals característiques de disseny de la NXB, és precisament l’augment de les freqüències, en relació a les freqüències normalment utilitzades en la xarxa convencional que en general són molt variables (de l’ordre de 6,5 i 35 min. i uns 16,5 minuts de mitjana). Aquest aspecte és imprescindible per garantir temps d’espera admissibles en les parades normals i en les d’intercanvi. És per aquesta raó que el sistema de NXB contempla unes bones freqüències de projecte, entre 5 i 8 minuts, que són les adequades per una xarxa d’alta capacitat com la que s’està implantant en la ciutat.
El compliment d’aquestes freqüències depèn en gran mesura de la més o menys facilitat efectiva que tingui el bus per fer el seu recorregut amb regularitat i velocitat comercial, de la disposició de carril bus o no, de la prioritat semafòrica en cruïlles complexes, de l’ocupació indiscriminada per part dels vehicles del carril bus, de les obres en la via pública, de les incidències del trànsit, de les incidències dintre del propi bus etc. En l’actualitat la nova xarxa està desplegada en un 60%, coexistint amb les altres xarxes, circumstància que no beneficia al compliment de les freqüències previstes, doncs no pot desplegar tota la seva potencialitat. També el trànsit privat està experimentant un augment important en aquest últims trimestres, cosa que juga en contra.
La NXB contempla la implantació de moltes mesures de caràcter infraestructural encaminades a minimitzar tots aquets efectes adversos. Ben segur que la posada en servei de totes les línies de la NXB tendirà a normalitzar les freqüències contemplades en el projecte, entre altres coses perquè es produirà un millora substancial de la regularitat i de la velocitat comercial.
Compartir