S’està treballant específicament en aquest tema, existeix un grup de treball que avalua les condicions dels intercanviadors o àrees d’intercanvi, per proposar millores tan de senyalització com de reducció, sempre que les condicions de l’espai públic ho permetin, de les distàncies entre parades.
En la NXB la distribució de les parades és una mica diferent que en la xarxa convencional. La interdistància entre parades de la NXB i de les línies convencionals es de 320 mts i 250 mts respectivament. Aquest lleuger augment de distància entre parades de 70 mts ( una mica més de mitja illa d l’Eixample ) respon a un criteri de reducció del temps de recorreguts de les noves línies, millorant per tant la velocitat comercial, i d’aquesta manera, fer el servei més eficient en la mesura que es redueix el temps de viatge. Per contra, notarem que les parades estan de l’ordre d’un minut més lluny.
Aquest nou sistema, aporta entre altres la novetat dels intercanvis, de fet es podrà en un 95% dels casos, des de qualsevol punt de l’àmbit de la NXB arribar a qualsevol destinació amb un sol intercanvi entre línies. Per fer possible això, primer es situen les parades d’intercanvi entre línies, repartint l’espai resultant a raó de 320 mts de mitjana. Per aquest motiu, veurem desplaçaments de les nostres parades en molts casos.
Pel que fa al temps d’espera molt elevat, cal fer la consideració que la referència actual no és bona, ja que la xarxa està desenvolupada només parcialment i no pot desplegar tot el seu potencial. Moltes de les mesures precisament estan encaminades a donar millor velocitat comercial als autobusos ( més carril bus, millor sincronització semafòrica, nous dispositius de prioritat etc..)
Les marquesines de les parades amb més afluència del sistema, compten amb dispositius (PIUS) d’informació en temps real de la situació dels busos que tenen parada, d’aquesta manera es pretén donar informació fiable i real per resoldre en cada cas la mobilitat demandada pel ciutadà, bé sigui un intercanvi amb altres línies o bé sigui per saber quina línia he d’agafar per un destí concret quan disposi de diverses opcions. El sistema de gestió de la informació es basa en tecnologia GPS, i està sotmès permanentment a millores encaminades a donar informació de màxima qualitat. També en les aplicacions per a mòbils de TMB es segueixen els mateixos criteris de qualitat.
La xarxa d’autobusos de Barcelona té actualment unes 2.548 parades de les quals unes 1.450 estan dotades de la corresponent marquesina.
En aquesta fase 5.1 es col•locaran unes 70 noves marquesines i uns 106 dispositius d’informació.
La idea és desplegar en el màxim nombre de parades, aquests dispositius amb la finalitat de que la gran part dels usuaris del bus gaudeixin de informació actualitzada en temps real del funcionament dels diferents serveis.
Donat que no es possible proveir de cop a totes les parades amb nombre de passatgers rellevant de nos dispositius , l’Ajuntament amb TMB habiliten un Pla d’Inversió Específic anual per dotar a les parades d’aquest servei de forma progressiva. Per raons d’eficiència i de qualitat del servei, es comença per instal•lar aquets dispositius en les parades d’intercanvi i en les parades amb més afluència de passatgers. L’aplicació d’aquest criteri fa que actualment el 70% aproximadament ja gaudeixi d’aquest servei d’informació “on line”. Aquest criteri també es compagina amb la instal•lació de dispositius d’informació dinàmica en les parades de més afluència de cadascun dels barris situats en àmbits no centrals de la NXB.
Compartir