La implantació de la NXB, implica un nou ordre en els recorreguts i les freqüències dels autobusos, precisament per fer un servei més eficient que l’actual. Una de les finalitats del sistema és donar opcions a un nombre molt significatiu de ciutadans que ara no tenen opcions avantatjoses per agafar un autobús, perquè les línies actuals no van a les destinacions que necessiten.
Aquest nou sistema pretén resoldre almenys pel 95% dels ciutadans del municipi de Barcelona oferir una mobilitat alternativa d’altes prestacions. En resum es tradueix que pel 95% de la població, disposi de mitjana, de una parada de NXB a no més de 230 mts. ( per les estacions de metro de Barcelona aquesta distància mitjana és de 500 mts. ). O el que és el mateix, 28 noves línies amb recorreguts verticals, horitzontals i diagonals, dotades de molts trams amb carrils bus i prioritat semafòrica en les cruïlles més importants, per millorar la velocitat comercial, amb altes freqüències de pas, i el més important amb la possibilitat de poder resoldre qualsevol origen destí dintre de l’ àmbit de la NXB, cosa que abans no era possible.
El nou sistema demana un esforç al ciutadà que, en molts casos, és fer un intercanvi de línies. El sistema està implantat de manera que, majoritàriament, aquests intercanvis es facin en la mateixa parada, i en el cas que no sigui possible, amb recorreguts petits caminant, i ben senyalitzats i adaptats a PMR. Per minimitzar els temps d’espera, els autobusos circulen amb freqüències elevades entre 5 i 8 minuts, i pel 70% dels passatgers disposen d’informació fiable de la situació dels serveis en les pròpies parades. A més, existeixen diversos aplicatius per telèfons mòbils que donen la mateixa informació.
És important entendre que el nou sistema en principi, s’aplica a partir dels mateixos recursos, es a dir, amb els 842 autobusos en hora punta en dies laborables, amb la mateixa plantilla de conductors, logística de manteniment, horaris, etc..
Això vol dir que el projecte defineix els nous recorreguts, situació de parades, nous carrils bus etc. de forma que després del corresponent procés informatiu, un dia en concret desapareix una línia per convertir-se en NXB. ( tardor de 2017 i tardor de 2018 ).
El criteri per reconvertir línies convencionals en NXB no és altre que la concomitància de recorreguts, es a dir, aquelles línies que en el dibuix de la Nova Xarxa coincideixen de forma significativa, es reconverteixen. La resta de línies convencionals que no estan en aquesta circumstància, o bé es modifica alguna part del seu recorregut per adaptar-se millor al nou ordre, o bé es queden igual, ja que la idea final del sistema de mobilitat amb autobús, és estructurar la xarxa en tres nivells: 1-NXB d’altes prestacions. 2-Altres línies convencionals. 3- Bus del barri. Aquestes dues últimes amb caràcter de mobilitat complementària.
Les línies convencionals que en principi no es poden desmantellar són de quatre tipus:
1-Linies interurbanes: Aquelles que són d’aportació des de l’extraradi, evidentment no es poden eliminar.
2-Linies de proximitat: Aquelles que resolen una mobilitat de barris o entre districtes semblant al bus del barri
3-Linies convencionals amb recorreguts consolidats: Aquelles línies que desenvolupen el seu recorregut per corredors amb forta demanda no millorable amb NXB.
4-Linies convencionals que fan recorreguts en paral•lel a la NXB i que ajuden a les Noves Línies a fer millor la seva funció.
Compartir