+["Escola Decroly de Barcelona
Enguany hem engegat un projecte que ens permet desenvolupar un nou paradigma educatiu. D'aquesta manera, l'objectiu del projecte està enfocat cap a l'autonomia i l'aprenentatge significatiu de l'infant, com a motor de canvi per portar a terme projectes de sostenibilitat i lligar-los al currículum, assentant les bases perquè això s'aconsegueixi i pugui quedar a l'ADN de l'escola una manera de fer que promogui una cultura de la sostenibilitat amb l'alumnat com a protagonista.
\tPunt de partida i objectius
Des de 2013 la nostra escola forma part del programa Escoles+Sostenibles, engegant cada curs un nou projecte anual al voltant de la sostenibilitat. Els projectes que hem anat fent han estat en relació a la reducció del paper i de l'aigua, la gestió dels residus i la biodiversitat. Tots aquests projectes sempre han sorgit per iniciativa del professorat i, per això, tant el tema com les activitats que se'n derivaven eren proposats pels mestres de l'escola.
Arribats a aquest punt, dins de la comissió sostenible, formada per mestres, ens vam formular la qüestió fonamental que si l'infant és el principal receptor de l'aprenentatge de la cultura de la sostenibilitat, hem de partir d'ell, de les seves necessitats, els seus interessos i les seves inquietuds, posant-lo al centre de l'aprenentatge, per tal que ell proposi i lideri els futurs projectes.
L’objectiu principal que ens hem plantejat en aquest projecte és apoderar l’alumnat en la presa de decisions.
\tProcessos i activitats
Per assolir aquest objectiu, hem realitzat diferents accions que tenen en comú procurar que els infants en siguin propulsors i protagonistes. Aquestes inclouen:
- Crear un punt de l’ordre del dia a l’assemblea sobre aspectes relacionats amb la sostenibilitat. A la nostra escola cada tres setmanes es duu a terme una assemblea amb mestres, direcció i alumnes des de 4t fins a a 6è de primària i amb representats de 1r, 2n i 3r. L'ordre del dia de l'assemblea es treballa prèviament a les classes amb els tutors/es. Hem incorporat un punt sobre la sostenibilitat de l'escola en l'ordre del dia, per tal de generar un espai de debat i de participació col·lectiva.
- Crear una comissió de sostenibilitat formada per alumnat de diferents classes que es reuneixi un cop per setmana. Amb el propòsit de gestionar les accions recollides a l'assemblea, s’ha creat una comissió formada per un representant de cada classe de primària i per tres mestres.
- Liderar projectes relacionats amb la sostenibilitat (dissenyar els projectes i dur-los a terme). La comissió de sostenibilitat (constituïda com ja s'ha comentat per alumnes i mestres) s'ha encarregat de coordinar les propostes que han sorgit a les assemblees i d'establir de quina manera s’han de dur a terme.
\tRecursos i mètode de participació
Els recursos humans de què hem disposat són els tutors i les tutores de cada classe, els mestres de la comissió, els alumnes i direcció.
Els recursos organitzatius són l’assemblea d’alumnes, que es duu a terme periòdicament cada tres setmanes, i la reunió de la comissió de sostenibilitat que hem establert cada dilluns.
Els acords sorgits de l'assemblea i de la comissió de sostenibilitat s’han presentat a direcció perquè els donés el vist-i-plau. D'aquesta manera, totes les decisions s’han pres consensuadament entre mestres, alumnes i direcció.
\tComunicació
Les accions dutes a terme i els seus resultats s’han difós a les famílies a través de les comunicacions externes i de les xarxes socials.
Pel que fa a la comunicació a la resta de la comunitat educativa, la comissió de sostenibilitat ha estat l’encarregada de dissenyar diferents accions per donar-les a conèixer, com per exemple la col·locació de cartells al jardí de l’escola, l’explicació dels acords als quals hem arribat durant les rotllanes de les classes i els comunicats de les assemblees d’alumnes.
\tAvaluació i valoració
Per avaluar la consecució de l’objectiu del projecte ens hem fixat en els següents criteris:
- Fer aportacions a l'assemblea sobre sostenibilitat.
- Sentir-se satisfet de pertànyer a la comissió.
- Realitzar accions sostenibles gestionades des de la comissió.
- Ser capaç de resoldre situacions-problema.
- Justificar les decisions preses.
Valorem molt positivament que al llarg del curs els alumnes han presentat a les assemblees un bon nombre d’aportacions per millorar la sostenibilitat de l’escola. A partir d’aquestes, els nens i les nenes de la comissió han realitzat diferents accions per aconseguir aquesta fita. Hem observat que els alumnes que pertanyen a la comissió sostenible han sabut trobar respostes a les problemàtiques plantejades, essent-ne força conscients, i mostrant-hi una molt bona disposició i interès.
Calendari execució: Curs 2019-2020
Més informació
Dades de contacte:
Escola Decroly de Barcelona (escola@decroly.org)
"]
Compartir