El CEMB té una funció assessora i pot elevar informes i propostes a les institucions educatives i al municipi. El CEMB és també consultat per l'Administració educativa de la Generalitat de Catalunya, pel Consorci d'Educació i per l'Ajuntament de Barcelona.
Atesa la singularitat del municipi, el CEMB ha d'actuar des de les tres vessants que li corresponen: en tant que municipal –en matèria de política municipal tant general com específica d'educació-, com a territorial- atès que es dota de les funcions i competències que estan establertes respecte els consells escolars territorials, singularment la programació relativa a la creació i distribució dels centres, les normes sobre construccions i equipaments escolars i els serveis educatius i altres prestacions relacionades amb ensenyament - i com a òrgan de consulta i participació del Consorci d'Educació de Barcelona -atès que actua en les matèries que són pròpies del Consorci.
El CEMB és la representació institucional de la xarxa participativa de la comunitat educativa no universitària present a la ciutat de Barcelona i alhora organisme de participació.
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona, atesa la singularitat del municipi i la normativa aplicable actua com a consell escolar municipal, consell escolar territorial i com a òrgan de participació i consulta del Consorci d'Educació de Barcelona.
Els Consells Educatius Municipals de Districte actuen com a consells escolars municipals en l'àmbit del seu territori i en les competències en matèria educativa descentralitzades en els Districtes Municipals.
Atesa aquesta singularitat, els Consells Educatius Municipals de Districte coordinaran les seves actuacions amb el Consell Educatiu Municipal de Barcelona.
Competències del Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i dels Consells Educatius Municipals de Districte (CEMD)
Funció consultiva
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona, de conformitat amb la normativa aplicable ha de ser consultat per l'Administració Educativa, per l'Ajuntament i pel Consorci d'Educació de Barcelona sobre les qüestions següents:
- Els Convenis i els acords de col·laboració amb el Departament d'Educació i les institucions i els organismes educatius que afecten l'educació dins de l'àmbit del municipi.
- Les actuacions i les normes que afecten serveis educatius complementaris i extraescolars amb incidència en el funcionament del centres docents.
- Els serveis educatius i altres serveis i prestacions en el territori relacionades amb l'educació
- Les actuacions respecte a l'escolarització.
- La programació relativa a la creació i a la distribució territorial dels centres docents dels centres docents dels nivells educatius no universitaris. L'emplaçament de centres docents dins la demarcació municipal.
- Les normes específiques sobre construccions i equipaments escolars de la ciutat.
- Les prioritats en els programes i les actuacions que afecten la conservació, la vigilància i el manteniment adequats dels centres docents.
- El foment de les activitats que tendeixen a millorar la qualitat educativa, especialment pel que fa a l'adaptació de la programació al medi.
- Les competències educatives que afecten l'ensenyament no universitari i que la legislació atorga als municipis.
El Consell Educatiu Municipal pot ser consultat per l'Administració Educativa , l'Ajuntament i el Consorci d'Educació de Barcelona en aspectes no regulats.
Demanda d'informació específica
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona podrà demanar informació a l'Administració Educativa, a l'Ajuntament i al Consorci d'Educació sobre les qüestions següents:
- La determinació específica dels llocs escolars que s'han de crear, substituir o suprimir dins el municipi amb l'objectiu d'aconseguir l'accés de tota la ciutadania a nivells educatius que els permeti la seva realització personal i social.
- La planificació i el desenvolupament d'accions compensatòries respecte les desigualtats provinents del context econòmic, social i cultural de l'alumne, així com, de les disminucions físiques psíquiques i sensorials, en el marc d'una educació respectuosa de la diversitat.
- Els criteris sobre la dotació de pressupostos i de plantilles dels centres del Municipi.
- Els plans d'innovació, de renovació i de formació que promoguin la millora de qualitat educativa de l'escola.
Demanda d'informació general
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona podrà demanar informació, de conformitat amb l'article 18 de la Llei del Consells Escolars, a l'Ajuntament i a l'Administració Educativa i al Consorci d'Educació sobre qualsevol matèria que afecti llur camp d'actuació.
Funció assessora
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona exerceix llur funció assessora de conformitat amb l'article 19 de la Llei dels Consells Escolars, davant l'Ajuntament, el Departament d'Educació de la Generalitat i el Consorci d'Educació i pot elevar informes i propostes a aquestes Administracions i al Consell d'Educació de Catalunya sobre qüestions relacionades amb llur competència i, especialment, sobre aspectes qualitatius del sistema educatiu.
El Consell d'Educació Municipal de Barcelona treballa a través de:
-
Plenari: es reuneix ordinàriament com a mínim un cop cada trimestre escolar i extraordinàriament segons preveu el reglament.
-
Comissió Permanent: ordinàriament, abans de cada plenari ordinari; de manera extraordinària segons preveu el reglament.
Les comissions són els òrgans bàsics de treball de CEMB. Els membres que ho desitgen s’adscriuen a les comissions de treball en funció del seu interès i disponibilitat. Excepte una, les comissions de treball no tenen caràcter permanent, sinó que es creen i es clausuren en funció de les necessitats i interessos del CEMB, tenint així un caràcter eminentment pràctic. Actualment disposem de les següents comissions:
- Comissió de treball de Planificació Educativa (estructural)
- Comissió de treball d'Educació per l'emergència climàtica
- Comissió de treball de Benestar de la comunitat educativa
- Comissió de treball Taula de ciutat d'educació inclusiva
- Grup de treball de Planificació oferta FP
- Grup de treball d'Educació Dual (pendent d'aprovar)
Els presidents o presidentes dels deu Consells Educatius Municipals de Districte –CEMD- són membres del Consell d'Educació Municipal de Barcelona. Aquest és un aspecte rellevant d'acord amb l'organització territorial de Barcelona que té les competències descentralitzades en els districtes, atès que aporta al CEMB la presència plural del territori que és un element essencial per tenir una visió de conjunt de la ciutat.
Compartir