L'objectiu és urbanitzar el cobriment del túnel per convertir-la en un nou espai de referència veïnal. Aquest procés participatiu pretén incloure les perspectives dels veïns i veïnes, i de les diferents entitats del barri i de la ciutat perquè aquesta transformació urbana compti amb els criteris de qualitat i vitalitat que garanteixin la vida quotidiana.
L’actuació dels túnels de Glòries consisteix en la construcció i posada en funcionament d’uns túnels urbans amb una longitud total de 957 metres, que recolliran el trànsit de la Gran Via, amb una intensitat mitjana de 90.000 cotxes/dia. Els túnels segueixen la traça de Gran Via i passen per sota dels 4 túnels existents: L1 Metro, R1 línia de Maçanet -Massanes, R3 /R4 (línies de Manresa i Puigcerdà) i la línia d’Estació de França-Sants.
El primer tram de túnel (longitud 508 m) està situat entre c/Castillejos i c/Badajoz. És el tram més profund, i passa per sota els túnels ferroviaris, arribant a 25 metres sota la rasant de la plaça. El segon tram de túnel (longitud 449 m) anirà del c/Badajoz a la Rambla del Poblenou, serà un tram completament rectilini i amb la mateixa secció en ambdós sentits que discorrerà a una profunditat mitjana d’uns 10 m per sota de la rasant de Gran Via.
En aquests moments, s’està executant l’obra civil i part dels treballs d’instal·lacions i d’acabats del túnel. La previsió és posar en servei el sentit sortida de la ciutat –direcció Besòs– a principis de setembre, i el sentit entrada –direcció Llobregat– a finals de novembre.
Una de les conseqüències de l’entrada en servei del túnel serà la dràstica reducció del trànsit per la superfície i, per tant, s’obrirà l’oportunitat de disposar d’un nou gran espai públic pacificat al servei del veïnat. La cobertura de la Gran Via entre els carrers Badajoz i la Rambla del Poblenou es convertirà en la continuïtat del Parc de les Glòries, resoldrà la comunicació entre dos barris convertint-se en un nou espai de referència comunitària.
El procés participatiu tindrà dues fases de debat:
La primera, on es debatran les característiques específiques que ha de tenir l'espai urbà del cobriment del túnel.
La segona on s’acompanyarà al concurs d’idees que ha d’aportar les millors solucions per a la nova urbanització.
Compartir