Es rep a les persones participants i se’ls dona la benvinguda per part de la Consellera del Districte. Es fa la presentació del procés participatiu i del Programa d’Actuació Municipal i de Districtes; i es procedeix a fer una dinàmica de presentació.
A continuació, s’expliquen les dinàmiques que s’ha previst realitzar durant la sessió i les persones assistents tenen un espai per a les preguntes que els puguin sorgir.
Aleshores es divideix el grup en diversos subgrups, en aquest cas 4, i es comença a treballar en les dinàmiques. En primer lloc, es realitza una dinàmica per a identificar les necessitats de les persones participants en base a una línia temporal que representa el que fan durant el dia i es recullen les diferents idees i necessitats que sorgeixen.
Després es realitza una segona dinàmica en què es detecten necessitats en base a l’ús d’un plànol del districte i imatges dels principals equipaments i espais, per a poder ubicar necessitats i idees de millora sobre el territori.
A continuació, les persones participants es tornen a asseure plegades i les persones dinamitzadores fan una petita exposició a tot el grup de les necessitats que s’han recollit en cada subgrup. Així, també es demana a les persones assistents si ha quedat alguna cosa pendent de recollir.
No hi ha suficient inversió per a la preservació de botigues històriques i per a donar-les a conèixer
No hi ha prou recursos per a l’atenció en els serveis de salut, per exemple, hi ha falta de personal i cal augmentar la inversió en tecnologia
Cal una major freqüència en les visites psiquiàtriques al CSMA del Carrer Vilaret (a vegades passa massa temps entre una visita i la següent), i en alguns casos cal més temps per visita
Les metgesses i els metges de capçalera al CAP Roger de Flor tenen molta demanda i han de fer visites molt curtes i ràpides. Hi ha molt temps d’espera per visites a metgesses i metges especialistes a l’Hospital Dos de Maig, i a vegades hi ha mala coordinació.
L’atenció mèdica a persones amb trastorns de salut mental no és del tot correcte, donat que sovint les persones que atenen no fan cas de les explicacions que les persones usuàries fan, i les explicacions que es donen a les persones usuàries no són comprensibles.
Les persones amb trastorns de salut mental tenen problemàtiques específiques en relació al consum de tabac, i calen grups o espais anti tabac específics per a aquest col·lectiu, de manera que es pugui donar resposta a les necessitats i problemàtiques específiques.
Calen més psicòlegs/gues i psicopedagogs/gues a les escoles, instituts i universitats
No hi ha prou recursos pel Programa Respir
Manquen recursos per al foment de l’autonomia
L’accés a la salut bucodental és excessivament car – caldria garantir aquesta atenció de manera pública
L’accés a la perruqueria caldria que fos de tipus públic
No hi ha recurs de biblioteca a la zona Muntaner – Diagonal
Falten espais per gent jove amb accés a ordinadors
Falten centres cívics al districte
Cal garantir el bon estat i manteniment dels equipaments públics
Hi ha sensació d’inseguretat al districte
Hi ha semàfors en què el temps d’espera és excessiu
Als autobusos hi ha sensació d’inseguretat ja que no hi ha cinturons i sovint circulen ràpid i fent moviments bruscos
Sovint els autobusos van massa plens i són molt estrets
El preu del bitllet de bus és car
Les parades dels busos V, H i D haurien de ser més ràpides i curtes.
Els autobusos deixen molt poc temps per baixar
La informació de les parades de bus és poc entenedora i la lletra és molt petita
No hi ha pantalles informatives del proper bus en totes les parades
No hi ha pantalles que indiquin les parades en tots els busos, i sovint les que hi ha no funcionen
És complicat fer transbords en les àrees d’intercanvi de bus
No hi ha prou carrils per a bicicletes i patinets per a poder desplaçar-se de manera ràpida i segura
Caldria regular la circulació dels patinets elèctrics per a què no puguin anar per la vorera
No hi ha prou oferta de transport elèctric (busos, cotxes,...)
Caldria fer la unió dels tramvies
El metro es troba en mal estat i caldria fer-ne una renovació
Falten ascensors per accedir al metro – parada de metro Urquinaona. A la parada de metro Girona hi ha masses escales.
Les escales del metro generen sensació d’inseguretat.
El preu de l’habitatge genera moltes dificultats per a accedir-hi.
Hi ha dificultats d’accés a pisos tutelats o de foment de l’autonomia. No hi ha prou pisos de lloguer social gestionats per entitats.
La senyalètica del districte no és assequible – p. ex. les senyals i els cartells a la biblioteca no són accessibles, i caldria que les biblioteques (Sagrada Família, Sofia Barat) tinguessin indicacions accessibles sobre els criteris amb els que estan ordenades les zones i els llibres o altres materials disponibles (per exemple, senyalètica en lectura fàcil, pictogrames, gran, contrast, etc.).
Les sales de cinema sovint no són accessibles, ja que hi ha moltes escales i no hi ha prou rampes.
El preu de les entrades a l’oferta cultural de la ciutat és molt elevat, el que fa que hi hagi dificultats d’accés per a moltes persones – per exemple, el cas del cinema o bé el teatre, o la Casa Batlló
Caldria establir més dies d’accés gratuït als museus
El preu d’accés a les activitats dels Centres cívics i a les piscines i gimnasos municipals és elevat
Hi ha poca oferta d’atraccions al Tibidabo
L’oferta de tallers al districte és insuficient: es destaca que caldria augmentar l’oferta per a què hi hagi treball amb fusta, paper maixé, treball amb cinturons, bijuteria, informàtica, gimnàstica, contes, escriptura creativa, ceràmica, jocs de taula, sabons, costura, piscina, anglès, espelmes,...
Hi ha poques possibilitats d’activitats per a les persones quan surten del taller ocupacional, per exemple, accés a la piscina, a la biblioteca o al Centre Cívic, podent anar-hi sols o bé amb altres companys o companyes del centre
Falten opcions per fer voluntariat a l’estiu (de cultura, per ensenyar el barri, de teatre, etc.).
No es realitzen prou sortides amb les persones dels centres ocupacionals o del club social – per exemple es podria anar a museus, a la platja o a la muntanya, fora de la ciutat, a la piscina de Floridablanca, a la Sagrada Família,...
S’organitzen poques activitats a l’aire lliure de tipus concerts al districte, i cal fomentar la música al districte. Es podrien organitzar concerts infantils
Es podria fomentar la realització d’activitats festives i lúdiques al districte tals com menjars populars, espais lúdics com karaokes o discoteques per a persones adultes, fires on poder exposar creacions, entre d’altres.
Hi ha centres que tenen dificultats d’accés a espais per a la realització d’esports – p. ex. al Centre Ocipacional de Paideia fan esport al menjador perquè el poliesportiu més proper es troba sempre ocupat i té un preu molt elevat; i altres equipaments de Sagrada Família tampoc disposen d’un espai per fer esport.
No hi ha prou oferta pública de gimnasos al districte
Caldria facilitar l’oferta de professorat d’idiomes per als centres de persones amb diversitat funcional
Calen més centres on s’ensenyi català
Falta difusió de les activitats i les instal·lacions disponibles i obertes de les universitats, de manera que més persones en puguin fer ús.
Calen més beques perquè persones amb diversitat funcional accedeixin a la formació universitària
Cal formació en noves tecnologies en el marc de les formacions universitàries.
A vegades és difícil accedir a les noves tecnologies, i molts espais i equipaments donen per suposat que tothom hi té accés i les pot i sap utilitzar.
Hi ha espais que tenen dificultats d’accés a Internet – per exemple en el Taller Ocupacional Paideia
Hi ha voreres al districte que es troben en males condicions
L’arbrat i els jardins al districte són pocs i insuficients
No hi ha prou parcs al districte
No hi ha prou bancs per a seure al districte
No hi ha lavabos públics al districte
Hi ha arbres malalts i amb paràsits
Hi ha un problema d’extinció de les abelles
Hi ha un problema de sobrepoblació de cotorres a la ciutat
Hi ha un elevat nivell de contaminació a la ciutat – caldria cuidar la qualitat de l’aire
El carrer Aragó genera molta contaminació acústica i hi ha molts accidents de trànsit
No es té prou cura amb els abocaments al mar, tant per part de la gestió de residus com de la pròpia ciutadania
Es consumeix plàstic de manera excessiva
No hi ha prou consciència dels efectes nocius del plàstic, per exemple, per als animals
No es vol que hi hagi animals tancats al zoo
Les persones no tenen prou cura de recollir els excrements dels seus animals de companyia ni de portar-los lligats
Falten espais per a gossos – tant de joc com pipicans – per exemple no n’hi ha en la zona dels voltants de l’Hospital Clínic
La neteja de la ciutat és insuficient – caldria instal·lar més papereres
Es realitzen actes d’incivisme com pintar les parets
Caldria conscienciar sobre la importància de permetre el descans de les veïnes, especialment en el marc de dies de festa major o altres celebracions en què hi ha molt soroll i activitats a espais públics
Es generen incompatibilitats entre certs treballs remunerats i la pensió o prestació que reben algunes persones amb discapacitat, situació que genera dificultats addicionals a les persones amb diversitat funcional
En alguns Centres Especials de Treball es paguen sous molt baixos, s’han de fer tasques molt desagradables (per exemple, repartir correu comercial), exigeixen un ritme de treball massa ràpid i l’ambient és trist (donat que hi ha moltes persones que pateixen)
Per algunes persones amb trastorns de salut mental, és difícil mantenir certs llocs de feina
Finalment, s’explica que aquestes necessitats que s’han recollit es treballaran en la segona sessió per a convertir-les en propostes per al PAD i en projectes per als Pressupostos Participatius.
Per a acabar la sessió, es presenta la plataforma Decidim.Barcelona i s’anima a les persones participants a registrar-se i accedir-hi per poder fer-ne ús. Es deixa un espai per a resoldre dubtes que les persones assistents tenen en relació a la plataforma.
Finalment, s’agraeix a les persones assistents la seva participació i se’ls demana que facin la valoració de la sessió utilitzant l’exercici del termòmetre.