OBJECTIUS DE LA SESSIÓ
Presentar el procés participatiu
Presentar el context/punt de partida PAD, iniciatives locals, etc.
Presentar dinàmica de les sessions
Obrir procés de generació de propostes
PROGRAMA
Presentació del procés, marc i sessions
Preguntes i dubtes
Marc de joc: Qui som i d’on venim
Expectatives: Compartim què esperem del procés i de la nostra participació
Posem en comú punts forts i punts febles del nostre territori
Tancament i continuïtat: Següents passos, tasques i acords.
Pengem un resum de la sessió a la plataforma
PRESENTACIÓ DEL PROCÉS I DE L’EIX
Àngels Tomàs. Consellera del Districte. Gràcia
Exposa la línia de treball del procés participatiu. Un dels objectius a Gràcia és fomentar la participació ciutadana. Destinarem 150.000 euros pels tres eixos, 50.000 per cada un. Les propostes han de ser executades al 2017. Són diners de Despesa Corrent, que no té res a veure amb les subvencions.
S’han escollit aquests eixos perquè donen un marge per a la creació, elaboració i creativitat ja que venen de les propostes del PAD que eren molt obertes.
És necessària una actuació en aquest eix perquè necessitem normalitzar la situació, fan falta polítiques LGTBI i per dones, per igualar la situació social. En aquesta sessió no han pogut assistir els de l’OCH (observatori contra l’homofòbia) i ens han demanat disculpes, però assistiran a les pròximes ja que la seva acció és molt important i vinculant en aquest procés.
Aquest és un procés per co-crear propostes i/o projectes i que al final es puguin votar entre totes les veïnes de Gràcia.
Després es crearà una Comissió de Seguiment per vetllar per l’execució del projecte que durà a terme el Districte, però intentant no desvincular a les persones que l’han co-creat.
Olga Ariso Sinues. Regidoria de Dones.
Des de l’Ajuntament treballem en dues línies d’acció. La primera és la de dones, per promoure la igualtat entre dones i homes. A través del Pla de Justícia de Gènere, amb accions com la gestió de la política laboral de l’Ajuntament, clausures de contractació, etc. Dins d’aquesta línia podrem trobar varis eixos d’acció. Un d’ells és el d’economia i ocupació del temps: on es treballa la lluita per la feminització de la pobresa, la equitat de la població en la cocriança, el compartiment i reconeixement de les tasques domèstiques, etc.
Un dels altres eixos és el de ciutat de drets; on es treballa la promoció de la participació de les dones de la ciutat, els drets sexuals i reproductius, l’accés a l’habitatge, entre altres.
Tots aquest eixos i projectes que en sorgeixen es treballen sota 4 criteris fonamentals:
1) Que tinguin implicacions transversals (la promoció de la igualtat de gènere ha de ser present en tots els àmbits de la ciutat)
2) Tenir en compte la diversitat de les dones de la ciutat
3) La lluita contra la violència de gènere
4) L’apoderament de les dones
És un eix que necessita molt de treball actiu per a començar a canviar la situació social de les dones. Aquest procés és una oportunitat per coconstruir entre totes diferents projectes que potenciïn aquesta igualtat i apoderin les dones de la ciutat.
Guillermo Rojo. Cooperativa ETCS
Presentació de la metodologia del procés participatiu. Informació de l’evolució i procés de les sessions. Dins la carpeta que s’ha repartit cada persona té la informació sobre les sessions.
Es vol aconseguir una cocreació de projectes en aquest àmbit, crear-los entre totes les que participem, més que portar projectes de pròpies entitats o associacions, que aquest van per una altra línia de subvencions.
Durant el mes de Novembre es farà el procés participatiu (amb possibilitat d’allargar-ho a mig mes de Desembre) i a partir del Desembre es realitzarà un treball intern de l’equip, que treballarà la viabilitat de les propostes. I al mes de Febrer s’obriran les votacions pels veïns de Gràcia a la plataforma virtual decidim.barcelona
L’objectiu és arribar al Desembre amb 3-5 propostes.
Aquest procés es realitza de forma intensiva perquè és una prova pilot, de la que es pretén fer una avaluació per veure la viabilitat.
Aquest procés té algunes limitacions, han de ser propostes possibles dins el pressupost assignat i intangibles (al ser de la despesa corrent, no d’inversió)
Entenem aquest espai també com un espai per aportar experiència i coneixement, i crear propostes que cobreixin les necessitats existents en el districte. Codissenyar i codirigir aquest espai entre totes, portar experiències si veiem que les necessitem.
Durant aquest espai els tècnics i consellers no hi seran presents però estan a la disposició si se'ls necessita per a qualsevol cosa.
DUBTES I PREGUNTES
Quin nivell de concreció es demana per a les propostes?
Ens basarem amb unes fitxes que crearem entre totes. No cal que ens centrem en la part metodològica, pressupostos, etc. Però fins a arribar a un nivell de delimitació del projecte per assegurar-nos que es realitzi com nosaltres l’hem dissenyat. També ha de ser amb un llenguatge per exposar a tots els veïns i veïnes, una idea clara del que proposem.
Sobta que s’obri un nou espai de participació quan el Consell de Dones ja és un espai de participació en si. És com si no es tingués en compte res del que s’ha fet fins ara.
Aquests són espais diferents. Aquí potser hi venen persones a nivell individual que no han participat abans en altres processos de participació en l’eix de dones. Per altra banda els projectes que puguin sorgir del consell estan dirigits a subvencions, que com ja hem comentat abans és diferent a la despesa corrent.
En el moment que es té un pressupost es centra en un tema a nivell temporal, que servirà per enriquit el treball vers les dones. S’obre una altra via per participar per a altres col·lectius que fins ara no hi estaven vinculats.
Sembla que no hi hagi memòria de tot el que s’ha fet fins ara.
Ho podríem enfocar com un espai per enriquir al Consell de dones, per analitzar i conèixer tot el que s’ha fet i enfortir i crear vincles nous amb associacions o persones a títol individual.
No es basa en construir projectes per sobre dels que ja han fet o estan fent el Consell de dones, sinó col·laborar i promoure la participació en aquest àmbit.
També és una oportunitat per avaluar si aquest tipus de projecte pilot funciona, al final de tot.
Espai per als participants.; l’equip tècnic i els consellers marxen
RONDA DE PRESENTACIONS
En aquest cas sorprèn la poca assistència en aquesta sessió. A més, dues de les assistent formen part del Consell de Dones de Gràcia, i la resta de projectes vinculats (La Miranda).
Sorprèn el fet que no hi hagin joves o més veïnes del barri. I s’esmenta la poca difusió que s’ha fet sobre el procés.
EXPECTATIVES DEL PROCÉS
-Hi han poques expectatives en vistes de la escassa participació i difusió que s’ha fet de la convocatòria.
-Costa imaginar quin tipus de proposta pot sorgir entre totes.
-Seria interessant tenir una base històrica; saber quins són els eixos de treball preexistents, que les diferents entitats existents no es sentin trepitjades.
-Expectatives de que la assistència seria més gran.
-Preocupació de “com” es gestionarà el projecte si s’executa des del Districte ->La qüestió seria “blindar” el projecte i especificar molt el procediment per assegurar-nos que s’executi com hem proposat.
-És una bona oportunitat, però per a realitzar coses petites amb aquest pressupost. Tot això tindrà més sentit quan hi hagi més gent.
-Expectativa de que cada vegada assisteix més gent i crear un espai més gran que el Consell. Amb veïnes o associacions que no han estat mai vinculades.
PROPOSTA PER A LA SEGÜENT SESSIÓ
-Es pacta el nou horari de dues hores: inici a les 18h i finalització a les 20h.
-Es proposa que des del Districte o Ajuntament donin accés a un mapa de totes les associacions del barri en temàtica de dones, feminismes i LGTBI.
-Des del consell es mostrarà el marc històric de tots els eixos treballats i tots els projectes realitzats per a no trepitjar aspectes ja realitzats. I per a poder.ne fer continuïtat.
-Repensar com promoure la participació de forma activa. Promoure la difusió del procés participatiu a través de xarxes o contactes d’associacions.
-Resum de la sessió a la plataforma (Equip facilitador)
-Berenar per a la pròxima sessió (Equip facilitador)
TANCAMENT I CONTINUÏTAT
Ens trobem el proper dimecres, 16 de Novembre de 2016, a les 18h al mateix espai, Centre Cívic La Sedeta, Carrer Sicília, 321.