Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Tercera sessió: Foment de la cultura al Coll, Vallcarca i els Penitents i la Salut

Novembre
24
2016
  • Centre Civic El Coll - La Bruguera
    Centre Civic del Coll, Carrer de l'Aldea, Barcelona, Espanya
  • 19:00 PM - 21:00 PM CET
OpenStreetMap - Centre Civic del Coll, Carrer de l'Aldea, Barcelona, Espanya
Avatar: Trobada oficial Trobada oficial


Tercera trobada oberta per aprofundir en la elaboració de propostes ja prioritzades a la sessió anterior. Començar a omplir una fitxa amb la informació bàsica per a la elaboració de la proposta i identificar dubtes i necessitats que l’equip dinamitzador juntament amb el suport de tècnics i tècniques de l’administració puguin resoldre. Es proposa acabar la sessió amb una posada en comú. 


Acta de la trobada

PRESENTACIÓ DE LA SESSIÓ

Es reparteix el guió de la sessió als assistents. I l’estructuració feta dels temes sorgits de l’ultima sessió.  En aquest moment es comenten (amb una presentació powerpoint) les agrupacions de les diferents idees que van sorgir en la sessió anterior.  Hi havien idees molt bones i molt interessants, que s’han intentat agrupar per necessitats o objectius. Finalment s’agrupen les idees en 10 temes principals relacionats amb possibles propostes en relació a la Cultura als barris de El Coll, Vallcarca, Penitents i la Salut. Un cop finalitzada aquesta explicació, es fa un breu resum del que s’ha plantejar per aquesta sessió.

Aquesta sessió ens servirà per anar aterrant i concretant les diferents propostes i idees que sorgeixin. Com situem i contextualitzem les propostes.

Es comenten els criteris elaborats per a redactar o escollir les propostes, que queden recollits en l’acta i se’n reparteix un foli a cada participant. Els criteris s’han fet en base a comentaris i idees de les anteriors sessions, i es poden modificar depenent el que els participants comenteu. En la dinàmica que hem preparat avui es basa en “somiar” quina mena de cultura volem per als barris. Potenciar aquesta creativitat relacionada amb les propostes que poden sortir en aquest espai.

Cadascú ve del seu àmbit, però això ens serveix per enriquir-nos mútuament d’altres propostes i idees, i per donar a conèixer la nostra perspectiva.

No ens limitem i comencem a imaginar-nos què volem.

 

A cada taula hi ha una de les idees que acabem de definir, i tenim 3 post-its, un per escriure el “què”, un altre pel “qui o per a qui” i el tercer per definir una mica més la proposta amb el “com”.

 

S’inicia la dinàmica, amb uns 40 minuts per a escriure i proposar diferents coses en relació als temes que han sorgit.

 

A continuació es presenta els temes amb les idees derivades de la 3ra sessió:

 

1.NO CENTRALITZAR EL TURISME DEL BARRI DES D’UNA PERSPECTIVA DE CIUTAT; FOCALITZAR EN ELS CRITERIS I NECESSITATS DEL BARRI

Què? Calendari d’activitats conjunt entre els barris

Què? Borsa de recursos compartida per entitats i veïnes dels tres barris

Com: Aplicacions per facilitar l’intercanvi d’activitats

Què? Festival de música pels locals/associacions del barri

Què? Tancar youth hostels i hotels, i apartament turístics

 

2. AJUDES EN ELS LLOGUERS D’ESPAIS I LOCALS

Què? Preservar els locals okupats a Vallcarca

Què? Preservar l’edifici okupat a la SAREB al Passatge Pespíria

Què? Deixar de fer pagar llogues a les entitats de l’Av. Vallcarca,100 i deixar que més entitats utilitzin l’espai

Qui? Borsa d’espais compartits per entitats veïns i veïnes

Com? Aplicació per poder facilitar el compartir espais ja existents entre entitats i veïnes, per activitats culturals obertes

Què? Gestió comunitària, organització del territori

Què? Cedir baixos del C/Cabrils, 5 per magatzem comunitari a Vallcarca

Què? Permetre okupacions a Vallcarca per habitatge social

 

3. POTENCIAR INICIATIVES D’ENTITATS I COL·LECTIUS DELS BARRIS

Qui? Adolescents, joves del barri del nord (estudiants d’EDO, batx, FP) Estaria bé que els propis adolescents es gestionessin per treballar amb autonomia. Amb tot, caldria un/a dinamitzador/a o educador/a

Què? Grup de teatre adolescent per tal de vincular aquests joves al barri i que no el visquin com a barri dormitori

Com? Al centre cívic o algun espai públic. 1 dinamitzador/a per gestionar el grup

Que? Independitzar-nos de la Vila de Gràcia per no importar els problemes dels turistes i tenir pressupostos propis

Què? Fer més barraques a la FM del Coll i deixar més temps i deixar participar a més entitats.

Qui? Els representants de les entitats, els 3 barris

Com? Obert a tothom

Què? No desviar diners a la FM de Gràcia i repartir per la resta de barris

 

4. REALITZAR ACTIVITATS I ESPECTACLES (TEATRE, MÚSICA,...) PER A TOTS ELS COL·LECTIUS

Qui? Veïns i veïnes

Què? Setmana cultural

Com? Potenciar la participació, amb performances,...

Què? Cicle d’activitats i espectacles als barris de la Salut, Coll, Vallcarca i Penitents per fomentar moments d’oci i de trobada i acostar la cultura als veïns i veïnes

Com? Activitats i espectacles relacionades amb el territori dels barris. Fomentar les que ja es fan a les entitats del barris

Qui? Músics

Què? Concerts itinerants per diferents centres culturals del barri subvencionats per l’ajuntament

Com? Un cop al trimestre

Què? Sala de concerts i teatre a Vallcarca

Què? Alliberar les parets grises de Av. Vallcarca entre el 100 i 111 per pintar grafits

Què? Fer el que diu l’anunciat, als tres barris

Com? Locals on hi caiguéssim i si demanen un petit lloguer que ho subvencionin

Qui? Qualsevol del barri

Què? Activitat fotogràfica i expo de la gent del barri, per crear entitat de barri.

Com? Fer-se fotos, després s’imprimeixen en format mig-gran i agafar un mur del barri i enganxar les fotos

Què? “marató creatiu” convocatòria a tot el barri d’una jornada de tallers/espais de creació... des de tots els àmbits

Què? Jornades de tallers “URBANS”; grafit, serigràfic, legalitzar murs, organitzar Festival d’ART URBÀ

Què? Finançament per dur a terme aquesta edició. Material necessari per a continuar la tasca d’investigar i material d’arxiu, projector, gravadora, càmera de vídeo,...

Què? Maquetació, edició i publicació del llibre que fa 6 anys va començar

Qui? Grup d’estudis Coll Vallcarca

Qui? Museu del còmic i la il·lustració de Barcelona

Què? Municipalitzar i ubicar-lo en un local del barri

Com? Local en lloguer en el passeig de la Mare de Deu del Coll damunt de l’Alberg antic edifici de la cinematogràfica Balet i Blai

Qui? Organització Píndoles amb la col·laboració de tots els espais i entitats on s’ubiquen els espectacles. El públic potencial és la ciutadania global de Barcelona, però al ser obres teatrals en català no atrauria el turisme estranger. Deixar conèixer el barri, entitats i espais

Què? Aprofitant el festival Píndoles de microteatre fora del teatre que es fa a l’alberg, programar cicle de 3 caps de setmana (un per barri: vallcarca, coll, salut) per oferir espectacles i ubicar-los a espais problemàtics (St. Salvador. Consolat) i espais entitats per donar a conèixer el barri i les entitats existents

Com? Escollir 3 caps de setmana (Febrer, abril octubre) Que cada espai interessat i entitat s’oferís a estar i cedir espai per a l’obra. Caldria elaborar mapa de cada barri, amb obres i espais. Dotació econòmica per activitats artístiques

Qui? Públic infantil dels 3 barris i familiar, que no hagi de canviar de districte per tenir oferta cultural

Que? Cicle d’espectacles infantils Alberg, un al mes de febrer-abril i octubre-novembre, per oferir cultura als més petits. Ja es va fer però al ser de pagament el públic del barri no va respondre suficientment.

Com? L’alberg cedeix espais i pot organitzar logísticament i espectacle, però cal partida econòmica per pagar catyets. Cal difondre-ho amb ajut d’entitats

Qui? Ho fa: és igual si ho gestiona una empresa externa però que hi hagi de passar el filtre de les entitats que estiguin interessades en coordinar-ho. Públic: veïns i veïnes dels barris del nord. Actors que connecta: artistes nascuts/residents/associats als barris del nord

Què? Realitzar un cicle artístic itinerant per les places i parcs dels barris del nord. Potenciem la cultura local alhora que creem espais de cohesió cultural pels veïns i veïnes.

Qui? Entitats de cultura popular/ festiva del barri. Centres educatius. Entitats de lleure infantil i juvenil. Públic: Canalla i entorn familiar

Què? ·Esbart” de cultura popular amb tallers, assajos,... d’activitats de cultura popular (sardanes, bastoners, gegants, capgrossos,...) sobretot per nenes amb projecció a l’exterior (cercavila a les FM dels barris, aplecs, festivals) fer treure festines com caps grossos relacionats amb la Bruguers. Altres faria ja existents emblemàtics/característics del barri, per a que a través dels nens es pugui expandir una tradició i història excel·lent i present al Coll

On? Escoles, o al consolat del C. Cívic la Bruguera com a espai d’aterrament però activitats a l’exterior o espais comuns. A festes populars del barri.


5. OKUPAR ESPAIS COMUNS SOCIALS

Què? Plaça Farigola, Pista de petanca, pista de bàsquet (Av.Vallcarca), cantera al C/Farigola, preservar-les.

Què? Cicle d’activitats culturals als carrers i places del Coll, la Salut, Vallcarca i els Penitents

Què? Programa compartit d’activitats culturals al carrer, places, en general espai públic dels tres barris

Com? De gestió comunitària, organitzacions del territori que facilitin la participació de les entitats del barri

Qui? Entitats que tinguin interès en vincular-se al projecte. Ajuntament, per la part que li toca

Què? Fer tornejos de diferents disciplines esportives als solars dels barris del nord (Ex. la cantera). Donar vida als espais buits i crear espais de cohesió

Com? A mode de lliga. Que cada espai tingui la seva pròpia lliga (LLIGUES MIXTES EH). 1 cop a la setmana. Que els destinataris siguin veïns i veïnes de totes les edats. Caldrien àrbitres.

 

6. POTENCIAR PROJECTES I INFRAESTRUCTURES JA EXISTENTS (RECURSOS, PUBLICITAT, VISIBILITAT,...)

Què? Si els horts de la pista de bàsquet no té capacitat per gestionar-los la Fundació Heura, que els alliberin per la resta del barri. Com a Farigola.

Què? Independitzar-nos de la Vila de Gràcia per tenir pressupostos propis.

Espai d’entitats de Vallcarca. Perquè només dos o tres entitats? Un lloc per tothom per fer magatzem i sala d’actes.

 

7. COMPARTIR RECURSOS I INFRAESTRUCTURES EXISTENTS. CREAR NOUS RECURSOS I INFRAESTRUCTURES  

Què? Una nau amb tallers de fusteria, pintura, ferro...per a poder usar com a taller comunitari.

Qui? L’Ajuntament fa el manteniment i la gestió les entitats interessades.

Com? Rehabilitar l’antic mercat del Coll

Què? Preguntar a la gent del barri quines activitats li agradaria fer al barri i no troba. Crear mecanismes de diàleg.

Com? Fer un inventari de materials, infraestructures, etcètera, que té cada entitat i que vulgui compartir.

Què? Intercanvi d’espais per fer activitats i conèixer-nos.

Com? Ocupar els solars buits del barri. Periodicitat: 1 cop cada 2/3 mesos. Temàtiques socials. Recaudació per finalitats socials. Potenciar la creativitat: fomentar l’art pel canvi com a lluita.

Com? Cada entitat (un cop al mes?) convida a una altra entitat o col.lectiu per a fer alguna activitat conjunta.

Què? Festa de l’art. Concerts, murals i grafitis. Tallers creatius, teatre, espectacles. Cada una (festa) amb diferents temàtiques i objectius.

Què? Crear una xarxa de recursos on cada entitat especifiqui què pot oferir i necessitats que té.

Què? Publicitar amb mes potència les activitats (Cartells en Dina3, anuncis a la radio del barri).

Qui? El conjunt d’entitats culturals del barri (exemple, El Forn, Amalgama, Ateneu, Casal de Joves...). Totes les entitats.

Què? Fer un llistat d’espais i infraestructures ja existents i a l’abast de les entitats així com el procediment per al seu ús (reserva, condicions, etcètera).

Qui? Les diferents entitats i espais cal que elaborin un document i que estigui a l’abast de tothom. Pot connectar al conjunt d’entitats i espais.

Com? Citant les entitats i espais que cadascuna doni a conèixer els seus recursos a compartir. A partir d’aquí elaborar un document global.

Què? Tenir un magatzem i material necessari per la realització d’activitats (concerts, obres de teatre, contenidors, magatzem...) disponible i lliure de costos per a les entitats del barri. Així com un inventari dels recursos disponibles tant en el magatzem, com d’altres entitats (banc de recursos).

Què? Disposar d’un magatzem amb estanteries organitzat i regulat amb tot el material disponible.

Qui? El centre cívic o entitats amb proximitat a les entitats i ciutadans fer el control i vetllar pel material així com la gestió de l’agenda.

Què? Expropiar la sala d’actes de la parròquia Sant Jordi.

Què? Sala de concerts i espai teatral. Comprar torpedo quadre de llums endollable a la xarxa general per dotar d’electricitat als esdeveniments locals. Tarima de 6x10 metres comunitària per ús compartit a Vallcarca. Es poden guardar els materials a c/Cambrils 5 als baixos de l’Ajuntament.

Què? Matenir els horts i la plaça de Farigola.

Què? Demanar subvencions quan faci falta.

Qui? Potenciar per grups d’edificis

Com? Aprofitar les estructures existents.

 

8. FACILITAR I MILLORAR ELS RECURSOS I ELS PERMISOS DEL BARRI PER AL BARRI. PRIORITZAR LA CULTURA DEL BARRI EN EL TURISME  

Què? Llistar espais i locals públics o privats que s’ofereixin de forma gratuïta a contraprestació per esdeveniments culturals. Segur que n’hi ha molts que no coneixem.

Qui? Cada espai i entitat fer inventari i infraestructures i condicions d’ús.

Com? Fer document de tots els espais i infraestructures i un cop fet organitzar un dia perquè la resta d’entitats facin una ruta per veure’ls in situ.

Què? Demanar permís als propietaris dels locals i exigir-lo a l’Ajuntament.

Qui? Als tres barris.

Com? Quan estem en situació d’actuar.

Què? No dir que no a les entitats o col·lectius de nova creació que demanen infraestructures per fer activitats.


9. ESPAIS PER A TOTA LA COMUNITAT PER PRACTICAR ESPORT (MANTENIR ELS QUE EXISTEIXEN I POTENCIAR-NE DE NOUS)  

Què? Passejades històriques sobre els barris (salut coll vallcarca) explicades com a històries de vida per veïns i veïnes.

Qui? Gestió comunitària entre les entitats i veïns i veïnes. Organitzacions del territori.

Com? Recuperació de la memòria històrica de veïns i veïnes. Transformar-los en format itinerari. Difusió en un calendari d’activitats dels barris.

Qui? Coneix al teu veí. Organitzar dinars entre veïns. 1 organitzador, 1 amfitrió, 3 o 4 convidats. Es van rotant a casa de un d’ells.

Què? Preservar la pista de petanca del carrer Argentera amb Farigola.

Què? Mantenir la pista de bàsquet de l’Avinguda Vallcarca.

Què? Els que ja estem en una entitats ja en tenim prou.


10. CONNEXIÓ ENTRE DIFERENTS ENTITATS DELS BARRIS

Què? Sala de concert i espai teatral a Vallcarca

Qui? Entitats musicals dels barri.

Què? Repetir el mateix programa als tres barris.

Com? Espais tancats.

Què? Connectar mitjançant propostes musicals conjuntes i concerts, sessions d’estudi de repertoris diversos, intercanvi de coneixements.

Com? En un espai acústicament adequat i Palau de la música, auditori i Smug.

Què? Fer una publicació mensual que recollir la agenda i promocioni les activitats culturals del barri.

Qui? Entitats. Joves. Gent del barri. Periodistes.

Com? Periódico. Revista. Red Social. App. Mitjà de comunicació del Barri.

Què? Jornades de portes obertes a tots els locals, espais, entitats, serveis, escoles més acte final conjunt

Qui? Gestió comunitària amb entitats i veïnes del barri. O organització del territori

Com? Connectar a totes les entitats i projectes dels barris en unes jornades de X dies per a que cada entitat faci activitats al seu espai. Totes formen part d’un programa conjunt. Acte final de trobada entre tothom dels barris del nord. Tancar l’espai privat del Parc Güell per aquest moment de trobada final entre els barris de la Salut, Vallcarca i Coll.

Qui? Mostra de cultura de Gracia del Nord. Entitats. Grup de promotores del barri. Associació feta per al projecte.  

Com? Escollir un recorregut de Barris. Realitzar esdeveniments en llocs específics.

  

VALORACIÓ DEL PROCÉS

 Hi ha moltes idees però poc elaborades, es tracta d’un treball més a nivell individual i no creació comuna entre tots els participants. A vegades trobo a faltar la creació col·lectiva més enllà de moltes idees individuals. Separar ens fa perdre el poder juntar idees. Per ara és més un projecte d’idees que un projecte de projecte.

 

Sobre el “Qui” sempre és el mateix, podríem fer-ne un entre tots i aplicar-lo igual a totes les propostes.

 

Fa falta més informació de què hi ha. Sinó es impossible saber si estem repetint o no estem repetint. Necessitem mapes de projectes que es fan i mapes de col·lectius. O bé caldria fer una sessió sencera de conèixer-nos i tenir temps per explicar en detall què fem. Necessitem una informació global i no la tenim.

 

El disseny del nostre eix és com un calaix de sastre perquè són 4 barris molt diferents. Parteix d’una visiÓ molt centralista de creure que tots els barris del nord són iguals.  

 

Hi ha possibles propostes que podrien cobrir diferents necessitats/idees conjuntament, i no separades. Ara ens cal treballar totes les propostes entre tots per posar èmfasi en la visió global de projecte.

 

A partir d’aquí us presentem els criteris que creiem que ens serviran per a la propera sessió quan comencem a aprofundir en les propostes que creiem necessàries per als barris:

 

Es fa un repàs conjunt als criteris que han anat sortint al llarg de les sessions per validar-los.

 

El proper dia es treballaran totes les propostes des d’una mirada global que tingui en compte la visió de barris que volem, els criteris i les necessitats que volem cobrir.

 

 CRITERIS

Temporalitat   

           Inclusiu (que fa referència als col·lectius)

                                              Àmbit territorial

Creativitat i innovació

                                                                                                         Sostenibilitat

                                                          Atenció a les necessitats

           Actors implicats/partenariat

                                                    Què transformi, tingui impacte real

                       Fer comunitat

 

 Es fa un tancament de la sessió i agraïment pel treball fet.


Ens trobem el proper 1 de Desembre a les 18h al Centre Cívic del Coll.


Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir