[Jornades de ciutat] "Cultura viva" Taller de gestió comunitària
-
Fàbrica Fabra I Coats, Carrer de Sant Adrià, Barcelona, Espanya
-
Trobada internacional per la cultura com a bé comú. https://twitter.com/CulturaVivaBcn
Establir una relació amb la administració que es basi en la escolta i la empatia, amb una interlocució més transversal.Preservar la seva vessant d’autogestió i la pròpia legitimitat, cuidant alhora la sostenibilitat dels projectes culturals actius a BarcelonaEstablir indicadors d’avaluació que ajudin a explicar els processos, no només quantitatius justificatius de cara a l’administració.Garantir diversitat, representativitat i informació necessària en convocatòries de participació.Acta de la trobada
Després de la presentació inicial dels projectes i els seus representants, es fa una breu ronda per a detectar des de cada projecte oportunitats i amenaces en la conjuntura actual.Seguidament el taller es divideix en tres grups de treball per a tractar els següents aspectes:Grup 1 necessitats \ reproduccióGrup 2 autonomia i treball amb la institucióGrup 3 incidència dels projectes, la transformació des de la culturaEn darrer lloc els grups presenten resultat del seu treball i es debat conjuntament.Grup 1Identificades les necessitats bàsiques quant a espais i/o cessió d' espais, infraestructures i suport econòmic, s’identifica clarament allò que no es necessita: ni la monitorització ni lideratge dels projectes del teixit associatiu per part de la administració, ni espais de coordinació no triats a partir dels propis projectes.La demanda principal dels projectes es una relació amb la administració que es basi en la escolta i la empatia, una relació de respecte i de reconeixement de la diversitat i de la legitimat pròpies.Com a dificultat es senyala la precarietat d’espais i sobre tot de temps, posant l'accent en la difícil sostenibilitat de l'activisme que ha de conciliar vida personal, treball assalariat i participació horitzontal.Destacar la preocupació en preservar la seva vessant d’autogestió i la pròpia legitimitat com a projectes culturals actius a Barcelona.Grup 2Essent tots els projectes diferents, coincideixen en tenir una relació estranya amb l’administració, bàsicament per un problema de tempos diferents (els de la administració i els del teixit associatiu) per això la demanda es una interlocució mes transversal (fugint de la arquitectura tècnica administrativa) i un acompanyament en el processos, no de lideratge.Es detecta que els projectes culturals provinents del teixit associatiu no tenen un model global de relació amb la administració, i potser ara és el moment d’establir aquest nou marc de relació fugint del caciquisme o l’amiguisme. Intentant no reproduir lògiques antigues i de forma transversal, proposant la figura de facilitador (com a “traductor” dels processos tècnics i que procuri per a la construcció de teixit associatiu).Grup 3Es dóna per fet que tots els projectes culturals són transformadors i incideixen socialment, el debat es centra en la qüestió dels indicadors.Es constata la dificultat en pensar indicadors de valoració i impacte quan no es sap de quina manera un projecte transformarà la realitat, ni cap a on. Es per això que es prefereix poder explicar processos amb una descripció oberta, afavorint la narració del context i la experiència. I sobre tot tenir en compte que l’error és vàlid.Cal tenir en compte que hi ha indicadors qualitatius en relació a dinàmiques internes, processos de creació ets, i avaluant dinàmiques tant errors com encerts , es troba la forma de ser transparents i millorar internament i com a projecte.El debat posterior es concentra sobre tot en aquests dos aspectes:En relació als indicadors i la avaluació:· Quant a les memòries de projectes, els indicadors funcionen com a fórmula d’autoavaluació. Caldria sistematitzar amb la voluntat d’explicar el projecte i els seus processos.· Contradiccions, límits, errors, són de gran ajuda per avaluar el procés· Tots els projectes tenen objectius per tant poden ser avaluables· També es poden avaluar els valors dels quals partim i saber si estem fent allò que pretenem,· En essència els indicadors no son dolents, però es córrer el risc de posar-los en funció del que l’administració necessita de forma que no serveixen pel propi projecte.· Els indicadors quantitatius massa cops es recullen en funció de legitimar-se davant la administració (subvencions etc)· Sempre hi ha una política darrera els indicadors, si es parla de transformació ens calen mes espais on poder explicar els projectes i menys indicadors doncs posen murs als processosEn relació a les coordinacions i la participació:· Els projectes culturals en clau comunitària poden necessitar un espai per a coordinar-se, amb independència dels creats per la administració que resulten artificials.· Cal buscar altres formes d’articular el debat i superar la participació fragmentada, pensar més en models de barri, de ciutat, per exemple: com es genera un nou model cultural de ciutat. Plantejar-lo de forma transversal i interrelacionada, no com compendi de propostes o de forma sectorial i parcel·lada.· En convocatòries de participació, cal diversitat entre els participants i la màxima representació dels agents culturals. Cal també de forma prèvia i amb temps suficient informació clara relativa a: motiu de la convocatòria, assistents, temes a discutir i objectiu del debat. També cal garanties que les conclusions i aportacions es recullen i es tenen en compte.· Una bona convocatòria amb taules de treball, amb temes concrets, i les condicions anteriors pot suposar una cadena d’invitacions que pot ampliar la convocatòria i fer-la molt més plural.· Cal anar amb compte amb el desgast que pot suposar per als projectes i als responsables dels mateixos la crida a diversos espais de coordinació i participació.· La xarxa de projectes comunitaris ofereix més suport que la administració, es com una realitat paral·lela no institucionalitzada.· Es troba a faltar un pla de cultura i poder debatre sobre una idea proposada.
Compartir