INFORME DEL TALLER PARTICIPATIU PER A LA DIAGNOSI DE LA SITUACIÓ DE L’AVINGUDA MERIDIANA EN EL MARC D’ACTUACIÓ MUNICIPAL 2016-2019
Es va donar la benvinguda als i a les participants, emmarcant des del Districte la sessió de treball amb el conjunt del PAM i el projecte específic de l’Avinguda Meridiana.
Primerament, els càrrecs polítics referents al barri del Clot i del Camp de l'Arpa de l’actual govern municipal van parlar sobre els aspectes tan polítics com tècnics que hi ha al voltant de la transformació de l’Avinguda Meridiana, que es vol dur a terme amb la participació de la ciutadania, les entitats i els subjectes afectat.
El nombre d'assistents a la sessió va permetre la formació de tres grups de treball, d'unes quinze-vint persones cadascun. D’aquesta manera, els tallers es van realitzar de forma simultània pels tres grups diferents, que van anar rotant per les diferents dinàmiques amb un lapse de 15 minuts a cadascuna. Un cop cada grup va realitzar els tres tallers, es va optar per fer un petit resum d'algunes de les principals idees sorgides i obrir un torn de paraula obert sobre com veien la Meridiana en l’actualitat, així com què n’esperaven en un futur.
D’aquesta manera, es va posar de manifest que les accions i qualitats negatives van tenir un pes major tant en número d’unions com en la prioritat d’aquestes. Les relacions negatives més usades pels participants van ser:
1_ Molt trànsit – No creuar
2_ Poc atractiu – No passejar
3_ Molt trànsit – No asseure’s
4_ Perillós – No creuar
En aquest sentit, els elements a títol individual que van tenir un suport més destacat foren
el no passejar (el més assenyalat amb diferència), derivat principalment pel poc atractiu de l’avinguda junt amb el trànsit, el soroll, la no accessibilitat, el perill i els creuaments inadequats. En segon lloc, l’elevat volum de trànsit de l’avinguda, que impedeix creuar amb comoditat, asseure’s i passejar i, finalment, el poc atractiu, que impedeix als usuaris passejar i desplaçar-se.
Finalment, com acció positiva només es va remarcar puntualment que la Meridiana servia per a desplaçar-se, fet que posa de manifest que fins i tot quan havien de contemplar els aspectes positius de la l’Avinguda, consideraven aquesta com un lloc de pas.
Addicionalment, els participants van mencionar un conjunt d’elements conflictius que es repetien al llarg de tota l’Avinguda, i no només en algun punt concret. Aquests elements són: la falta d’arbrat, les lluminàries i els problemes de mala il·luminació, l’excés de vehicles, el paviment de la calçada i els problemes d’accessibilitat de l’Avinguda.
Per tant, es posa de manifest que la zona més conflictiva és aquella en què hi confluïen les zones de rambla i bulevard i, alhora, travessen la Meridiana dos carrers tan transitats com són Aragó i València. Amb tot, es va puntuar positivament el transport públic i el reciclatge i, en algun cas concret, el carril bici.
A l'hora de finalitzar el treball dels tres grups es va optar per fer un petit resum d'algunes de les principals idees sorgides i sobretot per agrair als participants que s'havien quedat fins al final la seva assistència.
A continuació, es va iniciar un torn de paraula obert sobre com veien la Meridiana en l’actualitat, així com què n’esperaven en un futur. Es van posar en un lloc visible els diferents resultats de les dinàmiques per tal que els participants poguessin aportar més punts forts i punts dèbils que caracteritzen l’Avinguda.
Debilitats
Fortaleses
§ Soroll
§ Contaminació atmosfèrica
§ Il·luminació deficient pels vianants
§ Mala mobilitat en cadira de rodes al passeig central de l’Avinguda (terra de sorra)
§ Aridesa i buidor, en especial al el tram comprès entre Consell de Cent i Independència.
Passeig central de la rambla inadequat
§ El carril bici de doble sentit és perillós
§ Pavimentació en mal estat en alguns trams
§ Top manta a la plaça de les Glòries
§ Voreres estretes incòmodes per caminar
§ La Meridiana fa de frontera.
§ Absència de radars
§ Els semàfors duren massa poc en verd
§ Hi ha molt poc arbrat i mobiliari urbà.
§ La velocitat dels vehicles és molt alta.
§ Creuaments inadequats.
§ Els comerços no són atractius
§ Hi ha trams molt poc freqüentats pels vianants, donat que el trànsit rodat és el protagonista, ja que s’incrementen els carrils de circulació.
§ El passeig central no té qualitat com a espai públic d’estança, i no hi ha comerç de proximitat
§ Bona via per desplaçar-se, ja que és una via ràpida d’entrada i és necessària.
§ Vida comercial al barri del Clot al C/ Rogent i Rodalies
§ Bona connexió amb transport públic