Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Coproducció de polítiques públiques

Març
15
2016
  • Palau Macaya (sala d'actes)
    Passeig de Sant Joan, 108, 08037 Barcelona, Barcelona, Espanya
  • 10:00 AM - 12:30 PM CET
OpenStreetMap - Passeig de Sant Joan, 108, 08037 Barcelona, Barcelona, Espanya
Avatar: Trobada oficial Trobada oficial

Barcelona té experiències de coproducció de polítiques públiques o estratègies compartides entre l'administració local i les entitats i organitzacions de la ciutat. Aquests espais de cooperació i col·laboraciópoden millorar la capacitat de resposta del conjunt de la ciutat davant dels desafiaments d'inclusió i cohesió social.

Establir una definició comuna de “coproducció de polítiques públiques”
Racionalització i desburocratització de les prestacions.
Elaborar un mapa de la coproducció a la ciutat, per donar a conèixer als diferents actors implicats de l’administració, entitats, però també a la població en general, iniciatives, projectes i serveis que s’estan duent a terme a la ciutat.
Avaluació de l’impacte de la coproducció de polítiques públiques. Valorar la possibilitat de creació d’un observatori ciutadà extern a l’administració.
Per parlar de coproducció de polítiques públiques cal repensar la sincronització entre els temps de l’administració i les entitats.
Principi de subsidiarietat: que desenvolupi la gestió de la política i/o el servei aquella entitat o agent més proper al ciutadà/ana.
Impulsar un pla d’antigitanisme.
Establir una metodologia i uns instruments per a la coproducció de polítiques públiques, a partir de les fases d’elaboració d’una política pública: coproducció en el disseny, coproducció en la implementació o gestió, i coproducció en l’avaluació
Incorporar al procés de coproducció de polítiques públiques a les persones beneficiàries de la política pública
Pla de barris
Impuls d'un pla integral de l’eix Besòs
Innovació social, recerca aplicada i coproducció de polítiques públiques
Revisar els marcs jurídics per facilitar la coproducció en la gestió i implementació
Analitzar i aprofitar l’experiència en projectes de coproducció de polítiques públiques.

Acta de la trobada

Gairebé totes les persones assistents ho fan en representació de diferents associacions i entitats de la ciutat, també des de l’administració.
 
Es reflexiona envers el context de crisi de les polítiques públiques i el progressiu  desmantellament de les polítiques redistributives de l’Estat de Benestar i especialment al nostre país a partir del 2010.
 
Un  canvi coincident amb un increment de la pobresa que afecta capes de la societat intermèdies, fins al moment exemptes d’una situació de vulnerabilitat i que comporta un canvi en els rols dels agents productors de política pública.
 
Hi ha un debat entorn dels riscos que es poden donar en la coproducció de polítiques públiques, en dos eixos, un associat a l’administració i un altre relacionat amb les entitats.
 
El principal risc associat a l’administració en relació a la coproducció de polítiques és que la coproducció es faci servir per a que l’administració es retiri de la producció de política pública redistributiva (és el que està succeint en escenaris de conservadurisme polític). Des de la perspectiva de la coproducció, el rol de l’administració ha de passar de ser un rol de proveïdor de serveis, al d’una part més de la producció de la política pública. I ha de ser el garant de la seva execució.
 
Pel que fa als riscos associats a les entitats, el principal risc és la diferència d’estatus entre entitats i organitzacions i la garantia d’equitat en aquesta coproducció de polítiques públiques, i la necessitat de que en aquest procés les entitats participin de manera independent. Així, podem concebre diversos riscos en aquest nivell: la fagocitació del projecte de l’entitat per l’excés de dedicació al projecte gestionat/coproduït, el clientelisme de les entitats, etc. Per això es creu necessari marcar unes línies vermelles per canalitzar la lògica de la coproducció i els àmbits d’actuació de cada agent.
 
Es destaca l’emergència d’entitats que sumen el treball més pal·liatiu dels efectes de la crisis amb la defensa de drets socials i noves formes de gestió i autoorganització, entitats, i el potencial d’aquestes. També el fet que el pes del sector públic no podrà ser substituït mai pel Tercer Sector.
 
També es considera que els nous governs de les ciutats (amb persones provinents de moviments de canvi) fan palès un canvi de posicionament tant dels moviments socials com de l’administració.
 
Alhora es posa de manifest, la necessitat d’establir criteris de qualitat democràtica, per tal de garantir que la interlocució amb l’administració no la facin només aquelles entitats més consolidades i que ja compten amb un espai de poder establert. Cal tenir cura en democratitzar els espais de coproducció de polítiques públiques.
 
Es aquest sentit, es fa molt d’èmfasi en la necessitat d’incorporar a la coproducció als usuaris/àries dels serveis, als destinataris/àries de les polítiques. S’insisteix en la necessitat d’incorporar-los/les en totes les fases del procés (diagnosi, disseny, seguiment de la implementació i avaluació).
 
Des del teixit associatiu es planteja la necessitat de repensar el model de concurrència .

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir