Sant Andreu disposa de tres centres de creació cultural als seus barris: el parc de Recerca Creativa del Canòdrom (Congrés-Indians), la fàbrica de Creació de la Fabra i Coats (Sant Andreu de Palomar) i l’espai de creació de la Nau Ivanow (La Sagrera). Tots tres gaudeixen d’una programació pròpia d’activitats, ja sigui de caire intern (residències) com també adreçada al públic en general. Però molt sovint, el teixit associatiu i les entitats de l’entorn on s’ubiquen troben a faltar un major diàleg amb aquests equipaments i veuen com, en ocasions, es troben allunyats de l’activitat que es fa al territori o les activitats que s’hi programen no reverteixen en el barri on s’ubiquen: comerç, entitats, etc. Ja sigui per desconeixement o per altres factors, el cas és que, massa sovint, s’han considerat aquests equipaments aliens a les dinàmiques culturals del territori. Cada un amb les seves particularitats i les seves especificitats en quant als àmbits d’actuació cultural amb els que hi treballen (indústria cultural el Canòdrom, teatre la Nau Ivanow i les arts escèniques, la creació multimèdia, la música, entre d’altres a la Fàbrica de Creació), han fet esforços per obrir les seves portes als barris on s’ubiquen però encara queda camí per recórrer.
Aquest debat havia de ser l’espai per a recollir noves propostes per apropar aquests equipaments i la seva activitat al dia a dia dels barris, veure com es poden trobar sinèrgies entre l’activitat que s’hi fa i la que duu a terme teixit associatiu dels barris.
La sessió es va dividir en dues parts. A la primera part de la cita els representants dels centres culturals van presentar la seva activitat i van parlar de quina era la seva relació amb l'entorn més immediat, al barri on s'ubicaven.
Aquest punt de partida va servir per emmarcar, a la segona part, el diàleg que es va establir en tres grups d'unes cinc-sis persones que tenia per objectiu formular una sèrie de propostes de millora per propiciar una major relació dels equipaments amb el teixit associatiu del seu entorn.
Finalment, es van posar en comú les propostes dels diferents grups i es va debatre sobre la seva conveniència i factibilitat, en el marc de les actuacions pròpies dels centres de creació cultural. Els debats van estar marcats en la necessitat dels espais de creació d'obrir-se més al seu entorn més immediat, sense perdre de vista quina és la veritable essència i funció en relació amb el conjunt de la ciutat, fent compatible aquestes dues escales, la local i la de ciutat.
El clima de la sessió va ser molt propici a la generació de propostes atesa la diversitat de participants, que va propiciar un diàleg intens entre representats d'entitats culturals del barri que no tenien relació amb els espais i els responsables tècnics de les fàbriques de creació cultural i altres membres de l'administració.
Diagnosi de la situació
CONSIDERACIONS
· Una de les qüestions que genera incertesa és la por de que la gent no vingui als espais que ocupen les fàbriques de creació cultural
· Per aquest motiu, es considera convenient introduir el concepte de permeabilitat en la ment dels ciutadans, en relació amb les fàbriques de creació cultural
· La concreció del projecte ha de tenir una dimensió institucional, però també ha de tenir en compte què vol la gent, quina connexió establir amb el barri, quin pla té el conjunt del recinte. Cal trobar l'equilibri entre uns espais més autogestionats i altres més institucionals
· Convocatòries: possibilitats creatives han d'arribar a sectors que potser no estan al cas.
· Si l'artista és aliè al veïnat, pot estar més lluny. Si la majoria dels artistes que s'acull és gent que no és del mateix entorn que l'espai és encara més difícil apropar-se. En canvi, si tens gent fent coses per aquests llocs que sigui del propi barri, és més fàcil que gent del barri s'acosti, vingui a veure
· L'objectiu de les fàbriques de creació és el procés. Cal tenir en compte com interessarà a la gent, com tenir públic que no entra en la línia bàsica de l'Espai i tot intentant combinar dues línies paral·leles, la d'especialització en el procés creatiu i la del dia a dia, que ha de permetre que la gent "normal" hi vagi a fer coses
· Explicar els mitjans de què es disposa al centres culturals i el seu objectiu
· La importància del disseny dels espais i la ideologia que hi ha en el procés de reforma / disseny dels espais culturals.
Hi ha molta ideologia en el disseny d'un espai. La gent hi va a fer coses, segons com és l'espai.
· Espais que la gent es facin seus, necessiten crear-se en el procés, no fer-se i llavors obrir-se a la gent. Adaptació a ritmes i estils que necessita la gent
· Hem posat en qüestió per què es parlava de ciutat i de barri com a dues realitats oposades. Jugar amb la dicotomia d'equipaments de barri vers equipaments de ciutat
· La Memòria Històrica ha de ser el fonament de l'aproximació als espais de les fàbriques de creació cultural