Procés participatiu PMU: l'espai públic i la mobilitat
-
Espai Jove La FontanaCarrer Gran de Gràcia, 190-192, 08012 Barcelona
-
Incentivar modes de desplaçament sostenibles com l’anar a peu o en bicicleta a les ciutats, s’aconsegueix, en part, dissenyant espais públics agradables, naturals i segurs. Les superilles, els carrers pacificats, els carrers amables (amb ombra, verd, mobiliari urbà, etc.) fan que els desplaçaments de la ciutadania siguin més confortables i sostenibles.
Temes generals de la sessió:
Superilles
Plataformes úniques (vorera i calçada al mateix nivell)
Reducció del trànsit (peatge urbà, sistema Park&ride)
Carrers 30
Aparcament
Motos en vorera
Propostes d'altres usos a l'espai públic
Circulació a les plataformes úniquesBastides que envaeixin la calçadaPrioritzar l'aparcament de vehicles de dues rodes enfront de l'aparcament per a cotxesAugmentar i preservar la mobilitat fluïda del transport públic en superfícieIntroduir més radars de trànsit a la ciutatAparcaments per a bicicletes de diferents midesAccés de vehicles d'emergències o servei a la gent gran a les SuperillesDonar més veu als ciutadans afectats per una SuperillaAparcaments de motocicletes de pagamentLimitar la velocitat màxima permesaRepensar el sistema d'etiquetatge ambientalRegular l'ús de l'espai que fa la DUMPotenciar l'ús de les places d'aparcament situades a l'entrada de la ciutatIntroduir mesures per reduir l’ús del vehicle privatAugmentar el temps dels semàfors pels vianants als encreuamentsRegular les empreses privades de vehicle compartitVigilar trànsit al voltant de les superillesRegular els semàfors prioritzant autobusosAugmentar el servei de transport públic, millorant sobretot la freqüència de pasVehicles eficientsÀrees de Proximitat.Tramvia.Treure motos i bicis de les voreresMobilitat als barris amb un fort desnivell orogràficEliminar places d'aparcament en superfícieCompartir i difondre entre la ciutadania els beneficis que les obres a l'espai públic tindran a nivell de contaminació, soroll, etc.Seguretat a les SuperillesAugmentar la visibilitat als passos de vianantsAvantatges per la DUM no contaminantDUM en funció del gàlibRestringir el pas de vehicles en alguns carrers en cap de setmanaMobilitat als centres escolarsAparcament massiu de bicicletesAfavorir transport públic interurbà.Adaptar normativa a la realitat de la bicicleta.Ampliar les voreresMillora de la xarxa d'itinerarisCompartir, difondre i generar debat crític sobre mobilitat des de l'AjuntamentApujar l'àrea verda i blava i reduir les places d'aparcament en superfíciePeatge urbà d'accés a la ciutatApujar el preu de la benzinaAtenció a les especificitats de cada SuperillaMètodes de DUM.Presentació sessió 3Descarregar fitxerSessió "L'espai públic i la mobilitat"Acta sessió 3Descarregar fitxerSessió "L'espai públic i la mobilitat"Acta de la trobada
DINÀMICA. El globus vermell.
10 minuts. Es van fer una sèrie de preguntes a l’estil concurs als assistents a la sessió per provocar la reflexió i sensibilització respecte diferents temes. Aquests votaven a mà alçada la resposta que creien correcta amb unes targetes vermelles, verdes i grogues que se'ls hi havien entregat prèviament. De manera generalitzada, el grau de coneixement de les qüestions que es van plantejar va ser alt. Les preguntes i respostes formulades van ser les següents:
1) Quin és el districte que té més superfície dedicada al vianant?
Sant Martí
Gràcia
Ciutat Vella (resposta correcta)
2) Quina ciutat creus que té més densitat de vehicles?
Londres
Barcelona (resposta correcta)
Madrid
3) Quin % de l'espai públic està destinat al transport públic (en superfície)?
3% (resposta correcta)
12%
21%
4) Quin % de l'espai públic està destinat al vehicle privat?
15%
32%
49% (resposta correcta)
5) Quin és el mode de desplaçament més utilitzat a la ciutat (en superfície)?
A peu (resposta correcta)
Transport públic
Vehicle propi
6) Els infants més exposats a nivells alts de contaminació experimenten un desenvolupament cognitiu (memòria i atenció) menor al d'infants exposats a menys contaminació. Veritat o fals?
Veritat (resposta correcta)
Fals
+info: en zones més contaminades, el desenvolupament és d’un 7% i en zones menys contaminades supera l’11%.
OBERTURA. Álvaro Nicolás Loscos. Àrea de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona.
5 minuts. Explicació del PMU com a document que regirà les directrius de mobilitat dels futurs anys.
INTRODUCCIÓ PROCÉS PARTICIPATIU DEL PMU. Carme Ruiz Querol. Àrea d'Ecologia Urbana, Ajuntament de Barcelona.
5 minuts. Explicació del desenvolupament del procés participatiu del PMU, de les sessions passades i de les previstes.
EXPOSICIÓ TÈCNICA PMU ADAPTADA AL TEMA DE LA SESSIÓ. Eugeni Rico. Àrea de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona.
10 minuts. Objectius i estructura del PMU.
EXPLICACIÓ DE LA SESSIÓ. El globus vermell
5 minuts. Objectius, estructura, temàtiques i metodologia.
DEBAT GENERAL: DIAGNOSI + PROPOSTES
60 minuts. Es van organitzar 3 subgrups de 12 persones/grup aprox., cada grup treballava amb papers de gran format i es va fer un canvi de taula.
El treball sobre papers de gran format o plànols consistia en un tros del plànol de Barcelona que contenia grafiats alguns usos i situacions quotidianes a l'espai públic i havia de servir com a suport per analitzar el model d'espai públic actual i fer-ne propostes de millora. A cada subgrup hi havia teixits urbans diferents: el nucli antic de Gràcia, amb grans illes de carrers pacificats; el teixit de l'Eixample, amb carrers amb alt volum de trànsit i activitat; i la zona propera al Mercat d'Hostafrancs a Sants, amb força carrers comercials, alguns de doble sentit i un alt volum de trànsit.
POSADA EN COMÚ
20 minuts. Després d’una hora de debat, es va fer un repàs i una posada en comú dels temes tractats.
FINAL: AGRAÏMENTS I TANCAMENT
Compartir