Què és el Pla Especial Urbanístic d'establiments de pública concurrència i altres usos al districte de Sant Martí (Pla d’Usos)?
El Pla d’Usos és una eina que s’utilitza per regular les activitats que tenen lloc als establiments de la ciutat oberts al públic i que ofereixen serveis i/o productes.
Barcelona és un referent quant a l’ús d’aquest instrument urbanístic, amb el qual es busca mantenir l’equilibri entre els diferents tipus d’establiments, promoure la diversitat comercial i impedir el monocultiu d’usos.
Es regulen les activitats de concurrència pública, com ara activitats d’exhibició i espectacles, activitats de canvi de moneda, activitats musicals i de restauració, activitats de jocs i atraccions, activitats culturals i socials, activitats audiovisuals i activitats zoològiques. Així mateix, també es pot regular establiments de comerç alimentari en règim d'autoservei, comerç alimentari amb degustació, comerç de conveniència , botiga annexa a gasolinera , establiments de telefonia i telecomunicacions i altres activitats, en funció de les necessitats concretes de l’àmbit d’anàlisi.
Quin és el procés de tramitació i aprovació d’un Pla d’Usos? I el calendari?
Un Pla d’Usos es tramita com els Plans Especials Urbanístics: s’inicia amb una aprovació inicial, segueix amb un termini d’exposició pública i presentació d’al·legacions, no inferior a un mes, i acaba amb una aprovació definitiva.
Atès que són documents d’iniciativa pública, no és d’aplicació el silenci administratiu, si bé normalment el Pla està subjecte als terminis marcats per les suspensions de llicències que puguin acordar-se en paral·lel a la redacció i tramitació del Pla.
Què regula un Pla d’Usos?
Els plans d’usos són els documents urbanístics que regulen la implantació de noves activitats, de concurrència pública, i d’altres amb un impacte assimilable, que tenen lloc en establiments pels quals és necessari haver obtingut una habilitació administrativa.
Està emparat en l’art. 67.3 de la Carta Municipal de Barcelona, així com en el capítol III de l’Ordenança municipal de les activitats i establiments de concurrència pública.
L’objecte d’aquest Pla Especial és actualitzar la regulació de la implantació de les activitats de concurrència pública, comerços alimentaris i altres establiments, establint les condicions d’implantació i integració urbana de les activitats a fi i efecte de preservar i millorar la qualitat ambiental a la ciutat i reduir els impactes i molèsties que aquestes generen en determinats entorns. Els treballs abasten el territori corresponent a tot el districte de Sant Martí, excepte el Port Olímpic.
Què no regula un Pla d’Usos?
El pla d’usos no regula els usos o les concessions administratives sobre l’espai públic (terrasses, la distribució urbana de mercaderies, estacionament, quioscs, etc...). Tampoc no regula els horaris ni les condicions específiques per al desenvolupament de les activitats atès que això últim es regula en les diverses ordenances i normativa sectorial d’aplicació.
Quines condicions introdueix la regulació del Pla d’Usos?
Per permetre un creixement raonable i equilibrat dels establiments a Sant Martí i alhora, evitar la saturació en zones concretes on es puguin crear problemes ambientals i de convivència, es revisaran i actualitzaran les condicions per a la implantació dels següents tipus d’activitats:
Activitats de concurrència pública: restauració, activitats musicals, centres de gimnàs, jocs i atraccions i activitats audiovisuals.
Establiments alimentaris: autoserveis, superserveis, supermercats, comerços alimentaris amb degustació i botigues de conveniència.
Establiments vinculats a la mobilitat i l’activitat turística: exposició i venda de lloguer de bicicles, motos i complements i de vehicles de mobilitat personal; manteniment i reparació de vehicles de motor i material de transport; establiments de comercialització de venda de viatges i serveis turístics; oficina o punt d’informació turística.
Quins són els objectius del nou Pla d’Usos?
Millorar la regulació vigent en coordinació amb els agents socials i veïnals en el procés d’elaboració de la diagnosi sobre els usos actuals dels barris del districte i en la definició dels criteris de la regulació.
Regular en clau d’habitatge, garantint l'equilibri entre necessitats dels residents i l’activitat comercial.
Regular en clau ambiental i de salut per garantir un entorn saludable.
Reforçar un nou model urbà que es basa en la millora de l’espai públic, una millora de la sostenibilitat i la transició cap a la descarbonització, tot limitant les activitats que tenen una major incidència en la via pública.
Quines estratègies de regulació pot tenir el Pla d'Usos?
Zones diferenciades de regulació: zones amb criteris específics per a cadascuna.
Àrea de densitat limitada: limitació màxim d'activitats permeses en una àrea determinada per evitar una concentració excessiva. Una àrea de densitat limitada es defineix com una zona situada al voltant d’un establiment on s’estableix un nombre màxim d’establiments destinats a determinades activitats.
Amplada de vial: que una nova activitat o establiment només es pugui implantar si el seu accés principal dóna a un carrer amb una amplada mínima específica.
Dimensió mínima/màxima de les activitats: determinació d'una superfície màxima o mínima de l’establiment per tal de permetre la seva implantació.
Distància lineal entre activitats: una separació mínima entre establiments d’una determinada categoria, mesurada en línia recta i calculada des del centre de la façana del local.
El Pla d’Usos pot incentivar la implantació de certes activitats?
El pla d’usos és un instrument de naturalesa urbanística que únicament pot modular la implantació de noves activitats per garantir l’equilibri d’usos, però no promou ni incentiva l’obertura de cap activitat concreta. No obstant això, i com a conseqüència de la limitació de certes activitats regulades, és possible que aquest fet faciliti/permeti la implantació d’aquelles activitats que no tinguin cap tipus de restricció.
La regulació dels supermercats fantasma i les macrocuines forma part del Pla d’Usos de Sant Martí?
No, aquestes activitats es regulen a nivell de ciutat en el Pla especial d'usos d'activitats vinculades al repartiment a domicili, que es va aprovat definitivament en data 27 de gener de 2023.
Actualment s’està tramitant la Modificació puntual del Pla especial d'usos d'activitats vinculades al repartiment a domicili.
Què són les botigues de conveniència?
Són un tipus d’establiment, amb superfície neta de venda no superior als 500 m2, que distribueix la seva oferta entre articles com ara llibres, diaris, revistes, productes d’alimentació, discos i vídeos i han d’estar oberts al públic un mínim de 18 hores diàries.
Les botigues de souvenirs estan contemplades en aquest Pla?
No. Aquestes activitats es regulen en la Modificació del Pla Especial d'Ordenació dels establiments comercials destinats a la venda d'articles de record o souvenirs a la ciutat de Barcelona, aprovada definitivament en data 20 de juliol de 2018.
Les llicències caduquen o s’extingeixen quan hi ha canvi de propietari/ària?
Les llicències tenen vigència indefinida. Si un local es traspassa es pot mantenir la llicència anterior.
Què passa quan una llicència es dona de baixa, especialment a zones saturades?
Si una llicència es dona de baixa, la nova llicència que es demani per a aquell local haurà d’ajustar-se a les condicions de regulació del Pla d’Usos vigent en el moment de sol·licitud de la llicència.
El Pla d’Usos pot regular els horaris de les activitats de pública concurrència?
El Pla d’Usos no regula els horaris de les activitats.
El Pla d’Usos regula les terrasses de restauració?
El Pla d’Usos no regula les terrasses del carrer. Aquestes es regulen a través de l’Ordenança de Terrasses.
Quins són els terminis i requisits necessaris per a la concessió de llicències?
Es requereix un informe favorable i una llicència d'obres per tramitar l'alta de la llicència d'activitats. Es pot consultar més informació de la tramitació en els enllaços següents:
Com es regulen els locals en planta baixa que tenen accés directe a les escales d'habitatges?
En aquests casos específics es fa un estudi detallat de les realitats de cada cas per afavorir el comerç de barri. Totes les activitats incloses en l'àmbit d'aquest pla que s'instal·lin de nou hauran de tenir accés per al públic des de la via pública. En cap cas es podrà accedir als establiments des d'espais comuns o privatius vinculats a l'ús d'habitatges.
Quina regulació tenen els quioscos? Els afecta el Pla d’Usos?
Les activitats dels quioscos són concessions administratives sobre la via pública. Es considera una activitat vinculada a l'espai públic i es regulen per conveni, no pas pels plans d’usos, que estableix les condicions particulars de la concessió.
Com intervé el Pla d’Usos a les zones ja saturades per l'increment de llicències de restauració?
Limita la densitat d’establiments impedint que, en aquelles zones on se supera el nombre establert, es puguin implantar nous locals de restauració. D’aquesta manera es promou un decreixement natural, per afavorir la diversitat d’usos i garantir un equilibri de serveis en aquell àmbit.
El nou Pla d’Usos té efectes retroactius?
Els Plans d’Usos són executius a partir de la publicació del document aprovat definitivament. Afecta a la implantació de les noves activitats. Si les activitats existents no compleixen amb les determinacions establertes pel nou pla, queden en règim de disconformitat. No obstant això, l’activitat es pot continuar desenvolupant, tenint en compte les determinacions establertes a l’article 108 del Text refós de la Llei d’Urbanisme.
Compartir