La sessió s’inicia puntualment amb la presentació sobre els Pressupostos Participatius 2024-2027. Les adolescents escolten amb interès, tot i que inicialment es mostren força passives i amb poca participació. Per trencar el gel, es genera una interacció constant entre les assistents, demanant les seves opinions, compartint conceptes i exemples per clarificar aquells més complicats d’entendre, i exemplificant tipologies de projectes possibles. Aquesta dinàmica participativa i activa incentiva progressivament l’interès del grup. Es fa èmfasi en recollir necessitats del barri, el districte o dels equipaments que utilitzen, i això comença a despertar les primeres idees entre les assistents.
Als 20 minuts de sessió, un grup de 10 adolescents comunica que han de marxar a la classe de boxa que té lloc al mateix espai en 10 minuts. Es dedica aquest temps a recollir les seves propostes inicials abans que marxin. Aquestes idees s’integren en el procés i es comparteixen amb la resta del grup més endavant.
Amb les participants restants, s’introdueix la dinàmica de generació de propostes. Ens asseiem al voltant d’una taula i les assistents comparteixen què consideren que falta al seu barri. Algunes idees són plantejades directament al tècnic municipal present per verificar-ne la viabilitat o comprovar si ja existeixen al districte. Per exemple, una proposta de construir un skate park es descarta perquè ja n’hi ha un de gran en una altra ubicació del districte.
La sessió continua amb el desenvolupament de les propostes identificades. A mitja sessió, arriben dos nois nous que fan dues propostes addicionals. Aquestes es comparteixen amb el grup, i totes les idees es reorganitzen, agrupant algunes d’elles per fer-les més completes. Posteriorment, les propostes es treballen conjuntament amb el tècnic municipal i la dinamitzadora del PIJ, i es comença a penjar-les a la plataforma Decidim.
En aquest moment, les adolescents mostren signes de dispersió, i es decideix fer una pausa per berenar. Durant la pausa, retorna el grup de boxa, que reprèn la feina desenvolupant les idees que havien proposat abans de marxar. Aquesta segona participació els permet concretar les seves propostes i assegurar-ne l’encaix en el procés.
Dos nois del grup han de marxar abans que la sessió finalitzi. Acorden amb la dinamitzadora del PIJ trobar-se divendres a l’hora del pati a la seva escola (e PIJ també hi és en aquesta franja horària) per acabar de penjar les seves propostes a la plataforma.
La sessió finalitza amb part del grup omplint l’enquesta de valoració i realitzant la dinàmica de la diana d’avaluació, l’altra part del grup ho farà a posteriori. Totes les propostes generades es pengen amb l’autoria de l’equipament, que assumeix la corresponsabilitat de seguir el procés i avisar els i les adolescents si les propostes passen a fases posteriors (priorització, concreció o votació final).
La sessió es valora com una experiència participativa, tot i les dificultats per activar el grup i mantenir la concentració. Les adolescents acaben mostrant interès en el procés i col·laboren en la generació de propostes viables i creatives per al seu barri, districte i l’equipament d’adolescents Jovecardí.
Propostes sorgides durant la trobada:
Rehabilitació de la façana del Mercat de Les Corts
Millores al Parc de la Maternitat (millorar i incorporar nou mobiliari de l’àrea infantil; afegir zona pícnic; pavimentar i allisar zona esportiva de bàsquet i fútbol)
Millores de l’equipament Jovecardí (reforma de la sala polivalent, incorporar un buc d’assaig insonoritzat i amb el material bàsic)
Instal·lació de cal·listènia al Parc de Josep Munté