El Plenari aprova l’actualització de l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions (27 de gener de 2023)
El nou text incorpora millores socials per nivell de renda a partir d’uns ingressos anuals inferiors a dues vegades l’IPREM i incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar.
També facilita l’ús ocasional del vehicle amb una ampliació del nombre d’autoritzacions anuals per als vehicles sense etiqueta de 10 a 24.
La normativa preveu una autorització temporal per als professionals que s’acosten a l’edat de jubilació i que fan servir el vehicle per treballar
El Ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat l’actualització de l’ordenança municipal que regula la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona i per tant s’han incorporat millores socials per acompanyar la ciutadania per nivell de renda i també es facilita l’ús ocasional dels vehicles sense etiqueta
Barcelona ha actualitzat així el text de l’ordenança d’una normativa que a partir d’aquest 2023 és obligatòria a qualsevol municipi de l’Estat espanyol tal i com regula la Llei del Canvi Climàtic.
El nou text manté l’essència de la normativa però flexibilitza alguns aspectes de determinats col·lectius per acompanyar la ciutadania en l’aplicació de la mesura. Els principals canvis, per tant, són:
Ampliació del nombre d’autoritzacions anuals, de 10 a 24, als vehicles que no disposen d’etiqueta ambiental. En aquest punt s’inclouen les autoritzacions per als vehicles històrics i clàssics i també els vehicles estrangers.
S’incorporen vehicles en la categoria de vehicles singulars amb autorització anual. S’inclouen novetats com vehicles d’autoescola, porta contenidors, Gabia, Dumper, blindats o vehicle cisterna per exemple.
Vehicles sense etiqueta que estan realitzant una revisió o reparació al taller. Tenen autorització mentre el vehicle està al taller.
Vehicles sense etiqueta dedicats a l’exercici professional i que els seus titulars estiguin pròxims a la jubilació. Es planteja que seran autoritzats els vehicles de les persones titulars dels quals acreditin que, en la data d’aprovació de l’ordenança, els manquen fins a 5 anys cotitzats en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), al Règim general de la Seguretat Social, o d’altre règim alternatiu, que li pertoquin per assolir els anys cotitzats legalment establerts per accedir al règim de jubilació
Vehicles sense etiqueta que tenen com a titular persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals inferiors a 2 vegades l’indicador de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar.
Vehicles sense etiqueta en estat de reposició sobre el qual s’acredita la compra d’un vehicle nou que compleixi els criteris tecnològics permesos, mentre duri el període de lliurament del vehicle nou.
La resta d’exempcions previstes en l’ordenança són les que ja incorpora la norma en l’actualitat, especialment aquells casos de persones amb malalties cròniques, en tractament mèdic o que pateixen alguna discapacitat. El nou text s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per impulsar el debat ciutadà entorn al desplegament i aplicació de la norma que té com a principal objectiu millorar la qualitat de l’aire de la ciutat per protegir la salut dels veïns i les veïnes.
Des de l’anunci del desplegament de la ZBE l’any 2017, la mesura ha permès eliminar 600.000 desplaçaments amb vehicles contaminants a la ciutat de Barcelona. De fet, la ZBE, conjuntament amb altres actuacions de priorització del transport públic i de transformació urbana (eixos verds, Superilla Barcelona, Protegim Escoles, etc.), ha consolidat una tendència a la baixa dels nivells de contaminació a la ciutat. Els nivells de NO2 han baixat un 31% en les estacions de trànsit respecte a l’any 2015.
L’Ajuntament de Barcelona preveu continuar actuant i analitzant la possibilitat d’actualitzar la ZBE, alhora que aplica altres mesures a la ciutat, actuacions que avancin en la lluita per l’emergència climàtica i la transició energètica.
Compartir