-Ordenança per la qual es modifica l’Ordenança, de 27 de Novembre de 1998, de circulació de vianants i de vehicles (subrallat la part que es proposa modificar)
PREÀMBUL
L’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, de 27 de novembre de 1998, modificada per acords del Consell Municipal de data 20 de juliol de 2001, de 23 de desembre de 2005, de 23 de febrer de 2007, de 27 de febrer de 2015 i de 26 de maig de 2017, desplega les competències per a l'ordenació i el control del trànsit a les vies urbanes de la titularitat municipal, així com per a la seva vigilància per mitjà d'agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció d’aquestes infraccions quan no estigui expressament atribuïda a una altra administració que l’Ajuntament de Barcelona té atribuïdes en matèria de trànsit, circulació i estacionament de vehicles i seguretat viària pel Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, i les seves disposicions reglamentaries, i per la Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona, així com la Carta Municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre.
La normativa estatal que regula les normes de trànsit i circulació ha estat modificada amb efectes en la normativa de la mobilitat urbana; així el Reial decret 970/2020, de 10 de novembre, pel qual modifica el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 1428/2003 de 21 de novembre, i el Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998 de 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit.
Aquestes normes tenen en compte que a l'àmbit urbà el vehicle de motor ja no és l’únic protagonista de la mobilitat urbana i ha donat pas a un ús compartit de la via amb altres modes de desplaçament com els vehicles de mobilitat personal, així com una adequació de les velocitats genèriques amb una reducció d’aquestes que té l'efecte en la reducció de la sinistralitat de les persones més vulnerables, sense que això suposi, com indica la norma estatal, un major alentiment del trànsit, es rebaixa el límit genèric de velocitat en via urbana de 50 km/h a 30 km/ h i s’actualitzen, seguint la normativa estatal, les velocitats de circulació genèriques a les vies urbanes, en funció de les seves característiques.
La circulació i la normativa urbana també es veu afectada per l'aprovació i l'entrada en vigor de la Llei 18/2021, de 20 de desembre, per la qual es modifica el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre; és per això que cal adequar l'Ordenança a la normativa estatal.
Les novetats que aquesta Ordenança de modificació recull són la regulació de nous aspectes de la mobilitat urbana com ara els vehicles de mobilitat personal, que, tal com recull la normativa estatal, no cal considerar-los com una amenaça sinó com una oportunitat per disminuir l'ús del cotxe, però que inexorablement requereixen d'una estricta regulació que permeti la seva incorporació a la circulació urbana amb les garanties de seguretat viària i de respecte als vianants com a màxima expressió de qui és vulnerable a les vies urbanes.
També es regula que els conductors i conductores menors d'edat no poden circular amb taxes d'alcohol a la sang superior a 0 grams per litre, així com la prohibició de circular per les voreres dels vehicles de mobilitat personal, dels cicles i de les bicicletes.
De de les competències generals que la llei atorga als municipis, en destaca la relacionada a la lletra g) de l'article 7 del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, consistent en la competència de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes per motius mediambientals i la contemplada a l’article 18 de la mateixa llei, que permet d’acordar, entre altres mesures, la prohibició total o parcial d’accés a parts de la via, amb caràcter general, o per a determinats vehicles, o el tancament de determinades vies, competència de gran importància per poder actuar i regular la circulació per motius ambientals que és una de les exigències europees per una major qualitat ambiental i que sol·licita la ciutadania per tenir un municipi de més qualitat de vida.
Aquesta Ordenança també inclou un article que regula la circulació especifica de les bicicletes pel Parc Natural de la Serra de Collserola, aspecte necessari a regular dins de cada ordenança dels municipis que integren el parc natural i amb això donar legalitat a la circulació d'aquests vehicles pel medi natural i al seu control.
Aquesta Ordenança de modificació s’adequa als principis de bona regulació, de conformitat amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D’acord amb els principis de necessitat i eficàcia, es fonamenta en garantir la seguretat viària en la circulació urbana amb l’adequada protecció de la salut humana i de respecte als vianants, els més vulnerables les vies urbanes. D’acord amb el principi de seguretat jurídica, la norma és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic estatal i europeu, i es genera un marc normatiu estable, predictible, integrat i de certesa, que facilita el seu coneixement i comprensió per oferir solució als desafiaments presents i futurs que suposa l’aparició de nous modes de desplaçament, que afecta especialment a les grans aglomeracions urbanes. També es compleix amb el principi de proporcionalitat, ja que regula els aspectes imprescindibles per a la finalitat que persegueix, i recull aquelles restriccions estrictament necessàries per complir amb les raons d’interès general que la motiven. Així mateix, s’ajusta al principi de transparència, en tant que la norma defineix clarament els seus objectius, i s’ha seguit en la seva elaboració tots els tràmits d’informació i audiència públiques exigits legalment, i ha assegurat la participació tant de la ciutadania, en general, com dels col·lectius i sectors vinculats a la mobilitat en particular. Per últim, aquesta ordenança de modificació satisfà al principi d’eficiència, ja que no introdueix càrregues administratives per a la ciutadania.
De manera general, les modificacions d'aquesta Ordenança es realitzen amb la finalitat d'assolir l'objectiu principal de la regulació de la circulació i la mobilitat urbana que faciliti les línies d'actuació que l'Ajuntament de Barcelona té fixades en una mobilitat segura, sostenible i activa i que sigui equitativa fomentant els usos alternatius de la via pública i garantint-ne la accessibilitat al sistema de mobilitat eficient.
A través d’aquest enllaç pots consultar el text per aquest preàmbul, trobareu les modificacions destacades en blau.
Si vols consultar el text original complert de l'Ordenança de circulació de vianants i vehicles (gener 1999), pots fer-ho en aquest enllaç.
Si vols consultar el text consolidat de l'Ordenança de circulació i vehicles, post fer-ho en aquest enllaç.
Si vols consultar el text complert de la proposta de les modificacions de l'Ordenança de circulació i vehicles(2023), pots fer-ho en aquest enllaç.
+Ordenança per la qual es modifica l’Ordenança, de 27 de Novembre de 1998, de circulació de vianants i de vehicles (subratllat la part que es proposa modificar)
PREÀMBUL
L’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, de 27 de novembre de 1998, modificada per acords del Consell Municipal de data 20 de juliol de 2001, de 23 de desembre de 2005, de 23 de febrer de 2007, de 27 de febrer de 2015 i de 26 de maig de 2017, desplega les competències per a l'ordenació i el control del trànsit a les vies urbanes de la titularitat municipal, així com per a la seva vigilància per mitjà d'agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció d’aquestes infraccions quan no estigui expressament atribuïda a una altra administració que l’Ajuntament de Barcelona té atribuïdes en matèria de trànsit, circulació i estacionament de vehicles i seguretat viària pel Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, i les seves disposicions reglamentaries, i per la Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona, així com la Carta Municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre.
La normativa estatal que regula les normes de trànsit i circulació ha estat modificada amb efectes en la normativa de la mobilitat urbana; així el Reial decret 970/2020, de 10 de novembre, pel qual modifica el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 1428/2003 de 21 de novembre, i el Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998 de 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit.
Aquestes normes tenen en compte que a l'àmbit urbà el vehicle de motor ja no és l’únic protagonista de la mobilitat urbana i ha donat pas a un ús compartit de la via amb altres modes de desplaçament com els vehicles de mobilitat personal, així com una adequació de les velocitats genèriques amb una reducció d’aquestes que té l'efecte en la reducció de la sinistralitat de les persones més vulnerables, sense que això suposi, com indica la norma estatal, un major alentiment del trànsit, es rebaixa el límit genèric de velocitat en via urbana de 50 km/h a 30 km/ h i s’actualitzen, seguint la normativa estatal, les velocitats de circulació genèriques a les vies urbanes, en funció de les seves característiques.
La circulació i la normativa urbana també es veu afectada per l'aprovació i l'entrada en vigor de la Llei 18/2021, de 20 de desembre, per la qual es modifica el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre; és per això que cal adequar l'Ordenança a la normativa estatal.
Les novetats que aquesta Ordenança de modificació recull són la regulació de nous aspectes de la mobilitat urbana com ara els vehicles de mobilitat personal, que, tal com recull la normativa estatal, no cal considerar-los com una amenaça sinó com una oportunitat per disminuir l'ús del cotxe, però que inexorablement requereixen d'una estricta regulació que permeti la seva incorporació a la circulació urbana amb les garanties de seguretat viària i de respecte als vianants com a màxima expressió de qui és vulnerable a les vies urbanes.
També es regula que els conductors i conductores menors d'edat no poden circular amb taxes d'alcohol a la sang superior a 0 grams per litre, així com la prohibició de circular per les voreres dels vehicles de mobilitat personal, dels cicles i de les bicicletes.
De de les competències generals que la llei atorga als municipis, en destaca la relacionada a la lletra g) de l'article 7 del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, consistent en la competència de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes per motius mediambientals i la contemplada a l’article 18 de la mateixa llei, que permet d’acordar, entre altres mesures, la prohibició total o parcial d’accés a parts de la via, amb caràcter general, o per a determinats vehicles, o el tancament de determinades vies, competència de gran importància per poder actuar i regular la circulació per motius ambientals que és una de les exigències europees per una major qualitat ambiental i que sol·licita la ciutadania per tenir un municipi de més qualitat de vida.
Aquesta Ordenança també inclou un article que regula la circulació especifica de les bicicletes pel Parc Natural de la Serra de Collserola, aspecte necessari a regular dins de cada ordenança dels municipis que integren el parc natural i amb això donar legalitat a la circulació d'aquests vehicles pel medi natural i al seu control.
Aquesta Ordenança de modificació s’adequa als principis de bona regulació, de conformitat amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D’acord amb els principis de necessitat i eficàcia, es fonamenta en garantir la seguretat viària en la circulació urbana amb l’adequada protecció de la salut humana i de respecte als vianants, els més vulnerables les vies urbanes. D’acord amb el principi de seguretat jurídica, la norma és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic estatal i europeu, i es genera un marc normatiu estable, predictible, integrat i de certesa, que facilita el seu coneixement i comprensió per oferir solució als desafiaments presents i futurs que suposa l’aparició de nous modes de desplaçament, que afecta especialment a les grans aglomeracions urbanes. També es compleix amb el principi de proporcionalitat, ja que regula els aspectes imprescindibles per a la finalitat que persegueix, i recull aquelles restriccions estrictament necessàries per complir amb les raons d’interès general que la motiven. Així mateix, s’ajusta al principi de transparència, en tant que la norma defineix clarament els seus objectius, i s’ha seguit en la seva elaboració tots els tràmits d’informació i audiència públiques exigits legalment, i ha assegurat la participació tant de la ciutadania, en general, com dels col·lectius i sectors vinculats a la mobilitat en particular. Per últim, aquesta ordenança de modificació satisfà al principi d’eficiència, ja que no introdueix càrregues administratives per a la ciutadania.
De manera general, les modificacions d'aquesta Ordenança es realitzen amb la finalitat d'assolir l'objectiu principal de la regulació de la circulació i la mobilitat urbana que faciliti les línies d'actuació que l'Ajuntament de Barcelona té fixades en una mobilitat segura, sostenible i activa i que sigui equitativa fomentant els usos alternatius de la via pública i garantint-ne la accessibilitat al sistema de mobilitat eficient.
A través d’aquest enllaç pots consultar el text per aquest preàmbul, trobareu les modificacions destacades en blau.
Si vols consultar el text original complert de l'Ordenança de circulació de vianants i vehicles (gener 1999), pots fer-ho en aquest enllaç.
Si vols consultar el text consolidat de l'Ordenança de circulació i vehicles, post fer-ho en aquest enllaç.
Si vols consultar el text complert de la proposta de les modificacions de l'Ordenança de circulació i vehicles(2023), pots fer-ho en aquest enllaç.
Compartir