Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Tancar el debat

Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?

Article 14. Circulació de cicles i bicicletes

Avatar: Debat oficial Debat oficial Tancat

L’Ordenança de 27 de novembre de 1998 de circulació de vianants i de vehicles queda modificada en aquests termes (subratllat la part que es proposa modificar):
Set.- Es modifiquen el títol i tots els apartats de l’article 14, que queda redactat de la forma següent:

Article 14. Circulació de cicles i bicicletes

1. La regulació d'aquest article s'aplica als usos i circulació dels cicles i bicicletes i també a bicicletes de pedals amb pedaleig assistit.

2. A les vies urbanes la circulació dels cicles i bicicletes i també de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit ha de desenvolupar-se per les calçades, pels carrils bici i per les zones especialment habilitades.
La circulació dels cicles i bicicletes i també a bicicletes de pedals amb pedaleig assistit ha de desenvolupar-se seguint les condicions i preferències específiques dels següents epígrafs:

  • 2.1. La circulació de bicicletes, cicles i també bicicletes de pedals amb pedaleig assistit per la calçada ha de desenvolupar-se preferentment pel carril més proper a la vorera, gaudint de les prioritats de pas previstes a les normes de trànsit vigents.

  • 2.2. La circulació pel carril bici atorga prioritat de pas a les bicicletes, als cicles i a les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit respecte als vehicles a motor, i també quan els vehicles a motor realitzin, a les calçades, maniobres de gir a dreta o esquerra i tallin el sentit de la marxa de les persones ciclistes. En tots els casos, han de reduir la velocitat en els passos habilitats per als vianants i passar prenent les precaucions necessàries; en aquests espais, degudament senyalitzats amb pas de vianant o escaquer, la prioritat sempre és del vianant.

  • 2.3. Les bicicletes, els cicles i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit poden circular pel carril de la marxa als carrers de vianants, carrers sense voreres, carrers residencials de velocitat màxima de 20 km/h i quan tingui plataforma única, excepte senyalització específica que ho prohibeixi. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es pot autoritzar la circulació en sentit contrari.

  • 2.4. Les bicicletes, els cicles i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit poden circular per les voreres en el cas que es tracti de persones adultes que acompanyin a ciclistes menors de 12 anys.


3. Les persones conductores de bicicletes, cicles i bicicletes de pedals amb pedaleig assistit:

  • 3.1. Han de mantenir una posició de conducció que asseguri la diligent conducció.

  • 3.2. No poden:
    a) Circular amb el vehicle recolzat només en una roda.
    b) Agafar-se a altres vehicles en marxa.
    c) Deixar el manillar amb ambdues mans.
    d) Circular fent zig-zag entre vehicles en marxa.
    e) Carregar la bicicleta o cicle o amb objectes que dificultin les maniobres o redueixin la visió.
    f) Circular amb auriculars o cascs connectats a aparells receptors o reproductors de so.
    g) Circular amb taxes d’alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni amb presència de drogues. En cap cas les persones conductores menors d’edat poden circular per les vies urbanes amb una taxa d'alcohol en sang superior a 0 grams per litre o d'alcohol en aire espirat superior a 0 mil·ligrams per litre.

  • 3.3. Quan circulin per les zones excepcionalment habilitades:

  • a) Han de respectar la preferència dels vianants.
    b) No poden circular a menys d'1 metre de les façanes i extremar l'atenció respecte la incorporació de ciutadans/es dels immobles a la vorera.
    c) No poden fer qualsevol maniobra que pugui afectar a la seguretat dels vianants.
    d) Han de reduir la velocitat quan travessin un pas de vianants per evitar situacions de conflicte amb els vianants, i passar prenent les precaucions necessàries, respectant sempre la preferència dels vianants.
    e) En cas d’aglomeracions, han de baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via.
    3.4. Quan circulin pels parcs públics:

  • a) Han de respectar la preferència del vianant.

  • b) Han de respectar el patrimoni natural i el mobiliari urbà.

  • c) No poden circular per sobre parterres, àrees i/o zones amb vegetació de qualsevol tipus, i totes aquelles zones expressament senyalitzades a tal efecte.

  • d) Han de respectar la senyalització i seguir les vies ciclistes i itineraris de les zones pavimentades o de terra en cas d'existir-hi.

  • e) En cas d’aglomeracions, han de baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via.

4. Els cicles, les bicicletes i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit han de dur un timbre i, quan sigui obligatori l'ús d'enllumenat, han de dur llums i estar dotats d'elements reflectants degudament homologats, així com d'altres elements que la normativa vigent estableixi.

5. Els cicles, les bicicletes i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit no poden estar ocupats per un nombre de persones superior al que per construcció puguin transportar, tot i així, quan el conductor sigui major d’edat, podran transportar un menor de fins a set anys, amb casc homologat, en seient addicional que haurà d’ésser igualment homologat.
Aquests vehicles no poden transportar passatgers mitjançant remolcs o semiremolcs, amb les següents excepcions:
a) Transport de persones amb problemes de mobilitat física i/o psíquica, realitzats per fundacions o entitats socials sense ànim de lucre.
b) Transport d’un menor de fins a set anys, amb casc homologat. En ambdós casos la conducció del cicle, bicicleta o bicicleta de pedals amb pedaleig assistit, s’ha de portar a terme per persona major d’edat i els remolcs o semiremolcs han de ser homologats.

6. Als cicles, a les bicicletes i també a les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit es permet transportar animals de companyia o mercaderies, utilitzant remolcs, semiremolcs o altres elements degudament homologats. La circulació i estacionament de tota mena de cicles i bicicletes pot ser restringida totalment o parcialment, per l'autoritat municipal, en certes vies, zones o itineraris de la ciutat per motius de seguretat viària, millora de la circulació o motius mediambientals.

7. És obligatori, per part de les persones titulars, per circular per les vies de la ciutat, la identificació dels cicles, bicicletes i també bicicletes de pedals amb pedaleig assistit:
a) Que estiguin afectes al servei de bicicletes d'ús públic i compartit. L'ús d'aquestes bicicletes requereix títol habilitant.
b) Que hi estiguin destinats al transport de mercaderies i/ o paqueteria, i quan el vehicle constitueix medi o suport principal de l'activitat comercial, turística o econòmica que es desenvolupa.
c) Que siguin objecte d'arrendament per persona física o jurídica que exerceix una activitat amb ànim de lucre.
d) Quan estiguin destinats al transport de persones amb problemes de mobilitat física o psíquica, fet per fundacions o entitats socials sense ànim de lucre. Aquesta activitat no comprèn ni permet el transport de persones en cicles o bicicletes com una activitat amb ànim de lucre.

8. Quan les bicicletes, els cicles i les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit provinguin d'arrendament per persona física o jurídica que exerceix una activitat de tipus turístic o d'oci amb ànim de lucre, no poden circular en bicicleta o cicle grups superiors a:
a) 9 persones als carrers d'amplada inferior als 10 metres. Aquest grup pot ser acompanyat per 1 ciclista acreditat com assistent per la prestadora de l'activitat. Els grups no poden efectuar parades als carrils bici.
b) 15 persones a la resta de carrers del municipi. Aquest grup pot ser acompanyat per 3 ciclistes acreditats com assistents per la prestadora de l'activitat. Els grups no poden efectuar parades als carrils bici.
En les dues situacions anteriors han de circular segons la normativa de les bicicletes i cicles i han de mantenir una distància entre grups de més de 50 metres.

9. A més de les condicions generals, els cicles i bicicletes adaptats per al transport de mercaderies i que estan autoritzats a circular per zones de vianants i per vies de plataforma única, han de respectar les següents condicions generals de circulació, a més de les especifiques que s’estableixi per cada zona per mitjà de la senyalització corresponent:
a) El transport de mercaderies es pot realitzar només per accedir als locals i a les botigues per efectuar les operacions de càrrega i de descàrrega o distribució urbana de mercaderies, no superant la velocitat màxima de 10 km/h i les restriccions horàries que s’estableixen per cada zona i mitjançant senyalització.
b) Les bicicletes i els cicles que transporten mercaderies només poden circular per les vies indicades en el mateix sentit que el genèric de la via, no podent circular a contra sentit per motius de seguretat tret que una senyalització concreta ho permeti en alguna via.
c) Per tots els carrils bici hi poden circular les bicicletes i els cicles de més de dues rodes de transport de mercaderies (quan l’amplada del vehicle ho permeti).
d) Per les calçades zona 30, hi poden circular les bicicletes i els cicles de més de dues rodes de transport de mercaderies, tant per la calçada com pel carril bici, sempre en el sentit de circulació establert.
e) Pels parcs públics, hi poden circular, en cas de tenir el punt d’origen o per destí de la distribució urbana de mercaderies o tasques de càrrega i/o de descàrrega dins el mateix, sense superar la velocitat màxima de 10 km/h, seguint les vies ciclistes i itineraris, si existeixen. No poden circular sobre les zones verdes.

10. S’estableixen les següents condicions específiques de circulació dels cicles de més de dues rodes i bicicletes de transport de mercaderies:
a) L’obertura de l’activitat està sotmesa al procediment d’intervenció previst legalment.
b) Els cicles de més de dues rodes i les bicicletes de transport de mercaderies que suposen una activitat d’explotació econòmica han d’estar identificats i, si així ho disposa la normativa aplicable, han d’estar inscrits en el registre que correspongui.
c) Les persones físiques o jurídiques titulars, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol, o de cicles de més de dues rodes i de bicicletes de transport de mercaderies han de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers i els danys i perjudicis que es puguin derivar amb caràcter subsidiari per l’ús d’aquells vehicles i cicles que en facin les persones als quals els cedeixin o lloguin.
d) La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha de vetllar perquè les persones usuàries dels cicles de més de dues rodes i bicicletes disposin d’un nivell d’habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de la via pública.
e) Els cicles i les bicicletes de transport de mercaderies, així com els que suposen una activitat d’explotació econòmica i les persones usuàries poden portar elements que els identifiqui com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries es regula pel que disposa l’Ordenança municipal dels usos del paisatge urbà de Barcelona, aprovada per acord del Ple del Consell Municipal de 26 de març de 1999.
f) La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha d’informar els usuaris i les usuàries dels cicles de més de dues de les rutes autoritzades i les condicions de circulació.

11. Els cicles, les bicicletes i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit poden estacionar:

  • 11.1. En els espais habilitats a l’efecte i, sempre i quan les dimensions del cicle de més de dues rodes ho permetin.

  • 11.2. En cas de no existir llocs a les immediacions o estar ocupats, també poden estacionar-se en altres parts de la via no prohibides per aquesta Ordenança. Amb aquest efecte:

  • a) Es prohibeix lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport.

  • b) Es prohibeix lligar aquests vehicles a altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l'element.

  • c) Es prohibeix estacionar davant de zones on hi hagi reserves d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega a la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva.

  • d) Es prohibeix l'estacionament en llocs reservats a altres persones usuàries o serveis, i a les zones de servei Bicing, si la bicicleta no integra aquest servei.

  • e) Es prohibeix l'estacionament a les voreres quan s'impedeixi el pas dels vianants

12. Els cicles bicicletes i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit dedicats a la distribució i transport de mercaderies poden estacionar sota les condicions següents:
a) Poden utilitzar les zones de càrrega i descàrrega complint les mateixes condicions que altres vehicles que fan les operacions de distribució de mercaderies.
b) Poden aturar-se per realitzar la seva operativa als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no es disposi d’espai habilitat a l’efecte en calçada, en tot els casos, s’ha de deixar un espai lliure pels vianants de tres metres. En cap cas poden estacionar en aquests espais, i només es permeten operacions de càrrega i descàrrega. L’accés a les voreres en cap cas es pot fer a través dels passos de vianants: cal fer servir guals de vehicles o altres guals habilitat a l’efecte, o les vorades, quan la seva alçada ho permeti. Les bicicletes, cicles i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit destinades a la distribució de mercaderies han de portar l’abalisament i els intermitents (llums de canvi de direcció) necessaris per poder senyalitzar les aturades als llocs on es permeti realitzar-les.

13. Són d'aplicació a les bicicletes, als cicles i també les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, les disposicions relatives a la retirada de vehicles de la via pública indicades a l’articulat d’aquesta Ordenança, d'acord amb la Llei.
Són causes específiques de retirada:
a) L'estacionament durant un mes al mateix lloc, quan falti algun element indispensable per a la circulació, o les condicions generals permetin deduir raonablement un notori estat d'abandonament.
b) L'estacionament en els supòsits expressament prohibits de manera general per a tot tipus de cicles i bicicletes.

El debat es va tancar el 01/03/2023 09:04 amb aquestes conclusions:

La petició de que a les voreres només hi hagin vianants i l’edat màxima per als ciclistes en vorera es respon a l’article 7, on s’indica que les voreres són per a ús i estada dels vianants, i no es permet la circulació de vehicles. Sí que s’admet circular-hi amb joguines, vehicles de PMR i s’admeten ciclistes de menys de 12 anys i els seus acompanyants. Ampliant aquest permís fins als 14 anys i a les persones adultes que transportin menors d'edat en el cas de carrers sense carril bici o zona especialment habilitada

 

En referència a modificar l’article per tal de diferenciar cicles, bicicletes i bicicletes de pedaleig assistit, no s'ha modicitat perquè s’ha fet servir la nomenclatura DGT. En referència a modificar l’article 14.2.4. per afegir els passos de vianants, cal destacar que la circulació als passos de vianants es descriu a l’article 14.3.3.d.

 

En referència a la circulació de cicles i bicicletes per calçada, es sol·licita que aquests vehicles disposin de matrícula, i els seus conductors, d’assegurança i formació viària. Aquests punts no són objecte de la present modificació, atès que en el marc de les competències estatals està previst la seva implementació.

 

En aquest mateix sentit, es demana que s’estableixi una distància mínima entre ciclistes i vianants, que no s’estableix, perquè els vianants no han de circular per la calçada, només poden creuar-la en els passos habilitats on sempre tindran preferència.

 

No es planteja que les bicicletes puguin ignorar el semàfor en determinades vies (quan ho poden fer, no se’ls posa vermell, sinó ambre) ni es contempla que puguin fer servir el carril bus de manera sistemàtica (només si així s’especifica a la senyalització pertinent). De la mateixa manera, és a la senyalització pertinent on s’indica l’existència del carril bici, però no s’estableix obligatorietat per als ciclistes de circular-hi, podent-ho fer per la calçada, encara que hi hagi carril bici. Tampoc es permetrà circular amb auriculars.

 

També es demana poder circular en ambdós sentits en un carrer de carril únic, això es permetia quan la xarxa de carrils bici no estava tan desenvolupada, però la capil·laritat que té actualment la xarxa ciclable de Barcelona ja no fa necessari circular en contra del sentit de la marxa, i per això s’ha retirat del text aquesta possibilitat.

 

En referència al comentari de modificar el punt 3.2 de l’article, per introduir la prohibició d’utilitzar el timbre per part de les bicicletes, aquest aspecte està recollit a l’Ordenança de Medi Ambient de Barcelona. El reglament general de trànsit al seu article 110 especifica quan es poden utilitzar advertències acústiques, prohibint el seu ús immotivat o exagerat. També cal destacar que al mateix article ja es deixa clar que s’ha utilitzar les dues mans en la conducció d’aquests vehicles, per tant, no es contempla especificar que està prohibit utilitzar aquests vehicles amb una mà mirant el telèfon mòbil.

 

Les autoritats municipals tenen la competència de demanar que no es circuli per una via per múltiples circumstàncies, per tant no es modificarà l’apartat que l’article ho especifica.

 

En tot un conjunt d’aportacions es fa referència a les condicions d’aparcament de les bicicletes, que també s’estableixen en aquest capítol. L’increment dels punts d’ancoratge, així com generar estacionaments per a bicis en locals buits, no són objecte d’aquesta normativa i no s’inclouen a la present modificació. La prohibició d’ancorar les bicicletes al mobiliari urbà ja és vigent en l’actualitat i no es modifica; pel que fa als elements privats d’un immoble, els espais privats no són l’objecte de l’ordenança i no s’inclourà la prohibició d’ancoratge i/o estacionament en aquests espais.

 

En algunes aportacions es fa referència a la retirada de les bicicletes mal estacionades. Les bicis abandonades es poden retirar en les condiciona exposades als articles 63, 64 i 65 d’aquesta ordenança, que no són objecte de la present modificació.

 

En referència a les bicicletes de lloguer i a la seva ocupació de l’espai públic, aquesta modificació no pretén incorporar canvis regulatoris per a les bicis de lloguer.

 

També hi ha força aportacions en referència als passatgers que es poden portar en bici, i la seva edat (no existeix una edat mínima per la circulació en vies urbanes). S’ha modificat l’Ordenança per tal que els límits dels passatgers en remolc o cadireta vinguin donats per les característiques de la bicicleta donades pel fabricant, i no es limitin a l’OCVV.

 

No es contempla permetre dur un gos lligat al costat de la bici, entenent que en un moment donat por ser impossible controlar alhora el gos i el vehicle i es pot produir un sinistre, motiu pel qual no s’inclourà aquest canvi en la modificació de l’OCVV. En referència a modificar l’ordenança perquè cicles i bicicletes puguin utilitzar cascs connectats a aparells de so, no es modifica perquè estan prohibits els auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so en l’article 18 del Reglament General de Circulació.

 

Per altra banda, hi ha aportacions fent referència a incrementar el control per fer complir la normativa i millorar el manteniment dels carrils bici i els seus separadors. Ambdós temes no són objecte de l’OCVV, i no s’inclouen en aquesta Ordenança. En referència a comentaris sobre l’aparcament de motos a la vorera, s’està prohibint amb senyalització a les voreres en els casos particulars i en aquesta modificació de l'ordenança s'estableix de manera estructural que les motos no puguin estacionar a la vorera d’entorns escolars o de centres hospitalaris, per assegurar la prioritat dels vianants en l’entrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles.

Fes servir els comentaris per a fer-nos arribar les teves aportacions sobre aquest article.
Si us plau indica el paràgraf o apartat s’obre el qual vols fer una aportació o plantejar una proposta de modificació, justificant el canvi proposat.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir