Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Tancar el debat

Quin és el resum o conclusions d'aquest debat?

Article 14 ter. Usos i circulació dels vehicles de mobilitat personal

Avatar: Debat oficial Debat oficial Tancat

L’Ordenança de 27 de novembre de 1998 de circulació de vianants i de vehicles queda modificada en aquests termes (subratllat la part que es proposa modificar):
Nou.- Es modifica el títol i tots els apartats de l’article 14 ter, que queden redactats de la forma següent:

“Article 14 ter. Usos i circulació dels vehicles de mobilitat personal

1. Aquest article regula i defineix els usos i les condicions de circulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP), segons la normativa estatal.
Els vehicles de mobilitat personal poden tenir dos usos: de transport personal o de transport de mercaderies. Aquests vehicles han de complir amb els requisits especificats al Manual de característiques que publica la Direcció General de Trànsit i que es recull al certificat de circulació de cada VMP.

2. S’estableixen les següents condicions generals de circulació dels vehicles de mobilitat personal:
a) No es pot circular amb taxes d’alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni amb presència de drogues. En cap cas les persones conductores menors d’edat poden circular per les vies urbanes amb una taxa d'alcohol en sang superior a 0 grams per litre o d'alcohol en aire espirat superior a 0 mil·ligrams per litre.
b) L’edat mínima permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal és de 16 anys. Els menors de 16 anys només poden fer ús de vehicles considerats joguines fora de les zones de circulació, i acompanyats i sota la responsabilitat dels seus pares o mares o tutors/es, o altres persones responsables.
c) Els vehicles de mobilitat personal per a transport personal o de mercaderies són vehicles d’una única plaça i no poden anar ocupats per més d’una persona.
d) Els vehicles de mobilitat personal no poden circular per les voreres, zones de vianants, ni túnels urbans, excepte en els túnels urbans que tinguin una infraestructura especifica com un carril segregat per a VMP, cicles i bicicletes. Aquesta ordenança permet desenvolupar per decret d'Alcaldia les excepcions que es considerin adequades per garantir la seguretat viària de les persones usuàries.
e) Les persones conductores d'un vehicle de mobilitat personal estan obligades a utilitzar el casc de protecció homologat per a aquests vehicles.
f) S’ha de conduir amb la diligència i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill la resta d’usuaris i usuàries de la via.
g) S’ha de circular respectant la preferència de les i els vianants. En creuar els passos de vianants, s’ha de reduir la velocitat.
h) Els vehicles de mobilitat personal han de complir amb l’establert al manual de característiques tècniques. En qualsevol cas han d'incorporar un sistema d'il·luminació a la part davantera i posterior i han d'incloure la funció de fre a la llum del darrere, així com un avisador acústic, i els que transporten mercaderies han de tenir instal·lats a més indicadors de direcció al davant i al darrere.
i) Els VMP poden circular pel carril de la marxa als carrers de vianants, carrers sense voreres, carrers residencials de velocitat màxima de 20 km/h i quan tingui plataforma única, excepte senyalització específica que ho prohibeixi. En cas d’aglomeracions, han de baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es podrà autoritzar la circulació en sentit contrari.

3. Els vehicles de mobilitat personal de transport personal, a més de les condicions generals, estan autoritzats a circular pels tipus de via i han de complir les condicions específiques de circulació següents:
a) En les calçades obertes al trànsit de vehicles a motor, només es pot circular quan el límit de velocitat genèric de la via no superi els 30 Km/h. En aquestes calçades cal respectar la velocitat màxima establerta sense superar en cap cas els 25 km/h.
b) Pels carril bici amb separació física de l’espai dels vianants, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal, sense superar la velocitat màxima de 25 km/h.
c) La circulació pel carril bici atorga prioritat de pas respecte als vehicles a motor i també quan els vehicles a motor realitzin, a les calçades, maniobres de gir a dreta o esquerra i tallin el sentit de la marxa dels usuaris del carril bici.
d) Els VMP han de reduir la velocitat en els passos habilitats per als vianants i passar prenent les precaucions necessàries; en aquests espais, degudament senyalitzats amb pas de vianant o escaquer, la prioritat sempre és del vianant.
e) Pels carrils bici a vorera senyalitzats, no separats de l’espai de vianants, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal, sense superar la velocitat màxima de 10km/h.
f) Per les vies de plataforma única on es permet l’accés i la circulació de vehicles a motor, poden circular respectant el límit de velocitat genèric establert. S’ha de circular mantenint un metre de distància mínima respecte de la línia de façanes. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via. Mitjançant la senyalització que correspongui es podrà autoritzar la circulació en sentit contrari.
g) Per túnels urbans que tinguin una infraestructura ciclista específica o estiguin senyalitzats a l’efecte s’han de respectar els límits de velocitat establerts, no superant mai els 25km/h.
h) Pels parcs públics, hi poden circular els vehicles de mobilitat personal sense superar la velocitat màxima de 10 km/h, seguint les vies ciclistes i itineraris, si existeixen. No poden circular sobre les zones verdes. En cas d’aglomeracions, cal baixar del vehicle per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de la via.

4. S’estableixen les condicions específiques de circulació dels vehicles de mobilitat personal que suposin una activitat d’explotació econòmica :
a) L’obertura de l’activitat està sotmesa al procediment d’intervenció previst a la Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l’activitat econòmica o a la legislació que la substitueixi. En cas de què no es disposi d’establiment i l’activitat es dugui a terme a l’espai públic és necessari obtenir la corresponent llicència d’ús comú especial del domini públic.
b) Els vehicles de mobilitat personal han d’estar identificats i, si així ho disposa la normativa aplicable, han d’estar inscrits en el registre que correspongui.
c) Les persones físiques o jurídiques titulars, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol, dels vehicles de mobilitat personal han de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers, pels danys i perjudicis que es puguin derivar amb caràcter subsidiari per l’ús d’aquells vehicles de mobilitat personal i cicles que en facin els usuaris i usuàries als quals els cedeixin o lloguin.
d) Els vehicles de mobilitat personal només poden circular amb grups de 2 persones i el o la guia i per les rutes marcades a l’annex X un màxim de 6 persones més el o la guia. Els vehicles de mobilitat personal (amb un màxim de 2 persones i el o la guia) poden circular segons els usos i condicions de circulació de l’article 14 . Els vehicles de mobilitat personal (amb un màxim 6 persones i el o la guia), poden circular només per les rutes marcades a l’annex X, segons les condicions de circulació establertes en aquesta Ordenança.
e) Els vehicles de mobilitat personal han de mantenir una distància entre els grups de més de 50 metres.
f) La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha de vetllar perquè els usuaris i les usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes disposin d’un nivell d’habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta d’usuaris i usuàries de la via pública.
g) El vehicle i les persones usuàries poden portar elements que els identifiquin com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries es regula pel que disposa l’Ordenança municipal dels usos del paisatge urbà de Barcelona, aprovada per acord del Ple del Consell Municipal de 26 de març de 1999.
h) La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha d’informar els usuaris i les usuàries dels vehicles de mobilitat personal de les rutes autoritzades i les condicions de circulació.

5. Els vehicles de mobilitat personal dedicats al transport de mercaderies no poden dedicar-se al transport de passatgers i se sotmeten a la regulació establerta per als cicles i les bicicletes que transportin mercaderies quant a l’accés a zones de circulació,. segons el que estableix l'article 14 per als cicles i bicicletes. Els VMP destinats a la distribució i transport de mercaderies han de portar reflectors laterals de color groc auto i del darrere de color vermell en arestes i vèrtexs de la càrrega, que permetin senyalitzar l'alçada i l'amplada: així mateix han de tenir instal·lats indicadors de direcció davanters com al darrere, necessaris per poder senyalitzar les aturades als llocs on es permeti realitzar-les.

6.- Els vehicles de mobilitat personal destinats al transport de mercaderies han d’estacionar-se en els espais habilitats a l’efecte i poden estacionar:
a) En els espais d’estacionament de càrrega i descàrrega, sempre i quan es respecti la senyalització existent i amb les mateixes condiciones que puguin fer-ho la resta de vehicles que utilitzen aquestes zones habilitades.
b) En els espais per a bicicletes, sempre que sigui possible segons les dimensions de l’espai d’estacionament i no s’obstaculitzi el pas de vianants.
c) Poden aturar-se per realitzar la seva operativa als espais en vorera de més de tres metres d’amplada, on es permet l’estacionament de motos, sempre que no es disposi d’espai habilitat a l’efecte en calçada i cal respectar l’amplada de pas, en tot els casos, s’ha de deixar un espai lliure pels vianants de tres metres. En cap cas podran estacionar en aquests espais, només es permeten operacions de càrrega i descàrrega. L’accés a les voreres en cap cas es pot fer a través dels passos de vianants: cal fer servir guals de vehicles o altres guals habilitat a l’efecte, o les vorades, quan la seva alçada ho permeti.

7. Pel que fa a l’estacionament dels vehicles de mobilitat personal, destinats al transport personal, han d’estacionar-se als llocs específicament destinats a aquesta finalitat, i és obligatori ancorar-los en aquests elements.

8. Són d'aplicació als vehicles de mobilitat personal les disposicions relatives a la retirada de vehicles de la via pública indicades a l’articulat d’aquesta Ordenança, d'acord amb la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i els seus reglaments de desenvolupament.
Són causes específiques de retirada:
a) L'estacionament durant un mes al mateix lloc, quan falti algun element indispensable per a la circulació, o les condicions generals permetin deduir raonablement un notori estat d'abandonament.
b) L'estacionament fora dels llocs destinats a l’efecte i sense ancorar.

9. És obligatori, per part de les persones titulars, per circular per les vies de la ciutat, la identificació dels vehicles de mobilitat personal que es trobin compresos en alguna de les situacions següents:
a) Que estiguin afectes al servei d'ús públic i compartit. L'ús d'aquests vehicles de mobilitat personal requereix títol habilitant.
b) Que estiguin destinats al transport de mercaderies i/ o paqueteria, i quan el vehicle constitueix medi o suport principal de l'activitat comercial, turística o econòmica que es desenvolupa.
c) Que siguin objecte d'arrendament per persona física o jurídica que exerceix una activitat amb ànim de lucre.”

El debat es va tancar el 01/03/2023 08:57 amb aquestes conclusions:

En referència a la circulació de VMPs, es sol·licita que aquests vehicles disposin de matrícula, i els seus conductors, d’assegurança i formació viària, així com que puguin anar en el transport públic. Aquests punts no són objecte de la present modificació, atès que en el marc de les competències estatals està previst la seva implementació.

 

Sí que és obligatori utilitzar el casc pels conductors de VMP, es recollia a la normativa estatal i ara ho inclou també l’ordenança.

 

Respecte la petició de no circular en carrers amb més d’un carril o sentit de circulació al ser vehicles que no duen llums direccionals, no es modificarà el que planteja l’aprovació inicial de l’ordenança, no és objecte de l’OCVV regular les característiques tècniques del vehicle.

 

La visibilitat i seguretat dels carrils bici és una de les premisses a l’hora de dissenyar-los, així com la de permetre la continuïtat de la xarxa bici i la seva compatibilitat amb els carrils de circulació dels vehicles a motor. Amb tot, això són criteris de disseny que no formen part de l’OCVV, que no és un document adreçat a projectistes, sinó als usuaris de l’espai públic.

 

L’ocupació de la vorera per part dels VMP de mercaderies no ha de suposar un increment d’ocupació dels vehicles en vorera, ja que l’espai on se’ls permet realitzar operacions de càrrega i descàrrega és, en general, l’espai on s’habilita l’estacionament de motos, motiu pel que no es contempla afegir aquesta modificació al text inicialment aprovat. Cal destacar que a l’article ja es diu per on poden circular les VMP i segueix les especificacions de la DGT.

 

Pel que fa a la retirada del vehicle estacionat al mateix lloc durant un mes, aquest mes és superior al termini en el que es pot estacionar legalment. Per aquest motiu, els vehicles es poden multar molt abans del mes que cal que passi per a que es retirin. De tota manera, la limitació del temps permès a les zones DUM no es regula a l’OCVV; s’estableix a la senyalització corresponent.

 

Finalment, hi ha aportacions fent referència a incrementar el control per fer complir la normativa i sobre la legalització de l’ús de patinets i bicicletes elèctriques al metro o als FFCC; aquests temes no son objecte de l’OCVV, i no s’inclouen en aquesta Ordenança.

Fes servir els comentaris per a fer-nos arribar les teves aportacions sobre aquest article.
Si us plau indica el paràgraf o apartat s’obre el qual vols fer una aportació o plantejar una proposta de modificació, justificant el canvi proposat.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir