Polítiques públiques interculturals per una ciutat diversa
-
Sala d'actes de l'Associació de mestres de Rosa SensatAvinguda de Drassanes, 3, Barcelona
-
Sessió de polítiques públiques interculturals per una ciutat diversa, en el marc del procés participatiu del PAM.
Barcelona és una ciutat diversa i plural on hi conviuen persones de diferents contextos, i orígens culturals. Efecte d’aquesta diversitat entesa en un sentit ampli i complex n’és la conformació d’una identitat rica i plural, en tant que la ciutat actua de punt de trobada entre persones i col·lectius amb una àmplia diversitat sociocultural, etno-racial, lingüística i amb experiències i coneixements no sempre escoltades des de la igualtat.
Actualment a la ciutat, segons les dades de 2019, un 26,3% de la població ha nascut fora de l’estat espanyol. Si a aquest percentatge se sumen el nombre de fills i filles de persones migrades nascudes a l’estat espanyol, aquesta xifra segurament augmentaria, per tant, estem parlant del voltant d’un 28% de persones de diversos contexts i orígens culturals, i sense comptabilitzar al poble gitano que també conforma aquesta Barcelona. Davant d’aquesta realitat, l’Ajuntament ha fet una aposta decidida per implementar polítiques amb o des d’una perspectiva intercultural adreçades a la construcció col·lectiva de la ciutat. L’objectiu de la sessió del procés participatiu és, doncs, fer propostes d’actuació que encaixin en el marc de la interculturalitat com a política pública.
L'estructura de la sessió serà la següent:
Benvinguda.
Explicació de la proposta del PAM de Diàleg intercultural.
Presentació dels continguts de la sessió
Presentació de la dinàmica de la sessió.
Treball per grups.
Posada en comú i tancament.
Les temàtiques que es tractaran en el treball grupal són les següents:
Educació intercultural
Memòria històrica
Cultura i drets culturals
Participació
Vincular les entitats dels barris entre elles per compartir experiències i coneixements culturalsRedefinició del sistema educatiu i de les polítiques educativesIntroducció de l’antiracisme en les polítiques interculturalsSentit pràctic de la diversitat a les aulesFoment del plurilingüismeEscoles obertes al barri en horari extraescolarPerspectiva intercultural en l’entorn educatiu (escoles, famílies i extra escolars)Distribució equitativa d’alumnes d’origen diversReconeixement d’altres formes de participacióEquipaments públics com a espais de trobadaPerspectiva intercultural en els mitjans de comunicacióReforç de la coordinació entre Ajuntament i Generalitat de CatalunyaVisibilització de tots els col·lectius culturalsCampanyes de comunicació en clau diversitat culturalPrioritzar els espais culturals per les cultures minoritzadesFer consultes a les entitats culturalsFer estudis interculturalsInformar de les opcions públiques que té l’Ajuntament sobre els recursos i ritus funerarisCrear un banc de dades sobre memòria històricaReconèixer el paper de les entitats que han lluitat i treballat per incorporar la perspectiva intercultural en el nomenclàtor de la ciutatAmpliar el concepte de memòria històrica i incloure aspectes com l’educació, l’economia justa i l a democràcia plena i igualitàriaInterculturalitat com a eix transversalDemocratització de la participació social, política i culturalRedefinició de mecanis mes i funcionament de l’Administració PúblicaFormació obligatòria en interculturalitatDiversificació de la participació com a objectiu dels Plans de Desenvolupament ComunitariEliminació d’etiquetesInforme de la sessióDescarregar fitxerInforme de la sessióActa de la trobada
L'informe de la trobada es pot consultar en la secció de documents relacionats (al final de la pàgina).
Compartir