Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Consulta els diferents apartats del Pla Barcelona Ciència 2020-2023 i fes-nos arribar els teus comentaris i/o esmenes:

Context | Presentació | Eixos | Eix 1 | Eix 2 | Eix 3 | Eix 4 | Governança

Si ho prefereixes consulta l'esborrany sencer de l'esborrany del Pla Barcelona Ciència 2020-2023 (en català)

Eix 3: Cultura científica per a la ciutadania i amb la ciutadania.

1

Les polítiques de ciència locals no s’entenen sense la participació ciutadana, la qual és imprescindible per fer que la ciència es pugui convertir en un valor compartit per al conjunt de la ciutadania, de tots els barris i els actors socials. Les polítiques socials democràtiques es construeixen des de la participació ciutadana, en tant que l'impacte científic afecta directament a la població ciutadana més propera. Aquests ciutadans poden rebre informació científica, formació científica o bé participar com a membres dels parcs Científics, tots ells rebran els beneficis que ofereix la ciència, com a patrimoni per construir un lloc millor.

Esmena
1
2

Les polítiques locals, que es caracteritzen per la proximitat amb la societat, són les que poden escenificar l’impuls col·lectiu, divers però a la vegada unit al voltant dels objectius que es proposa, enfortint la ciutat i afavorint l’extensió dels beneficis a tota la ciutadania.

3

Una consciència plural, cívica i diversa és un punt de partida extraordinari per a la definició, l’anàlisi i la recerca de solucions dels problemes comuns, que al mateix temps té en consideració el dret al coneixement de tota la ciutadania.

4

Aquest és un dret sovint poc desplegat i s’ha d’apostar per reforçar un sistema educatiu i una xarxa educadora que garanteixin la igualtat d’oportunitats, com a eines bàsiques per garantir l’equitat social d’una ciutat diversa com la nostra, amb els 73 barris com a protagonistes.

5

El Pla Barcelona Ciència pretén reforçar la cultura científica dels barcelonins i barcelonines, mitjançant la promoció d’una oferta de programes i activitats científiques en la pròpia xarxa educativa i en el conjunt d’espais comunitaris de la ciutat: el treball i el desenvolupament del coneixement s’ha de fer des de perspectives que incloguin la perspectiva de gènere, de territori o de renda, a fi de fomentar la visió d’una política científica en una ciutat sensibilitzada en l’equitat social.

Afegir perspectiva de diversitat funcional

L’accés a una educació científica al llarg de la vida s’ha de garantir. Per això, considerem imprescindible treballar-ho amb les universitats i l’extensa xarxa d’equipaments culturals i educatius de la ciutat, per tal que la ciutadania, independentment de l’edat, de l’economia personal i de la condició funcional, pugui aprendre i intercanviar cultura científica, i alhora enfortir el capital cultural i creatiu de la ciutat.

Esmena
1
7

Activitats com les biennals de pensament i ciència i programes de divulgació amb activitats als carrers i als barris, com la Festa de la Ciència, acompanyaran durant aquests tres anys el foment i la difusió de l’educació científica, oberta a tothom, sempre amb les mesures de seguretat necessàries arran de la crisi sanitària.

Esmena
1
8

Justament, ha estat aquesta pandèmia i el confinament que va provocar el que ha posat de manifest l’amenaça d’algunes conquestes feministes que s’estaven assolint: les dificultats per combinar el treball domèstic, el treball de cures i el teletreball ha afectat bona part de les dones, en determinats sectors productius amb una incidència encara més accentuada.

9

Malgrat la quarantena, l’educació s’ha mantingut al peu del canó i és necessari que s’adapti a les noves realitats, per assegurar-nos que tota la ciutadania hi tingui accés.

Esmena
1
10

A més, és fonamental que la ciutadania pugui apropar-se a la recerca i conegui, per tant, els problemes i els dilemes científics que ens envolten i determinaran els progressos científics dels propers anys, i es pugui incorporar a aquesta activitat.

11

A la vegada, volem afavorir un coneixement més obert i enfortir tant el suport social a les proves científiques com el contrast, mitjançant les ciències, els coneixements, els dubtes i les incerteses del públic en general.

12

Per fer-ho, ampliarem els projectes de l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona, facilitarem processos de recerca-acció i els living labs, i treballarem per establir un punt a la ciutat que permeti aquesta interacció entre els veïns, veïnes i la ciència.

Objectius i accions
Objectiu 9:

Reforçar els programes científics educatius i l’oferta d’activitats científiques en tot el cicle educatiu, prioritzant la perspectiva de gènere i de DIVERSITAT FUNCIONAL, i d’equitat territorial i per renda.

Esmena
1
Acció 9.1:

Impulsar els programes STEAM i altres programes de ciència a les escoles de la ciutat, i fer-ne un seguiment entre diferents àrees de l’Ajuntament per compartir bones pràctiques educatives en recerca i ciència, incloent-hi de manera transversal la justícia ambiental i climàtica urbana i la igualtat de gènere.

Acció 9.2:

Crear nous programes científics educatius, en especial per a l’ensenyament postobligatori, com ara el “Científics i científiques en residència” per a l’FP o el programa de democràcia digital.

Esmena
1
Acció 9.3:

Dissenyar eines i recursos educatius en ciència amb els centres de recerca de la ciutat i ens com el Museu de Ciències Naturals i el Zoo.

Acció 9.4:

Definir el full de ruta de treball sobre l’educació científica al llarg de la vida amb les universitats, l’Ajuntament i els equipaments educatius i culturals de la ciutat.

Acció 9.5:

Consolidar la xarxa educadora de la ciutat i el sistema educatiu, desenvolupant el caràcter de ciutat educadora de Barcelona, potenciant una millor connexió amb el món de la cultura i la recerca científica, tenint en consideració les necessitats sanitàries, socials i econòmiques de cadascun dels grups.

Acció 9.6:

Assegurar la universalització de l’accés a les oportunitats educatives: pla de xoc contra l’abandonament i la bretxa digital, encara més accentuada a causa de la pandèmia de la Covid-19.

Esmena
1
Objectiu 10:

Enfortir les activitats de divulgació i comunicació de la ciència, per generar capacitat crítica, de coneixement i vocació científica, en totes les edats, especialment la infància i la joventut, com un dels eixos fonamentals en educació.

Acció 10.1:

Celebrar la Biennal de Ciència el 2021 i el 2023.

Acció 10.2:

Redefinir i fer un nou model de la Festa de la Ciència, descentralitzat en el territori i en col·laboració amb els districtes i els equipaments de ciutat.

Acció 10.3:

Promoure la divulgació científica en els equipaments de ciutat: museus, biblioteques, centres cívics, fàbriques i laboratoris d’innovació, el Zoo, etcètera.

Acció 10.4:

Donar suport a esdeveniments de caràcter científic en col·laboració amb altres àrees de l’Ajuntament en tres àmbits prioritaris: la capitalitat per a l’alimentació sostenible, l’emergència climàtica i els debats ètics entorn de les ciències.

Acció 10.5:

Consolidar la línia de subvencions per a la divulgació i la promoció de la cultura científica.

Acció 10.6:

Mantenir l’ambició i la centralitat dels grans equipaments i esdeveniments, claus per potenciar la capitalitat cultural de Barcelona. Aquesta intenció consisteix a potenciar la capacitat d'irradiació dels grans equipaments i repensar el vincle que tenen amb el conjunt del teixit de la ciutat, fent-lo créixer; esdevenir, al mateix temps, agents de mediació implicats en el sistema educatiu i comunitari.

Objectiu 11:

Promoure la reflexió científica amb la ciutadania.

Esmena
1
Acció 11.1:

Ampliar els programes de l’Oficina de Ciència Ciutadana en el camp de les ciències socials, i amb projectes concrets en connexió amb solucions als reptes de ciutat.

Acció 11.2:

Incrementar la participació dels equipaments públics i de les entitats i col·lectius socials de la ciutat en els projectes de ciència ciutadana.

Acció 11.3:

Connectar l’Oficina de Ciència Ciutadana amb projectes europeus en què participi l’Ajuntament per incentivar experiències de ciència ciutadana en el marc d’aquestes col·laboracions.

Acció 11.4:

Dinamitzar els living labs propis i en col·laboració amb entitats, centres i instituts de recerca.

Acció 11.5:

Promoure projectes i processos de recerca-acció entre la ciutadania, els actors científics i l’administració per millorar les polítiques de ciutat.

Objectiu 12:

Crear i dinamitzar espais de Barcelona Ciència.

Acció 12.1:

Definir les funcions del programa perquè promogui la interacció de la ciutadania amb la recerca i el coneixement científic, espais de conferències i reunions, cafès científics, esdeveniments de divulgació i comunicació, projectes i exposicions d’art i ciència, etcètera.

Acció 12.2:

Posar en marxa un pilot del programa en col·laboració entre l’Ajuntament, les universitats i els centres de recerca en un espai de la ciutat.

Acció 12.3:

Crear espais de promoció de la ciència i la innovació, com a motor fonamental en la recuperació de la ciutat post-Covid-19.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir