Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Reglament de Participació Ciutadana

(Aprovat al Consell Plenari de 27 de maig de 2022)

Capítol 10. La Comissió d'Empara

Article 110
La Comissió d’Empara. Composició i funcions

1. La Comissió d’Empara, integrada en el Consell de Ciutat, és un òrgan de caràcter consultiu que té per objecte vetllar per l’efectiva realització dels drets i obligacions derivats de la normativa sobre participació ciutadana, i per la bona pràctica en l’ús dels canals de participació ordenats en aquest Reglament. Mitjançant un decret de l’Alcaldia s’han de determinar les retribucions, en forma de dietes i indemnitzacions, de les persones que en formen part.

2. Entre les seves funcions, que abasten el conjunt del sistema de participació regulat en aquest Reglament, hi ha les d’aclarir els dubtes interpretatius que es puguin plantejar amb ocasió de la seva aplicació. Ha d’emetre un informe per resoldre els dubtes sobre l’àmbit territorial d’un procés participatiu o d’una consulta, així com la tipologia de les persones cridades a participar en un procés participatiu.

3. La Comissió d’Empara es compon de sis membres, persones de prestigi reconegut, expertes en matèria de participació ciutadana. Són nomenades per l’alcalde o l’alcaldessa, dues a proposta del Consell Municipal, dues a proposta de la Comissió de Govern, i dues a proposta del Consell de Ciutat, per acord adoptat per majoria absoluta en aquest últim cas. Cada proposta ha d’incloure un home i una dona o bé dues dones.

4. El president o la presidenta de la Comissió d’Empara és nomenat o nomenada per l’alcalde o l’alcaldessa a proposta de la Comissió d’Empara.

5. Els membres de la Comissió d’Empara cessen en el seu càrrec per les causes següents:

a) Extinció del mandat.
b) Renúncia, formalitzada per escrit.
c) Revocació del nomenament segons els òrgans que els van proposar:

i. El Consell Municipal per majoria de dues terceres parts.
ii. La Comissió de Govern.
iii. El Consell de Ciutat per majoria absoluta.

d) Incapacitació judicial o inhabilitació per a l’exercici dels drets polítics, declarada per decisió judicial ferma.
e) Condemna, mitjançant sentència ferma, per delicte dolós.
f) La negligència notòria en el compliment dels deures inherents al càrrec, si ho acorda una majoria de tres cinquenes parts dels o de les membres de la Comissió d’Empara.
g) Una malaltia greu que l’impossibiliti per a l’exercici de les seves funcions.

6. Els o les membres de la Comissió d’Empara no poden tenir la condició d’electes de l’Ajuntament, del Parlament de Catalunya, de les Corts Generals ni del Parlament Europeu, ni tampoc poden ser funcionaris o funcionàries eventuals, ni càrrecs directius municipals, ni reunir qualsevol altra condició que els pugui crear cap conflicte d’interessos respecte la seva condició de membre de la Comissió d’Empara. Estan sotmesos a les normes de conducta, principis i valors previstos en el Codi ètic de conducta de l’Ajuntament de Barcelona que resultin aplicables.

7. L’Alcaldia, en exercici de les atribucions que li atorga la Carta Municipal de Barcelona, pot concretar les funcions, la composició, el funcionament i el règim d’incompatibilitats dels o de les membres de la Comissió d’Empara, d’acord amb aquest Reglament.

8. La durada del mandat dels i les membres de la Comissió d’Empara és de quatre anys. La renovació es fa el primer any posterior a les eleccions municipals.

Article 111
Funcionament de la Comissió d’Empara

1. Totes les persones que considerin que els seus drets de participació emanats d’aquest Reglament han estat vulnerats poden presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara, sense perjudici d’utilitzar, també, les altres vies establertes per l’ordenament jurídic per a la defensa dels seus drets i interessos legítims.

2. La Comissió d’Empara emet un informe sobre la queixa presentada, en el qual s’han de recollir les actuacions que s’han dut a terme, els fets constatats, una argumentació sobre les conclusions a les quals s’ha pogut arribar en relació amb si s’ha produït o no la vulneració del dret de participació, i, si és el cas, una recomanació concreta a l’Ajuntament perquè adopti una resolució administrativa determinada.

3. A més, la Comissió d’Empara ha d’informar els recursos administratius que s’interposin contra resolucions municipals per presumptes vulneracions dels drets de participació regulats en aquest Reglament.

4. A fi d’aclarir si s’ha produït o no la vulneració al·legada, la Comissió d’Empara pot accedir a la informació i documentació municipal relacionada amb la qüestió que se li plantegi, i demanar als òrgans i responsables municipals les dades i la informació que consideri necessaris.

5. L’Ajuntament i les persones interessades també poden adreçar-se a la Comissió d’Empara, per escrit, per sol·licitar la seva opinió en relació amb la interpretació o sol·licitud d’aclariment de la normativa aplicable a les institucions de participació ciutadana municipals.

6. La Comissió d’Empara emet els seus informes per consens o, si no és possible, per majoria, en un termini màxim de dos mesos comptats des del dia d’entrada de l’escrit de queixa o sol·licitud d’informe o d’interpretació o aclariment, llevat que la naturalesa de l’assumpte exigeixi un termini més breu. El president o la presidenta disposa de vot de qualitat en cas d’empat.

7. Totes les decisions municipals que se separin dels criteris continguts als informes i les recomanacions emesos per la Comissió d’Empara han de ser fonamentats.

8. La Comissió d’Empara ha d’elaborar, anualment, un informe en el qual es recullin les seves actuacions.

9. L’Alcaldia ha de posar a disposició de la Comissió d’Empara els mitjans personals i materials necessaris per a l’exercici de les seves funcions.

10. Les funcions de la Comissió d’Empara s’exerceixen sense perjudici de les que corresponen a la Sindicatura de Greuges de Barcelona, d’acord amb l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i la resta de normativa d’aplicació i sens perjudici de la col·laboració entre ambdós òrgans.

Article 112
Garanties de la ciutadania i instàncies de tutela

Les persones que considerin vulnerats els seus drets o interessos legítims poden acudir a la Sindicatura de Greuges de Barcelona, així com a les diverses instàncies de tutela existents, judicials o no judicials, d’acord amb el procediment i dins els terminis establerts en la normativa d’aplicació.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir