Salta i ves al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Reglament de Participació Ciutadana

(Aprovat al Consell Plenari de 27 de maig de 2022)

Capítol 2. La Iniciativa Ciutadana

Article 6.
Concepte d’iniciativa ciutadana

1. La iniciativa ciutadana és la intervenció ciutadana dirigida a promoure una determinada actuació d’interès general i de competència municipal per part de l’Ajuntament.

2. La concurrència de l’interès general o d’un col·lectiu ampli s’acredita mitjançant la recollida del nombre de signatures que s’especifica a l’article 10.

Article 7.
Suport tècnic i econòmic de l’Ajuntament i despesa màxima realitzada per la Comissió Promotora

1. L’Ajuntament ha d’oferir suport tècnic i assessorament a les persones i entitats interessades a promoure iniciatives ciutadanes.

2. Així mateix, l’Ajuntament ha de facilitar ajut econòmic a aquelles iniciatives que hagin obtingut el nombre de signatures mínimes necessàries per a les despeses degudament justificades. Aquest ajut consistirà en un EUR per signatura recollida, amb el màxim resultant de multiplicar aquest EUR per la quantitat de signatures exigides, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10 d’aquest Reglament. Aquesta quantitat podrà ser modificada mitjançant l’acord del Consell Municipal.

3. En el cas de les iniciatives consistents a promoure una consulta ciutadana d’àmbit de ciutat, l’ajut econòmic es pot fer efectiu en dues fases: En una primera quan la iniciativa assoleixi el cinquanta per cent del total de signatures mínimes exigides a l’article 10, i en una segona quan hagi assolit la totalitat de les signatures mínimes esmentades. Si, finalment, la iniciativa no aconsegueix el nombre de signatures mínimes requerides per l’article 10, no s’haurà de retornar l’ajut econòmic rebut en la primera fase, ni abonar-se cap quantitat pel nombre de signatures que superin aquell percentatge indicat.

4. La despesa total realitzada per la Comissió Promotora no pot superar el doble de la quantitat màxima a la qual s’ha fet esment en l’apartat anterior.

Article 8
Legitimació per participar en la iniciativa ciutadana

1. Poden participar en la iniciativa ciutadana totes les persones de més de setze anys empadronades a Barcelona.

2. Tanmateix, si la naturalesa o l’objecte del procés ho requereixen o aconsellen, es pot reduir l’edat dels participants.

Article 9
Objecte de les iniciatives ciutadanes

1. L’objecte de la iniciativa ciutadana s’ha de referir a matèries de competència municipal, i no pot limitar o restringir els drets ni les llibertats fonamentals de la secció primera del capítol II del títol I de la Constitució i els drets i deures dels capítols I, II i III del títol I de l’Estatut, ni tampoc referir-se a matèries pròpies del Reglament orgànic municipal. En el cas que la iniciativa afecti drets i obligacions de contingut econòmic de l’Ajuntament, caldrà informe previ dels serveis d’intervenció municipal.

2. La iniciativa ciutadana pot consistir a proposar:

a) La incorporació d’un o diversos punts per tractar en l’ordre del dia del Consell Municipal o dels consells de districte.
b) La convocatòria d’un procés participatiu determinat.
c) La realització d’una audiència pública en format presencial o a la plataforma digital.
d) La creació d’un òrgan de participació.
e) L’aprovació d’una disposició de caràcter general.
f) La celebració d’una consulta ciutadana.
g) La convocatòria d’un consell de barri.

3. Cada iniciativa s’ha de referir únicament a una de les possibilitats indicades a l’apartat anterior.

Article 10
Signatures necessàries per a la tramitació d’una iniciativa ciutadana

1. Per a la tramitació d’una iniciativa ciutadana cal que obtingui el suport mínim de les signatures vàlides de persones empadronades a Barcelona més grans de setze anys que s’indiquen en els apartats següents.

2. Les iniciatives ciutadanes d’àmbit de ciutat han de recollir el nombre mínim de signatures vàlides següents:

a) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la convocatòria d’una consulta ciutadana, cal recollir el nombre de signatures vàlides que estableixi la legislació aplicable, que en el moment de l’aprovació d’aquest Reglament és de 88.709.
b) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, cal recollir 15.000 signatures vàlides.
c) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’inici d’un procés participatiu o a proposar la creació d’un òrgan de participació, cal recollir 9.000 signatures vàlides.
d) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la posada en marxa d’una audiència pública, cal recollir 7.000 signatures vàlides.
e) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la incorporació d’un o diversos punts a l’ordre del dia del Consell Municipal, cal recollir 3.750 signatures vàlides.

3. Les iniciatives ciutadanes d’àmbit de districte han de recollir el nombre mínim de signatures vàlides següents de persones empadronades al districte:

Districte | Consultes | Normes | Processos i òrgans | Audiències | Punts d’ordre del dia

Ciutat Vella | 5.800 | 2.500 | 1.500 | 1.000 | 500
L’Eixample | 14.400 | 6.500 | 3.900 | 2.600 | 1.300
Sants-Montjuïc | 10.100 | 4.500 | 2.700 | 1.800 | 900
Les Corts | 4.500 | 2.000 | 1.200 | 800 | 400
Sarrià-Sant Gervasi | 8.100 | 3.500 | 2.200 | 1.500 | 700
Gràcia | 6.600 | 3.000 | 1.800 | 1.200 | 600
Horta-Guinardó | 9.400 | 4.000 | 2.500 | 1.700 | 800
Nou Barris | 9.300 | 4.000 | 2.400 | 1.700 | 800
Sant Andreu | 8.100 | 3.500 | 2.200 | 1.500 | 700
Sant Martí | 12.900 | 5.700 | 3.400 | 2.300 | 1.100

4. Quan les iniciatives es refereixin a més d’un districte, cal recollir les signatures resultants de la suma de cada districte indicada a l’apartat anterior reduïdes en el percentatge següent.

Nombre districtes | Percentatge de reducció
2 | 10,00%
3 | 15,00%
4 | 20,00%
5 | 30,00%
6 | 40,00%
7 | 45,00%
8 | 50,00%
9 | 55,00%

5. Les iniciatives per a la convocatòria d’un consell de barri han de recollir l’1% de signatures vàlides de la població total del barri afectat amb un mínim de 25 i un màxim de 450.

6. En el cas de les iniciatives ciutadanes per promoure una consulta en un àmbit territorial inferior a un districte, el nombre de signatures que cal recollir ha de mantenir la proporcionalitat establerta a la legislació aplicable, segons la població afectada, amb un mínim de 250 signatures.

7. En el cas de les iniciatives ciutadanes per promoure un procés participatiu o la creació d’un òrgan de participació d’àmbit de barri o zones inferiors al districte, el nombre de signatures que caldrà recollir ha de ser del 2% de signatures vàlides de la població total del territori afectat amb un mínim de 50 i un màxim de 900.

Article 11
Comissió Promotora de la Iniciativa Ciutadana

1. Els promotors o les promotores de la iniciativa ciutadana han de ser, com a mínim, tres persones majors d’edat residents habituals a Barcelona que no tinguin la condició de càrrecs electes municipals ni tampoc del Parlament de Catalunya, de les Corts Generals ni del Parlament Europeu. En el cas de la iniciativa ciutadana per a la promoció d’una consulta ciutadana, tampoc poden formar part de la Comissió Promotora les persones que incorrin en alguna de les causes d’inelegibilitat o d’incompatibilitat que la legislació vigent estableix per als càrrecs electes i alts càrrecs de les institucions catalanes, ni membres del Govern de la Generalitat o de l’Estat.

2. També poden ser promotores de la iniciativa ciutadana qualsevol entitat ciutadana, les associacions no lucratives, les organitzacions empresarials, els sindicats i els col·legis professionals que tinguin el seu àmbit d’actuació a Barcelona, previ acord del seu òrgan de direcció, sempre que no hagin estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques discriminatòries per raó de sexe o de gènere o dels drets humans.

3. Les persones promotores integren la Comissió Promotora de la iniciativa ciutadana, la qual es compromet a recollir les signatures mínimes exigides per l’article anterior.

4. L’Ajuntament, a través dels òrgans administratius esmentats en l’article 5, facilita la promoció d’iniciatives i col·labora en la seva realització d’acord amb el marc establert en aquest Reglament.

Article 12
Presentació de la sol·licitud i de les propostes dels plecs de signatures

1. La petició per a l’admissió de la iniciativa ciutadana s’ha de presentar al Registre General de l’Ajuntament, juntament amb la proposta de plecs per a la recollida de signatures presencials o el formulari per a la seva recollida mitjançant la plataforma digital i els documents a què es fa menció en aquest article i, si és el cas, en els articles 13 o 14. 2. La proposta de plecs per a la recollida de signatures presencials ha de contenir:

a) L’exposició dels motius que aconsellen, segons el parer dels promotors, l’aprovació de la iniciativa.
b) El text íntegre de la iniciativa que es proposa, de manera que les signatures no puguin estar separades del text.
c) Els col·lectius o les persones cridades a participar.
d) L’espai suficient perquè la persona signant pugui escriure-hi, a més de la seva signatura, les dades establertes a l’apartat 2 de l’article 17. Aquesta previsió no és necessària en els formularis digitals.
e) Una clàusula informativa, clarament comprensible, sobre la finalitat de la recollida de les dades personals que es demanen i la resta de requisits exigits per la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Aquesta clàusula ha de figurar a cada imprès i formulari digital de recollida de dades.
f) La documentació i la informació necessàries per poder formar-se una opinió.

3. A més, a la petició s’hi ha d’adjuntar la documentació següent:

a) La relació dels membres que formen la Comissió Promotora de la iniciativa ciutadana i les seves dades personals, amb indicació de qui n’és la persona representant.
b) Si la iniciativa prové de les entitats indicades a l’article 11.2, un certificat, signat pel secretari o la secretària general i el president o la presidenta de l’entitat, de l’acta de la reunió del seu òrgan de govern en el qual consti l’acord de promoure la iniciativa ciutadana que se sol·licita.
c) La relació inicial de les persones que faran de fedatàries, si ja se’n disposa.
d) La sol·licitud de llicència per a la utilització de l’espai públic, si es preveu aquesta utilització.

Article 13
Normes especials per a la presentació de la sol·licitud per al cas que la iniciativa ciutadana consisteixi a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general

En el cas que consisteixi a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la iniciativa ha d’incloure els antecedents necessaris per poder-s’hi pronunciar i, a més dels documents establerts a l’article anterior, la proposta de plecs o el formulari de sol·licitud a la plataforma digital on es recolliran les signatures ha de contenir:

a) El text articulat de la disposició o les línies bàsiques en què es delimitin amb precisió el seu objecte i els principis i criteris que han d’inspirar-ne l’articulat.
b) L’exposició dels motius que aconsellen, segons el parer dels promotors, la tramitació i aprovació de la disposició de caràcter general.

Article 14
Normes especials per a la presentació de la sol·licitud per al cas que la iniciativa ciutadana consisteixi a proposar la celebració d’una consulta ciutadana

1. En el cas que la iniciativa ciutadana consisteixi a proposar la celebració d’una consulta ciutadana, a més del que s’estableix a l’article 12, la sol·licitud de la iniciativa ha d’anar acompanyada del text de la pregunta o preguntes o proposta o propostes que es vol sotmetre a consulta ciutadana, les persones cridades a participar-hi, l’àmbit territorial de la consulta i una memòria explicativa de les raons que aconsellen dur a terme la iniciativa, segons els promotors.

2. L’objecte de la consulta i la manera de formular les preguntes o propostes a la ciutadania han de complir els requeriments establerts a l’article 75 d’aquest Reglament.

Article 15
Comprovació de la sol·licitud i admissió a tràmit

1. Un cop rebuda la sol·licitud, i amb caràcter previ a la recollida de signatures, l’Ajuntament ha de comprovar que la iniciativa ciutadana que es proposa s’adequa als requisits establerts en aquest Reglament i que la sol·licitud s’acompanya dels documents necessaris. Abans de fer cap requeriment formal, l’Ajuntament pot convocar la Comissió Promotora per aclarir els termes de la seva proposta i informar de les circumstàncies i condicionants que pot tenir.

2. En el cas que es tracti d’una iniciativa ciutadana per a la promoció d’una consulta ciutadana, s’ha de comprovar també que no concorre cap dels supòsits d’exclusió de les consultes previstos a l’article 91. Igualment, amb caràcter previ a l’admissió a tràmit, l’òrgan administratiu competent pot demanar un informe econòmic per poder mesurar l’impacte que el resultat de la consulta pot tenir en el pressupost i la planificació de l’actuació municipal. Si la despesa supera el 3% del pressupost anual, l’Ajuntament pot optar entre no admetre a tràmit la sol·licitud i comunicar a la Comissió Promotora els condicionants que l’execució del resultat de la consulta podria tenir en cas que obtingui una majoria de vots afirmatius.

En el cas de les consultes d’àmbit de districte o inferior al districte, el límit pressupostari del 3% es calcula com es detalla a continuació:

a) En primer lloc, cal determinar quina és la població total de Barcelona en el moment de la convocatòria (PT).
b) En segon lloc, s’ha de calcular quin és el 3% del pressupost municipal (PM) de l’any de la convocatòria.
c) Seguidament, s’ha d’indicar la població afectada, que són totes les persones empadronades en l’àmbit territorial de la consulta (PA).
d) El límit pressupostari és el resultat de multiplicar la població afectada (PA) pel 3% del pressupost municipal (PM) dividit pel total de la població de la ciutat (PT): (PA x PM)/PT.

Si la documentació presentada fos incompleta s’ha de donar trasllat a la Comissió Promotora perquè, en un termini màxim de deu dies, adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud.

3. Si la sol·licitud reuneix tots els requisits, s’ha de procedir a numerar i segellar els plecs de signatures presentats quan la recollida es faci de forma presencial. Si la recollida es fa de forma digital, cal validar prèviament el formulari i el sistema de recollida.

4. En un termini màxim de dos mesos comptats des de la presentació de la sol·licitud, s’ha de comunicar a la Comissió Promotora o a les persones signants de la sol·licitud de la iniciativa la seva admissió a tràmit i la validació de la proposta de plecs de recollida presencial de signatures i el formulari digital, si s’escau, o contràriament la seva no admissió a tràmit, la qual, en tot cas, ha de ser motivada. Aquest termini queda en suspens durant el temps en què sigui convocada la Comissió Promotora en els termes indicats en l’apartat 1 d’aquest article, de manera que se’n continuarà el còmput quan hagin acabat les trobades. En el cas que no s’admeti la sol·licitud de la iniciativa ciutadana, i a banda dels recursos administratius i jurisdiccionals que procedeixin contra la resolució administrativa corresponent, la Comissió Promotora pot presentar una queixa davant la Comissió d’Empara regulada al capítol 10 d’aquest Reglament.

5. Quan la sol·licitud hagi estat admesa, s’ha de publicar a la plataforma digital

Article 16
Designació de fedataris o fedatàries especials per a l’autenticació de signatures

1. Poden adquirir la condició de fedatàries especials per a l’autenticació de signatures presencials les persones més grans de 18 anys empadronades a qualsevol municipi català i que jurin o prometin autenticar les signatures que s’adjunten a la iniciativa.

2. El compromís de l’autenticació correcta de les signatures per part dels fedataris i les fedatàries especials s’assumeix amb la Secretaria General de l’Ajuntament, però s’expressa mitjançant la firma per part d’aquells i aquelles d’una declaració personal davant la Comissió Promotora. En cas de falsedat, incorren en les responsabilitats, fins i tot penals, que determinen les lleis.

3. La Comissió Promotora ha de presentar a l’Ajuntament la relació de les persones que hagin designat com a fedatàries fins a quinze dies abans que s’acabi el termini de recollida de signatures.

4. En un termini màxim de 15 dies des de la presentació de la relació esmentada, l’Ajuntament ha de notificar a la Comissió Promotora les habilitacions com a fedataris o fedatàries especials que hagi conferit o les raons per a la seva denegació.

Article 17
Recollida, autenticació i presentació de les signatures

1. Les signatures es poden recollir de les maneres següents:

a) De manera presencial.
b) Mitjançant la plataforma digital.
c) Mixta, combinant les dues anteriors.

2. En els plecs per a la recollida de signatures presencials de les persones que donin suport a la iniciativa ciutadana, s’hi ha de fer constar el nom, els cognoms, la data de naixement, el codi postal i el número del document nacional d’identitat, o, en el cas de persones estrangeres no comunitàries, la targeta d’identitat d’estranger o el passaport.

3. Les signatures presencials han de ser autenticades per un fedatari públic, el secretari o secretària general de l’Ajuntament o persones en qui delegui o els fedataris o fedatàries especials designats per la Comissió Promotora segons es disposa en l’article anterior. El sistema de recollida de signatures mitjançant la plataforma digital de participació ha de ser validat pel secretari o secretària general de l’Ajuntament o per les persones en qui delegui, i és vàlid a tots els efectes. En cas de recollida de signatures de forma mixta, presencial i digital, es compararan els dos canals de recollida per evitar duplicitats, i prevaldrà el presencial per sobre del digital.

4. Per donar suport mitjançant la signatura digital en el formulari indicat en l’article 12, les persones interessades han d’estar inscrites prèviament en la plataforma digital amb les dades assenyalades a l’article 104. La inscripció en aquest registre de la plataforma acredita la identitat de la persona signant.

5. La Comissió Promotora ha de recollir les signatures en el termini de dos mesos, comptats des del dia en què els serveis municipals li hagin tornat el primer grup de plecs validats. L’Alcaldia o òrgan en qui delegui pot prorrogar aquest termini fins a dos mesos més, per causes justificades. En el cas de les iniciatives ciutadanes que consisteixin en la celebració de consultes d’àmbit de ciutat, el termini de recollida de signatures és de tres mesos, prorrogable d’acord amb la normativa aplicable.

6. Les signatures, recollides de manera presencial, juntament amb la seva autenticació, s’han de presentar al Registre General de l’Ajuntament dins del termini màxim establert.

7. La comprovació de les signatures per part de l’Ajuntament s’ha de fer en el termini màxim d’un mes des de la seva presentació, preferentment per mitjans electrònics. En el cas d’utilitzar la plataforma digital i el sistema presencial per a la recollida de signatures, primer es verifiquen les presencials per creuar-les amb les digitals i poder eliminar les duplicades perquè només se’n pugui computar una.

Article 18
Efectes de la recollida efectiva de les signatures

1. Una vegada acreditat per part de la Secretaria General de l’Ajuntament que la iniciativa ciutadana ha recollit el nombre de signatures vàlides requerit, es produeixen els efectes següents:

a) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la inclusió d’un punt a l’ordre del dia en el Consell Municipal o en el Consell de Districte, s’ha d’acordar aquesta inclusió en la propera sessió sens perjudici de l’establert en el Reglament orgànic municipal i en les normes reguladores del funcionament dels districtes.
b) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’inici d’un procés participatiu, l’Ajuntament l’ha de convocar en un termini màxim de tres mesos.
c) Si la iniciativa consisteix a proposar una audiència pública, l’Ajuntament l’ha de convocar en un termini màxim de 30 dies.
d) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la creació d’un òrgan de participació, s’ha de derivar a l’òrgan competent per proposar-ne la creació al Consell Municipal. Aquest òrgan ha d’informar públicament de la seva decisió i, en el cas que aquesta sigui contrària a crear l’òrgan de participació proposat, ha d’expressar públicament els motius de la seva negativa, de manera fonamentada, en un temps màxim de 30 dies sens perjudici, si és el cas, de l’establert en el Reglament orgànic municipal i en les normes reguladores del funcionament dels districtes.
e) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, se n’ha d’ordenar la tramitació dintre dels tres mesos següents, sens perjudici de l’establert en el Reglament orgànic municipal.
f) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la convocatòria d’una consulta ciutadana, la proposta s’ha de sotmetre a l’aprovació del Consell Municipal, d’acord amb l’article 77.3. En adoptar acord, el Consell Municipal ha de valorar específicament el fet que la proposta prové d’una iniciativa ciutadana i que s’adequa a l’ordenament jurídic, tenint en compte l’obligació de fomentar, garantir i impulsar el dret de participació ciutadana, tal com disposa l’article 8 de la Carta Municipal i l’article 3 d’aquest Reglament.
g) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la convocatòria d’un consell de barri, aquest s’ha de convocar, sempre que no s’hagin superat encara el màxim de quatre convocatòries per any establert a l’article 64.2, en un termini màxim de 30 dies si han passat més de 2 mesos des de l’última convocatòria.

2. En tot cas, per tramitar la iniciativa s’han d’obtenir els informes i completar els procediments exigibles per adoptar la decisió corresponent.

3. Quan la iniciativa ciutadana consisteixi en actuacions que requereixin l’acord del Consell Municipal, pot assistir a la sessió corresponent un membre de la Comissió Promotora per exposar-hi la proposta, segons el sistema d’ordenació dels debats establert al Reglament orgànic municipal.

4. Quan les iniciatives ciutadanes consisteixin a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la Comissió Promotora pot retirar la seva proposta abans de la seva votació per a l’aprovació definitiva si considera que el contingut final de la proposició normativa ha estat modificat substancialment respecte a la proposta inicial durant la seva tramitació.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir