Article 19
Concepte de procés participatiu
El procés participatiu és una seqüència d’actes, delimitats en el temps i dirigits a promoure el debat i el contrast d’arguments entre la ciutadania o entre aquesta i els responsables municipals, a fi de recollir-ne les opinions i propostes respecte d’una determinada actuació municipal.
Article 20
Promoció dels processos participatius
1. Els processos participatius poden ser promoguts per iniciativa ciutadana, pel Consell de Ciutat o per l’Ajuntament.
2. Els processos participatius promoguts per l’Ajuntament poden ser-ho directament per l’alcalde o alcaldessa o la persona en qui delegui, o pels grups municipals, tant del Consell Municipal com dels consells de districte. Cada grup municipal pot proposar un màxim de dos processos participatius per any en el Consell Municipal i en els consells de districte, respectivament. Les previsions dels plans promoguts per les àrees o els districtes han de fornir l’agenda dels processos participatius de cada any, els quals s’han de publicar i actualitzar regularment.
3. Els processos participatius promoguts per iniciativa ciutadana es regeixen, pel que fa a la legitimació per participar-hi, pel nombre de signatures necessàries per a la seva tramitació, la presentació de la sol·licitud i la recollida, l’autenticació i presentació de signatures, per allò que es disposa en el capítol 2 d’aquest Reglament.
4. Els processos participatius promoguts pel Consell de Ciutat es formalitzen pel que es preveu a l’article 60 d’aquest Reglament.
5. L’Ajuntament ha de promoure la utilització de mitjans electrònics en els processos participatius.
Article 21
Grup impulsor del procés participatiu
1. Quan el procés participatiu sigui promogut per l’Ajuntament, les funcions del grup impulsor corresponen, únicament, a la unitat administrativa responsable de la seva gestió.
2. En els casos en què el procés participatiu sigui promogut per iniciativa ciutadana, les persones designades per la Comissió Promotora de la iniciativa formen part del grup impulsor del procés participatiu.
3. El grup impulsor té atribuïdes les funcions següents:
a) Identificar i proposar els perfils de les persones cridades a participar-hi.
b) Col·laborar en la definició de les metodologies més adients per a la participació efectiva d’aquestes persones.
c) Formar part de la Comissió de Seguiment regulada als articles 35 i 36, a fi de col·laborar per trobar una solució a les queixes o discrepàncies que puguin sorgir en el transcurs del procés participatiu.
d) Col·laborar en la definició dels indicadors per a l’avaluació del procés participatiu.
Article 22
Finalitats i limitacions del procés participatiu
1. Les finalitats del procés poden ser una o més d’una de les següents:
a) Fer el diagnòstic d’una situació determinada com a base per articular l’actuació pública pertinent.
b) Cercar idees creatives i innovadores respecte d’una actuació municipal determinada.
c) Suggerir o valorar propostes concretes per intervenir en una determinada situació.
2. El resultat del procés participatiu no afecta les facultats decisòries dels òrgans de govern de l’Ajuntament. Tanmateix, l’acord de convocatòria ha d’explicitar com aplicarà els resultats en la decisió final.
3. La materialització efectiva dels processos participatius no pot provocar l’efecte d’impedir que els procediments administratius es resolguin expressament dins el seu termini de durada establert legalment.
4. No es poden convocar processos participatius que limitin o restringeixin els drets i les llibertats fonamentals de la secció primera del capítol II del títol I de la Constitució Espanyola i els drets i deures dels capítols I, II i III del títol I de l’Estatut.
Article 23
Aprovació del procés participatiu
1. L’aprovació del procés participatiu correspon a l’Alcaldia, la qual pot delegar aquesta atribució a la Comissió de Govern, als regidors i regidores i als òrgans o als càrrecs directius de l’Administració executiva, en els termes de l’article 13.2 de la Carta Municipal de Barcelona.
2. La resolució de l’Alcaldia ha d’indicar el següent:
a) L’objecte del procés, amb especificació de quina és l’actuació pública que se sotmet a la consideració ciutadana i el marc tècnic, econòmic, jurídic i polític que delimitin o condicionin les aportacions que es poden fer.
b) Les diverses alternatives, si n’hi ha, que planteja la Comissió Promotora de la iniciativa ciutadana o l’Ajuntament.
c) L’àmbit territorial del procés participatiu.
d) El perfil de les persones que, com a mínim, s’han de convocar al debat, en els termes establerts a l’article 25.
e) L’òrgan administratiu responsable del funcionament del procés participatiu.
f) El nombre, les característiques dels membres i les funcions de la Comissió de Seguiment del procés participatiu, d’acord amb l’establert a l’article 36.
Quan la durada limitada del procés o les seves característiques ho aconsellin, es pot posposar la creació de la Comissió, i delegar la decisió de la seva composició a l’òrgan gestor. En aquest cas, la Comissió Assessora n’ha d’emetre un informe.
3. Un cop aprovada la realització del procés participatiu, el grup impulsor ha d’elaborar el contingut concret del procés, amb el suport que requereixi de la Comissió Assessora per al seu trasllat a l’òrgan competent per convocar-lo.
Article 24
Convocatòria dels processos participatius
1. La convocatòria dels processos participatius s’ha de fer per decret de l’Alcaldia, que pot delegar-la a la Comissió de Govern, als regidors i regidores i als òrgans i als càrrecs directius de l’Administració executiva en els termes de l’article 13.2 de la Carta municipal de Barcelona.
2. El decret de convocatòria, redactat a partir de la proposta del grup impulsor, ha d’indicar clarament:
a) El període de temps en el qual s’han d’articular els actes i debats, que no pot ser superior a 120 dies llevat que, per raons especials que caldrà justificar, l’alcalde o alcaldessa o persona en qui delegui ho acordi. Caldrà un informe de la Comissió Assessora sobre aquest punt.
b) La planificació general dels actes i debats que es desenvoluparan.
c) La documentació i la informació necessàries perquè les persones cridades a participar-hi es puguin formar una opinió.
d) El sistema d’informació i comunicació del procés participatiu.
e) Les formes de retorn dels resultats del procés participatiu als participants en particular i a la ciutadania en general.
f) Els indicadors orientatius per a l’avaluació del procés participatiu, d’acord amb el que estableix l’article 31.
g) La forma de creació de grups específics encarregats del seguiment i l’avaluació del procés participatiu, si n’hi ha.
3. La convocatòria i la informació a què fa referència l’apartat 2 s’han de difondre públicament de manera clara i fàcilment intel·ligible i han d’ésser també difoses i accessibles per mitjà del web de l’Ajuntament i també podran ser publicades a la plataforma digital.
4. L’aprovació i la convocatòria dels processos participatius es poden incorporar en una única resolució.
Article 25
Persones cridades a participar en els processos participatius
1. L’aprovació del procés participatiu ha de detallar la diversitat de les persones i els col·lectius que seran cridades a participar en el procés per configurar el mapa d’agents.
2. En el cas que en el moment de l’aprovació no sigui possible determinar els perfils de les persones que han de ser convocades, s’han de fer els estudis necessaris que recullin el mapa d’actors que en permeti la identificació, amb caràcter previ a l’inici dels debats
3. Els perfils de les persones cridades a participar han de tenir en compte, necessàriament, la màxima pluralitat i diversitat, d’acord amb les característiques de la matèria per debatre, així com l’efectiva igualtat de gènere. Així mateix, s’han de desplegar els mitjans de suport necessaris per facilitar la incorporació d’aquelles persones amb especials dificultats per les seves condicions individuals o socials, com ara l’edat, la discapacitat, l’origen, el gènere, o qualsevol altra circumstància personal o social, tenint en compte la composició social i poblacional de l’àmbit territorial afectat. La realització del procés ha de preveure els instruments adients per facilitar-ne la presència efectiva, particularment en el cas de la infància i l’adolescència, i ha de garantir l’accessibilitat de les persones amb discapacitat i de persones amb responsabilitats en tasques de cura. La Comissió Assessora i la Comissió de Seguiment del procés participatiu han de vetllar especialment pel desplegament dels instruments que permetin la màxima inclusió i diversitat dels participants. En el cas dels processos participatius adreçats a col·lectius específics, s’ha de vetllar, especialment, per l’aplicació dels principis d’igualtat i no discriminació, tant en la selecció dels col·lectius cridats en funció de l’objecte del procés com dels col·lectius mateixos.
4. Poden ser cridades a participar en els processos persones jurídiques, com ara associacions ciutadanes, col·legis professionals, sindicats, partits polítics o empreses mercantils, així com plataformes i col·lectius de notòria existència, els quals intervenen mitjançant els o les representants nomenats o nomenades pels seus òrgans de govern. També hi poden intervenir persones que, pels seus coneixements tècnics específics, poden ajudar a la millor comprensió de l’objecte del procés.
5. Els participants en el procés participatiu emeten les seves opinions lliurement, i no actuen amb cap mandat representatiu ni imperatiu.
Article 26
Les diferents fases dels processos participatius
1. En tots els processos participatius han d’existir les fases següents:
a) Fase d’informació, mitjançant la qual es difon al conjunt de la ciutadania interessada la matèria o el projecte sobre el qual es vol demanar la participació, utilitzant els mitjans adequats.
b) Fase de debat, mitjançant la qual, i emprant les metodologies adequades, es promou el diàleg i el contrast d’arguments i es recullen les aportacions de les persones participants.
c) Fase de retorn i avaluació, mitjançant la qual es traslladen a les persones participants i al conjunt de la ciutadania els resultats del procés.
d) Fase de seguiment, mitjançant la qual es facilita el seguiment del desenvolupament dels resultats del procés.
2. Aquests moments d’informació, debat i retorn han d’existir igualment en totes les sessions de debat.
3. Quan les característiques del procés ho permetin, es pot incorporar una fase de validació dels resultats del procés a la plataforma digital.
4. En totes las fases del procés s’ha d’utilitzar el llenguatge no sexista més adient, incorporant els codis de comunicació de les persones amb discapacitats i, sempre que sigui possible, els de cultures diverses.
Article 27
Funcionament i metodologia dels actes i debats
1. Els actes i debats s’organitzen en funció de les circumstàncies concretes del procés participatiu de què es tracti i les característiques de les persones cridades a participar-hi. Els espais físics on es duguin a terme han de ser de fàcil accés i garantir la mobilitat.
2. En les sessions sempre s’ha de garantir el respecte, la llibertat d’expressió, la igualtat de tracte dels participants i l’eficàcia dels debats.
3. Els espais de debat es poden convocar sense especificar el nombre de persones que hi assistiran o sense invitació concreta a persones determinades per garantir els criteris de proporcionalitat indicats. En tot cas, mai es pot celebrar un procés de participació només amb convocatòries d’aquest tipus
4. A fi d’assolir la màxima eficàcia, tots els debats han d’estar planificats prèviament, i han de comptar, almenys, amb una persona facilitadora del procés participatiu que ha de col·laborar en el desenvolupament de la sessió. Pot també redactar l’acta resum de la sessió, amb les aportacions que s’hi hagin fet si no hi ha una altra persona responsable.
5. La metodologia concreta utilitzada per fer el debat pot ser objecte de seguiment o informe per part de la Comissió de Seguiment del procés. Les diferències de criteri que es puguin produir sobre la metodologia que cal utilitzar s’han de traslladar a la Comissió Assessora dels processos participatius, l’informe de la qual ha de tenir en compte l’Ajuntament a l’hora d’adoptar la decisió final.
6. Juntament amb les sessions de debat es poden organitzar actes, en espais oberts o tancats, amb formats diversos, amb diferents tècniques, entre elles, les audiovisuals, el teatre i la música per incentivar la recollida d’opinions respecte a la proposta concreta sotmesa al procés participatiu. Aquests actes han de ser sempre accessoris i complementaris a les sessions de debat.
7. Els continguts dels debats respectaran també la pluralitat, la diversitat i la igualtat de gènere.
8. La ciutadania pot organitzar qualsevol tipus de debat que respecti el marc general de la matèria a què fa referència el procés i els principis establerts en aquest article. El resultat d’aquests debats s’ha de traslladar a l’Ajuntament perquè formi part del conjunt d’aportacions recollides i de l’informe final al qual fa referència l’article 28. A la plataforma digital s’ha d’habilitar un espai específic per afavorir aquest tipus de debats on s’han de publicar les actes i els resums de les sessions.
Article 28
Actes resum, informes de resultats i informes finals dels processos participatius
1. Les opinions expressades durant els debats i les seves conclusions s’han de recollir en actes resum, les quals han de ser publicades a la plataforma digital i enviades a totes les persones participants en el procés participatiu, en els quinze dies següents a la seva realització, preferentment per correu electrònic, perquè en un període de temps no inferior a cinc dies hi presentin les esmenes que considerin oportunes.
2. La persona que redacti l’acta resum ha d’incorporar-hi les esmenes proposades que consideri adequades. La resta d’esmenes les ha de remetre a la Comissió de Seguiment perquè aquesta informi allò que cregui convenient pel que fa a la seva inclusió.
3. L’informe de resultats del procés s’ha de fer sobre la base del conjunt de les actes resum dels debats i les seves conclusions, amb les esmenes que s’hi hagin incorporat d’acord amb els apartats anteriors i s’ha de lliurar a la Comissió de Seguiment per part de l’òrgan administratiu responsable del funcionament del procés participatiu.
4. La Comissió de Seguiment pot emetre la seva opinió sobre l’informe, en els termes de l’article 35.2 d), en el qual cas s’incorpora al document final, que es remet a l’òrgan administratiu responsable del procés participatiu.
5. Si la Comissió de Seguiment no té res a incorporar, l’informe de resultats es trasllada directament a l’òrgan administratiu responsable del procés participatiu, el qual s’encarregarà de lliurar-lo a l’òrgan executiu o de govern que correspongui.
6. Als efectes previstos en la legislació sectorial, l’informe final té la consideració de memòria.
Article 29
Els debats dels processos participatius a través de la plataforma digital
1. Els debats dels processos participatius es poden produir també en format digital a través de la plataforma digital de participació regulada en el capítol 8 i de sessions de debat telemàtiques. Sempre que sigui possible, però, s’han de preveure espais de debat presencials o mesures d’accessibilitat tecnològica per superar la bretxa digital.
2. A la plataforma digital es publiquen les actes de les sessions presencials, es facilita el debat sobre el contingut d’aquestes sessions i es permet fer propostes, aportacions o comentaris. Igualment, es garanteix la transparència, la traçabilitat i la difusió de la informació.
3. La plataforma digital ha de permetre seguir el recorregut que han tingut les diferents aportacions i l’impacte que han tingut en la decisió final.
Article 30
El retorn del procés participatiu i la seva comunicació
1. No es pot predeterminar l’impacte que el procés participatiu ha de tenir en la decisió final sobre l’actuació sotmesa a debat, tot i que cal que sigui fonamentada, tenint en compte els resultats del procés.
2. Un cop finalitzats els actes i debats del procés participatiu, l’Alcaldia o la persona o òrgan en qui delegui ha de comunicar el capteniment del Govern municipal sobre l’impacte del procés en l’actuació sotmesa a debat en un termini màxim de 60 dies comptats des del lliurament de l’informe de resultats. La comunicació s’ha de fer de manera individualitzada a totes les persones que han participat en el procés i que hagin deixat dades de contacte; s’ha de fer en un llenguatge entenedor i accessible a tota la població participant. També s’ha de publicar a la pàgina web municipal i als llocs web dels districtes i se n’ha d’informar els òrgans de participació pertinents de l’àmbit sectorial o territorial del procés participatiu per a coneixement general
Article 31
Avaluació del procés participatiu
1. Els indicadors d’avaluació s’han de definir a la convocatòria en funció de les característiques del procés participatiu que s’ha de desenvolupar. Aquests indicadors són orientatius i poden ser millorats pel grup impulsor i per la Comissió de Seguiment. Un dels criteris d’avaluació ha de ser el compliment de les previsions de participació dels perfils de les persones convocades al procés. En tot cas, han d’incorporar la perspectiva de gènere i garantir la generació de dades desagregades per sexe, així com incloure d’altres indicadors que puguin contribuir a la millora de la participació ciutadana.
2. Es poden incorporar mitjans d’autoavaluació per part de les persones participants o també encarregar avaluacions externes quan les característiques singulars del procés participatiu ho requereixin.
3. L’informe d’avaluació es publica juntament amb l’informe de resultats del procés participatiu per a coneixement general.
Article 32
Seguiment de l’execució de les actuacions municipals que hagin tingut un procés participatiu
Totes les actuacions municipals que hagin tingut un procés participatiu han de facilitar un sistema de seguiment de la seva execució, preferiblement a través de la plataforma digital i amb una actualització periòdica, així com l’accés a les dades obertes i la traçabilitat i transparència de les accions dutes a terme.
Article 33
Comissió Assessora dels processos participatius. Creació i funcions
1. Es crea la Comissió Assessora dels processos participatius, amb la composició i funcions que, en exercici de les atribucions que té legalment atribuïdes per la Carta municipal, determini l’Alcaldia per decret, d’acord amb el que estableix aquest article i la resta del Reglament de participació ciutadana.
2. Les funcions de la Comissió Assessora dels processos participatius són de caràcter consultiu sobre la millor manera de desenvolupar els processos participatius definits en el present capítol, i han de consistir, almenys, a:
a) Emetre informes i fer recomanacions i suggeriments sobre les metodologies més adients perquè cada procés participatiu concret assoleixi les finalitats que es proposa i garanteixi l’accessibilitat i la igualtat de sexes.
b) Emetre informes i fer recomanacions i suggeriments sobre les eines i els mitjans necessaris per aconseguir la màxima pluralitat i diversitat en els processos participatius.
c) Emetre informes a sol·licitud de la Comissió de Seguiment dels processos participatius, regulada als articles 35 i 36, quan aquesta hagi de pronunciar-se davant alguna discrepància que es presenti durant el procés participatiu amb caràcter previ a la presentació d’una queixa a la Comissió d’Empara.
d) Les altres que es deriven d’aquest Reglament.
Article 34
Composició i funcionament de la Comissió Assessora dels processos participatius
1. La Comissió Assessora dels processos participatius es compon de sis membres, persones de reconegut prestigi expertes en aquests processos i amb coneixement en temes d’inclusió, diversitat i gènere, entre les quals hi ha d’haver un mínim de tres dones, nomenades per l’alcalde o l’alcaldessa, de la manera següent:
a) una tercera part, a proposta del Consell de Ciutat,
b) una tercera part, a proposta ciutadana mitjançant elecció a través de la plataforma digital entre les persones que reuneixin les condicions indicades, d’acord amb el procediment que es regula a l’apartat següent, i
c) una tercera part, a proposta de la Comissió de Govern.
2. El nomenament per a l’elecció de la tercera part dels membres de la Comissió Assessora a proposta ciutadana es fa mitjançant el procediment següent:
a) L’alcalde o alcaldessa, mitjançant decret publicat a la plataforma digital, convoca el procés de selecció indicant un primer període, de presentació de candidatures, en el qual, necessàriament, s’ha d’incorporar el currículum professional de la persona presentada.
b) A continuació, un cop comprovat que el perfil professional de cada una de les persones presentades s’ajusta als requeriments del reglament, l’alcalde o alcaldessa, mitjançant decret publicat a la plataforma digital, les proclama candidates i obre un segon període de votació, durant el qual les persones inscrites a la plataforma esmentada poden votar un màxim de dues candidats en un termini màxim de tres setmanes.
c) Un cop acabat el període de votació, les dues persones que hagin obtingut més suport són nomenades per l’alcalde o alcaldessa com a membres de la Comissió Assessora dels processos participatius a proposta ciutadana.
3. En la primera sessió, la Comissió Assessora ha d’elegir el seu president o la seva presidenta per majoria, entre els seus o les seves membres.
4. La durada del nomenament de les persones membres de la Comissió Assessora dels processos participatius és de sis anys, i poden ser renovats en els seus càrrecs.
5. Els membres de la Comissió Assessora cessen en el seu càrrec per les causes següents:
a) Extinció del mandat.
b) Renúncia, formalitzada per escrit.
c) Revocació del nomenament per part de la Comissió de Govern, el Consell de Ciutat o a proposta ciutadana, segons quin sigui el terç de procedència d’accés a la condició de membre. En cas de correspondre al terç a proposta ciutadana, per a la seva revocació són necessaris, almenys, els mateixos vots que per al seu nomenament. En aquest supòsit, cal presentar la proposta de revocació a la plataforma digital, i recollir el nombre de suports igual o superior als vots obtinguts en la selecció.
d) Incapacitació judicial o inhabilitació per a l’exercici dels drets polítics, declarada per decisió judicial ferma.
e) Condemna, mitjançant sentència ferma, per delicte dolós.
f) La negligència notòria en el compliment dels deures inherents al càrrec, si ho acorda una majoria de 3/5 parts dels o de les membres de la Comissió Assessora.
g) Una malaltia greu que l’impossibiliti per a l’exercici de les seves funcions.
6. Les persones membres de la Comissió Assessora dels processos participatius no poden tenir la condició d’electes de l’Ajuntament, del Parlament de Catalunya, de les Corts Generals ni del Parlament Europeu, ni tampoc poden ser funcionaris eventuals ni càrrecs directius municipals ni reunir qualsevol altra condició que els pugui crear cap conflicte d’interessos respecte de la seva condició de membres de la Comissió Assessora. Estan sotmesos a les normes de conducta, principis i valors previstos en el Codi ètic de conducta de l’Ajuntament de Barcelona que resultin aplicables.
7. El decret de creació de la Comissió Assessora dels processos participatius ha de fixar, també, el seu règim de funcionament, les dietes o indemnitzacions que hagin de percebre, i els informes, orals o escrits, que haurà de presentar davant els òrgans municipals per donar compte de les seves actuacions.
8. Anualment, el president o la presidenta de la Comissió Assessora dels processos participatius ha de comparèixer davant el Consell de Ciutat per presentar el seu informe valoratiu dels processos participatius que s’han dut a terme.
9. Per a la constitució vàlida de les reunions de la Comissió Assessora es requereix l’assistència, almenys, del president o la presidenta i del secretari o la secretària, i de la meitat dels seus membres o de les seves membres. En el cas d’empat, el president o la presidenta té vot de qualitat.
10. Les actes i els informes d’aquesta comissió s’han de publicar a la plataforma digital.
Article 35
Comissió de Seguiment dels processos participatius
1. Sens perjudici de les funcions de la Comissió Assessora dels processos participatius i de la Comissió d’Empara que es regula al capítol 10 d’aquest Reglament, les qüestions que puguin aparèixer durant el desenvolupament de cada procés participatiu concret són informades per la seva comissió de seguiment específica que s’ha de crear per a cada un d’aquests processos.
2. A més de les que es determinen en aquest Reglament o en el decret d’aprovació del procés, les funcions de la Comissió de Seguiment dels processos participatius són les següents:
a) Emetre opinió sobre els instruments i la metodologia concreta de debat proposats, suggerir les modificacions que consideri convenients i emetre informe. A aquests efectes pot demanar opinió a la Comissió Assessora dels processos participatius.
b) Fer el seguiment del funcionament i l’eficàcia dels instruments de debat i recomanar millores.
c) Emetre informe sobre les esmenes presentades pels participants en els instruments de debat respecte dels resums formalitzats en les actes de les sessions.
d) Conèixer i debatre l’informe de resultats del procés i afegir-hi suggeriments o millores.
e) Les altres que es deriven d’aquest Reglament i les que se li encomanin amb el decret d’aprovació del procés o posteriorment.
3. El règim mínim de reunions de la Comissió de Seguiment es determina en l’acord d’aprovació.
4. En el cas que es produeixin discrepàncies entre l’òrgan administratiu responsable del funcionament del procés participatiu i la Comissió de Seguiment, aquesta comissió pot elevar la qüestió a la Comissió Assessora perquè emeti informe sobre aquesta qüestió.
5. En l’exercici de les seves funcions, la Comissió de Seguiment ha de comptar amb la col·laboració i suport de la Comissió Assessora.
Article 36
Composició de la Comissió de Seguiment
1. La Comissió de Seguiment de cada procés participatiu està formada per un mínim de 5 persones i un màxim de 25, nomenades per l’alcalde o l’alcaldessa. El nombre està determinat per l’abast, l’àmbit i l’interès de la matèria objecte del procés.
2. El nombre inicial i el perfil de les persones que han de formar part de la Comissió de Seguiment s’ha de determinar en el decret de convocatòria del procés participatiu, procurant, en tot cas, la màxima pluralitat i diversitat, pel que fa a gènere, edat i origen, sense que el nombre de membres procedents de l’Ajuntament i d’altres administracions públiques pugui ser superior a la meitat del total. En tot cas, si en l’àmbit de la matèria objecte del procés participatiu existís constituït algun òrgan de participació, se l’ha de convidar perquè nomeni alguna persona, que no pertanyi a cap administració pública, que formi part de la Comissió de Seguiment.
3. Quan el procés participatiu sigui promogut per iniciativa ciutadana, han de formar part de la Comissió de Seguiment un màxim de tres persones nomenades a proposta de la Comissió Promotora de la iniciativa.
4. Durant el període en el qual es duu a terme el procés participatiu, es pot ampliar la composició dels o de les membres de la Comissió de Seguiment a proposta d’una tercera part, com a mínim, dels seus components. Si la Comissió accepta la proposta per majoria absoluta, cal acordar l’ampliació que, en aquest cas, pot superar el límit fixat a l’apartat 1, tot respectant la proporcionalitat establerta a l’apartat 2 d’aquest article. Si no accepta la proposta, les persones proponents poden presentar una queixa a la Comissió d’Empara perquè emeti l’informe corresponent.
5. En la primera sessió que faci la Comissió de Seguiment ha de nomenar el seu president o la seva presidenta entre les persones membres que no procedeixin de cap administració pública.
6. Les persones membres de la Comissió de Seguiment dels processos participatius no poden tenir la condició d’electes de l’Ajuntament, del Parlament de Catalunya, de les Corts Generals ni del Parlament Europeu, ni tampoc poden ser funcionaris eventuals ni càrrecs directius municipals ni reunir qualsevol altra condició que els pugui crear cap conflicte d’interessos respecte de la seva condició de membres de la Comissió de Seguiment. Estan sotmesos a les normes de conducta, principis i valors previstos en el Codi ètic de conducta de l’Ajuntament de Barcelona que resultin aplicables.
Article 37
El procés de pressupostos participatius
1. L’Ajuntament pot convocar un procés de pressupostos participatius, com a modalitat específica de procés participatiu. Es tracta d’un instrument de democràcia directa, a través del qual la ciutadania pot proposar, definir, prioritzar i escollir determinats projectes per tal que l’Ajuntament els dugui a terme amb la dotació pressupostària reservada per al procés.
2. Una vegada escollits els projectes a executar, l’Ajuntament ha de garantir també els mecanismes necessaris per tal d’assegurar la participació ciutadana durant la fase d’execució i seguiment dels projectes.
3. En el decret de convocatòria del pressupost participatiu s’han de concretar la dotació econòmica, l’objecte i les persones cridades a participar, el seu àmbit temporal i territorial, els requisits dels projectes que es presentin, els canals que s’estableixin, i la resta de qüestions organitzatives o d’altra índole que siguin necessàries per al correcte desenvolupament del pressupost participatiu.
Article 38
Altres metodologies de participació deliberatives
1. Dintre els diferents processos participatius, l’Ajuntament ha de promoure les metodologies de participació que siguin més adequades, especialment aquelles que promouen la diagnosi i la deliberació ciutadana, com ara les assemblees deliberatives, les marxes exploratòries o els recorreguts de reconeixement, els plafons ciutadans, i d’altres similars.
2. En algun cas, la implementació d’aquestes metodologies pot comportar la realització d’un procés participatiu. En aquest supòsit, en el corresponent decret de convocatòria s’ha de determinar el procediment a seguir i la resta de qüestions organitzatives que siguin necessàries per al seu correcte desenvolupament.
Article 39
Els processos participatius preceptius
1. S’han d’impulsar de manera preceptiva processos participatius desenvolupats amb ocasió de l’aprovació de:
a) Plans d’actuació municipals i plans d’inversions municipals.
b) Plans sectorials o territorials que tinguin una afectació especial, perquè afecten almenys un districte o perquè signifiquen més de 100 milions d’EUR d’inversió.
c) Instruments de planejament general, llevat que el seu àmbit territorial faci referència a una única parcel·la o a un àmbit inferior a 10.000 m2 , i també dels plans d’usos d’àmbit de districte o de ciutat o dels plans especials l’objecte dels quals sigui l’ordenació d’infraestructures que no derivin d’una previsió del planejament general.
d) Ordenances i reglaments municipals de rellevància ciutadana especial. Quan es tracti d’una modificació puntual o d’abast limitat d’ordenances i reglaments no serà preceptiu impulsar el procés participatiu.
2. Aquests processos s’han de recollir a les memòries del procés formalitzades d’acord amb l’article 28, les quals s’han d’incloure dins els expedients administratius corresponents. No seran preceptius els processos participatius als quals fa referència la lletra c) de l’apartat anterior si prèviament s’ha fet un procés participatiu sobre el planejament general o el document que li dona cobertura.
Compartir